Până și cutiile automate ale automobilelor au ajuns să fie conectate la realitatea din trafic.
Jucării, telefoane, ceasuri, electrocasnice, sisteme pentru case, automobile… Toate se laudă cu atribute care mai de care mai inteligente, iar tehnologiile conectate continuă să evolueze extrem de repede și să se răspândească în toate domeniile.
Cutia de viteze automată care anticipează și schimbă treptele în funcție de drum și de trafic abia a văzut lumina zilei în laboratoarele Kia & Hyundai și, deja, specialiștii au anunțat că dezvoltările viitoare vor ține cont și de preferințele șoferilor, și de semnalizările rutiere.
Ideea transmisiei conectate și inteligente nu este nouă. În 2012, de exemplu, constructorul premium BMW a dezvoltat și montat pe vârful de gamă Seria 7 un sistem botezat „Predictive Power
Management“ (PPM), legat la sistemul de navigație, care permitea cutiei de viteze automate Steptronic să „prevadă“ drumul și să optimizeze schimbarea treptelor, pentru un plus de siguranță și plăcere de a conduce.
Asemenea unui șofer experimentat ce călătoreşte pe un tronson de drum pe care îl cunoaşte foarte bine, pe baza informațiilor hărților GPS și a senzorilor de la bordul mașinii, PPM știa, de pildă, că urmează un viraj sau o pantă și selecta automat treapta de viteză potrivită, pentru ca mașina să negocieze curba sub o sarcină mai mică și să accelereze mai bine la ieșire. Iar, de atunci, sistemul a evoluat și a ajuns, de exemplu, și pe Seria 1.
Singura lui problemă a fost și a rămas faptul că nu funcționează decât în anumite țări pentru care există hărți GPS speciale, cu informațiile suplimentare necesare.
Dacă PPM-ul bavarezilor a făcut primul pas către conectivitate al transmisiilor automate, sistemul ICT Connected Shift (Information and Communication Technology) al coreenilor de la Kia & Hyundai introduce, în premieră, schimbarea predictivă a treptelor de viteză și în funcție de informațiile primite de la GPS, și de cele din trafic.
Sistemul folosește un software aflat în unitatea de control a transmisiei (TCU - Transmission Control Unit) care colectează și interpretează informațiile oferite în timp real de sistemele inteligente ale mașinii, incluzând sistemul de navigație 3D echipat cu o hartă precisă a drumului, dar și camerele video și radarele pentru sistemul „smart cruise control“.
Informațiile oferite de sistemul de navigație 3D includ altitudinea, pantele, curbele și o gamă largă de evenimente rutiere, dar și condițiile de trafic din momentul respectiv. Radarul detectează viteza și distanța față de alte automobile, iar camera frontală oferă informații despre benzile de circulație.
Utilizând toate aceste informații, unitatea de control a transmisiei prevede cel mai bun scenariu de schimbare a treptelor de viteză pentru situația de condus din momentul respectiv, printr-un algoritm calculat de inteligența artificială, și schimbă treptele de viteză corespunzător.
De exemplu, când se așteaptă o încetinire relativ lungă a traficului și radarul nu detectează neregularități ale vitezei de deplasare a automobilului din față, transmisia schimbă temporar treapta de viteză în modul neutru pentru a îmbunătăți consumul de combustibil.
Atunci când Kia și Hyundai au testat un automobil dotat cu sistemul ICT Connected Shift pe un drum cu serpentine, frecvența schimbărilor treptelor de viteză în viraje a fost redusă cu aproximativ 43% în comparație cu automobilele fără acest sistem în dotare.
În același timp, sistemul a contribuit la reducerea frecvenței operării frânelor cu aproximativ 11%, reducând astfel oboseala șoferului și uzura frânelor.
În momentul în care a fost necesară accelerarea rapidă pentru a intra pe autostradă, sistemul a schimbat automat în modul Sport, fâcând mai ușoară integrarea automobilului în fluxul de trafic. După intrarea în trafic, automobilul s-a întors automat la modul de condus anterior, permițând astfel o rulare sigură și eficientă.
În plus, frâna de motor a fost aplicată automat de ICT în momentul eliberării pedalei de accelerație la apariția limitatoarelor de viteză, a pantelor și a zonelor în care se schimbă limitele de viteză.
Schimbările distanței față de automobilul din față au fost detectate de radarul amplasat în partea frontală, iar treapta de viteză corespunzătoare a fost selectată automat, ceea ce a dus la sporirea ușurinței condusului.
Kia și Hyundai intenționează să transforme în viitor sistemul ICT Connected Shift într-unul și mai inteligent, care va putea comunica cu semafoarele de trafic, cu ajutorul transferului de date de mare viteză LTE sau 5G.