Studiu: Nu suntem singuri în Univers, dar nici în raza de contact a civilizațiilor extraterestre

DE Adina Mutăr | 08.05.2023 - 17:45
Semnale din Univers (ilustrativ)-Foto: Seti Institute

Un studiu recent arată că nu suntem singuri în Univers, dar nici în raza de contact a civilizațiilor extraterestre. E posibil să existăm într-o „bulă” lipsită de unde radio.

Oamenii de știință explică de ce n-am fost contactați de civilizații extraterestre, având în vedere vastitatea în continuă creștere a Universului. Nu suntem singuri, dar nici nu suntem „vizibili”.

Ideea că rasa umană este singura viață inteligentă din Univers este de neînțeles din punct de vedere statistic, dar, în ciuda eforturilor nenumărate de a ajunge la alte civilizații, umanitatea a rămas fără răspuns.

Unele dintre cele mai strălucite minți din știință au propus nenumărate teorii de ce extratereștrii nu ne-au contactat, dar o cercetare de la Laboratorul de Biofizică Statistică de la Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL) din Elveția a teoretizat de ce nu am primit niciun răspuns la inițiativele pământenilor de a contacta civilizații extraterestre.

„Căutăm doar de 60 de ani”, a declarat biofizicianul Claudio Grimaldi.

Cercetătorul sugerează că extratereștrii ar putea încerca să ia contact, așa cum facem și noi, dar, având în vedere că inițiativele noastre sunt relativ recente, o să mai treacă timp, poate foarte mult timp, până vom primi un semnal.

„Pământul ar putea fi pur și simplu într-o bulă ce se întâmplă să fie lipsită de unde radio emise de viața extraterestră”, a explicat omul de știință.

Cercetările lui Grimaldi au analizat cei 60 de ani de tăcere radio între oameni și posibil alte forme de viață, sugerând că omenirea „folosește detectoare care nu sunt suficient de sensibile” pentru a primi mesaje, iar telescoapele noastre radio ar putea să nu fie îndreptate în direcția corectă pentru a primi mesaje.

Acest studiu se bazează pe un model dezvoltat pentru materiale poroase precum bureții.

„Imaginați-vă că materia solidă a bureților reprezintă semnale electromagnetice ce radiază sferic de pe o planetă care adăpostește viață extraterestră în spațiu”, a spus Grimaldi.

„Dacă este adevărat că ne aflăm într-o regiune „oarbă” de 60 de ani, modelul nostru sugerează că există mai puțin de una până la cinci emisii electromagnetice pe secol oriunde în galaxia noastră. Acest lucru le-ar face la fel de rare ca supernovele din Calea Lactee”, a declarat Grimaldi, potrivit NY Post.

Semnalele electromagnetice sunt un tip de energie ce călătorește prin spațiu ca un câmp electric și magnetic fluctuant și poate lua forme de unde radio, microunde, raze X, lumină vizibilă, radiație infraroșie, radiație ultravioletă și raze gamma.

Omul de știință avansează ipoteza că Pământul ar fi poziționat într-o bulă oarbă, sau „por”, de când s-a încercat contactarea altor civilizații.

În cel mai bun scenariu, Grimaldi crede că ar trebui să așteptăm 60 de ani pentru ca aceste semnale să ajungă în zona noastră, dar ar putea dura 2000 de ani până să fie percepute, radiotelescoapele Pământului trebuind să devină și mai avansate și, cel mai important, îndreptate în direcția corectă.

În ciuda faptului că nu există niciun raport oficial despre contactarea umanității de către viața extraterestră, a existat o creștere a numărului de obiecte zburătoare neidentificate raportate pe glob în ultimii ani.

Cercetătorii de la Berkeley sunt mai optimiști

Omenirea ar putea fi capabilă să contacteze o rasă extraterestră încă din 2029, conform unei analize recente a undelor radio din spațiul profund trimise de pe Pământ.

Cercetătorii de la Universitatea Berkeley, California și din campusurile universitare din Los Angeles au întocmit o listă de stele și planete ce vor întâlni semnalele Pământului în următorul secol, deducând, de asemenea, că primul mesaj de întoarcere ar putea veni imediat după șase ani.

Citește și: VIDEO Mercury, „avionul apocalipsei” al SUA, a lansat o rachetă-test nucleară. „Putem lovi oriunde”

„Aceasta este o idee faimoasă a lui Carl Sagan, pe care a folosit-o ca temă a intrigii în filmul „Contact”,” a declarat cercetătorul principal Howard Isaacson, astronom UC Berkeley.

Cercetătorii au folosit legile fizicii pentru a determina cât de repede ar putea fi trimise înapoi semnalele emise de Rețeaua spațială profundă a NASA, deducând câteva informații cheie despre timpul de călătorie.

Citește și: Putin pregătește atacuri asupra Occidentului. Prima țara vizată despre care a și strâns informații

Un semnal trimis de Pioneer 10 – o navă spațială care s-a îndreptat spre Jupiter în 1973 – a făcut ca transmisia radio să ajungă la o stea pitică albă moartă în 2002.

Dacă ar exista viață extraterestră în apropierea acesteia, ar putea răspunde Pământului până în 2029.

Transmisii similare au fost trimise de Voyager 2, lansat în 1977, al cărui semnal a ajuns la o stea pitică brună aflată la 24 de ani lumină distanță în 2007.

Potențialii extratereștri din zona respectivă ar putea răspunde până la începutul anilor 2030, spun cercetătorii.

Analiza oferă cercetătorilor din Search for Extraterrestrial Intelligence un grup mai restrâns de stele pe care să se concentreze, a spus autorul principal Reilly Derrick de la UCLA.

Această nouă listă de stele îi poate ajuta pe radioastronomii să asculte semnalele la momente prestabilite, în timp ce îndreaptă radiotelescoapele în direcția stelelor menționate.