Promisiuni mincinoase. Niciun stadion nu e gata. Euro 2020 trebuia să înceapă săptămâna aceasta

DE Mihai Duță | Actualizat: 09.06.2020 - 12:29
Stadionul Giulești este departe de a fi gata Foto: CNI

În urmă cu doi ani, Viorica Dăncilă dădea asigurări că terenurile Steaua, Rapid și Arcul de Triumf vor fi gata la timp pentru Euro douăzeci-două zeci. Și Ponta promisese același lucru.

SHARE

Experții consultați de Newsweek România spuneau că este imposibil. Acum, niciun teren nu e gata.

La 1 mai 2018, întrebată dacă până la Campionatul European de Fotbal din 2020 vor fi finalizate cele trei stadioane, premierul Viorica Dăncilă a răspuns: "Se vor face. Aţi văzut că deja sunt trei stadioane care se fac: Dinamo, Rapid şi…”.

După o pauză de câteva secunde, ea precizat: „Giuleştiul, Dinamo, Rapid şi Giuleşti”. După ce moderatorul i-a atras atenţia că stadionul echipei Rapid este Giuleştiul, Viorica Dăncilă a spus: ”Dinamo, Giuleşti şi Arcul de Triumf, cel de rugby. Se fac cele trei stadioane”.

Stadionul Giulești Foto: CNI

Gică Popescu spunea anul trecut că lucrările sunt în grafic

În martie 2019, Ministrul Tineretului şi Sportului, Bogdan Matei, de la PSD, a declarat la sediul Guvernului, cu prilejul unei noi reuniuni a Comitetului Interministerial pentru organizarea Campionatului European de Fotbal 2020, că autorităţile se confruntă cu unele întârzieri legate de lucrările la stadioanele Steaua, Rapid şi Arcul de Triumf.

„Este necesară o evaluare constantă a activităţilor întreprinse de fiecare instituţie în parte pentru a putea monitoriza potenţialele prelungiri ale termenelor de execuţie stabilite. Din păcate, ne confruntăm şi cu întârzieri în câteva direcţii şi ar trebui să ne concentrăm eforturile pentru a le diminua şi pentru a finaliza cât mai multe dintre obiectivele asumate. În marea majoritate a proiectelor suntem într-o fază avansată, conform graficelor şi sper să accelerăm cât mai mult diversele acţiuni şi să ne concentrăm eforturile pentru a ne încadra în toate termenele stabilite'', afirma Bogdan Matei.

Însă consilierul guvernamental Gică Popescu se declara optimist în ceea ce priveşte finalizarea pregătirilor, cu ocazia unei vizite de lucru la şantiere, efectuată alături de Viceprim-ministrul Vasile-Daniel Suciu, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.

„Stăm foarte bine, suntem în grafic cu majoritatea lucrărilor, dar bineînţeles că mai sunt şi mici întârzieri, trebuie să îl aducem pe linia de plutire. Dar EURO 2020 nu înseamnă doar cele trei sau patru stadioane, înseamnă mult mai multe lucruri la care trebuie să fim foarte atenţi. Are mult mai multe componente de care UEFA se interesează, în fiecare lună avem o întâlnire la nivelul comitetului interministerial. Mai sunt mai bine de 15 luni până la turneul final, eu cred că acest turneu va fi făcut ori bine, ori excepţional", a precizat Gică Popescu.  

 

 

Stadionul Ghencea Foto: CNI

Azi, niciun stadion nu e practicabil

În momentul de față, cele mai avansate lucrări sunt la stadioanele Ghence și Arcul de Triumf, însă terenurile nu sunt practicabile și nici celelalte facilități pentru că încă se construiește. Cele două terenuri ar putea fi gata în câteva luni.

La stadionul Giulești încă se toarnă betoane, așadar mai este mult de lucru. Această arenă ar putea fi gata anul viitor.

Niciuna dintre arene nu ar fi putut găzdui antrenamentele echipelor care ar fi trebuit să joace în grupa C a Campionatului European 2020, dacă acesta ar fi avut loc conform programării inițiale. Având în vedere că primul meci de la București ar fi trebuit sp aibă loc duminică, 14 iunie, echipele ar fi trebuit sa fie deja în Capitală și să se antreneze.

Când vorbim despre cosntrucția acestor stradioaen, trebuie să luăm în calcul și faptul că, în fiecare an, există prioade în care nu se poate lucra din cauza condițiilor atmosferice. Iarna trecută a fost însă o excepție, vremea deosebit de caldă permițând lucrul susținut pe șantiere. Altfel, întârzierile ar fi fost și mai mari.

Stadionul Arcul de Triumf Foto: CNI

De ce nu puteau fi gata

În septembrie 2014, UEFA a anunțat că Bucureștiul va organiza patru partide de la Campionatul European din 2020. Principalele cerințe erau construirea a patru stadioane și a unei conexiuni directe de la aeroport către centrul orașului.

În martie 2015, guvernul Ponta ne asigura că România își va respecta promisiunile asumate. În decembrie 2016, Liviu Dragnea promitea că va dezvolta infrastructura de transport și în vederea Euro 2020, ba chiar introducea aceast lucru în programul de guvernare.

Apoi, în fiecare an, autoritățile guvernamentale au susținut că totul e în grafic. Dar în ianuarie 2019 nu începuseră lucrările la nicio arenă.

Citește și EURO 20-20=0. PSD a umilit Europa și la fotbal

În ianuarie 2019, Newsweek România publica o analiză referitoare la cosntrucția stadioanelor, iar concluziile specialiștilor contraziceau promisiunile oficialilor. 

„Suntem în ianuarie 2019 și nu a început construcția vreunui stadion. Nici măcar toate autorizațiile necesare nu există. Stadionul Rapid încă nu a fost demolat, în timp ce la Dinamo este evident că nu se va face nimic. Lucrurile sunt ceva mai avansate la stadioanele Arcul de Triumf și Steaua, dar nici acolo nu există încă toate autorizațiile. Realizarea unei linii de metrou de la Otopeni la Gara de Nord a fost abandonată, iar începerea lucrărilor la o legătură feroviară este incertă”.

Pentru a avea o opinie independentă, Newsweek România a contactat, în ianuarie 2019,  un constructor cu o experiență de peste 20 de ani în domeniu, inclusiv în zona bazelor sportive.

Inginerul Cătălin Ursu a luat în calcul mai multe considerente și spune că stadionul Arcul de Triumf are cele mai mari șanse să fie gata până în iunie 2020, iar stadionul Steaua ar putea fi funcțional pentru antrenamente, dar nu va fi gata sută la sută.

„Trebuie să luăm în calcul că, în construcții, se poate lucra efectiv cam opt luni pe an din cauza condițiilor meteo. Evident, nu poți turna beton iarna. Ridicarea unui stadion precum cel din Ghencea sau cel din Giulești presupune turnarea unor cantități foarte mari de beton.

Apoi, având în vedere facilitățile acestor stadioane, va dura mult realizarea instalațiilor și finisajelor. Pentru astfel de proiecte, timpul de execuție ar fi de cel puțin doi ani.

Un alt lucru de luat în calcul este și mâna de lucru. Chiar dacă asocierile care vor executa lucrările sunt firme serioase care dispun de un număr mare de angajați, nu au doar aceste proiecte și va fi destul de greu să găsească numărul necesar de oameni calificați pentru astfel de lucrări. Mai ales că ar trebui realizate într-un timp atât de scurt. Cel mai probabil, Stadionul Arcul de Triumf va fi gata în termen, asta și pentru că este cel mai mic proiect.

Având în vedere că și la stadionul Steaua stadiul lucrărilor și al avizelor este destul de avansat, este posibil ca terenul să fie funcțional pentru antrenamente până în iunie 2020, dar complexul nu are cum să fie gata sută la sută.

La Rapid, problema este că, deocamdată, nici nu a fost demolat stadionul vechi. În momentul de față nu există nici autorizația de desființare (P.A.D.). În mod normal, lucrările de construcție nu ar putea începe mai devreme de luna iunie, astfel că timpul rămas până la începerea Euro 2020 este foarte scurt.

În privința stadionului Dinamo, este evident că această arenă nu are cum să fie gata la timp pentru că acolo nu există nici măcar PUZ-ul“, susțina inginerul consultat de Newsweek România în ianuarie 2019.

Citește și EURO 20-20=0. Lucrările nu sunt urmărite pe etape

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te