"Spre comparaţie, în 2020, au fost 3 miliarde (de lei - n. r.), în 2019 - 2,2 miliarde lei pe aceeaşi perioadă a anului, pe 8 luni, în 2018 - 1,14 miliarde.
Deci, mergem constant pe curbă, ce-am monitorizat la 1 ale lunii, cu +20% - +25% faţă de anul anterior care e cam ce ne-am propus pe această curbă. Unde s-au dus banii ăştia? S-au dus în autostrăzi, în căi ferate, în infrastructura României", a spus Drulă.
Exemple de proiecte
"Am deschis nodul rutier de mare viteză de la Sebeş, între A1 şi A10, fără panglici, normal, cum se face. Suntem în serviciul oamenilor, o promisiune îndeplinită. Am reparat acea 'ruşine naţională', DN 68A, între Coşava şi Coşeviţa, paralel cu sectorul lipsă din A1, între Lugoj şi Deva, o altă promisiune îndeplinită. Am turat motoarele la maxim pentru ca anul acesta să fie terminat proiectul A10 Sebeş - Turda. Mai lipseşte lotul 2, se vor deschide anul acesta ultimii 29 de kilometri şi autostrada va fi completă. Mobilizarea în teren e bună, monitorizăm zilnic constructorul, sunt nişte puncte critice (...), la km 19 este o soluţie de ziduri de sprijin, la km 26 la podul de la Teiuş de peste calea ferată, la km 40 este un overpass care încă trebuie terminat pe drumul judeţean. Dar toate sunt în termen. Le monitorizăm zilnic, o fac chiar personal şi acest lot va fi livrat anul acesta", a punctat Cătălin Drulă.
Pe tronsonul Ungheni - Târgu Mureş, un sector din A3, de 10 kilometri, jumătate autostradă, jumătate drum de legătură, nu sunt probleme, se avansează foarte bine şi lucrările vor fi terminate în termenul contractual.
"Un şantier de care suntem foarte, foarte mândri este Slatina - Balş, Drumul Expres dintre Craiova - Piteşti. Suntem undeva la 90%, chiar peste 90% cu lucrările. 1.700 de oameni, 400 de utilaje... Jos pălăria în faţa lor! Ce fac oamenii ăia acolo este absolut impresionant şi merge către finalizare anul acesta. Trebuie să-i ajute şi vremea un pic. Apoi, drumul de legătură cu 4 benzi de la Giurgiu, cu Vama Giurgiu, să avem o intrare modernă în ţară. Pe 20 septembrie începe turnarea betonului de ciment rutier - e o tehnologie specială, la fel ca în Germania. Pentru prima dată în România vom avea un drum de beton corect făcut şi care nu ne va da bătăi de cap, cu tehnologie mecanizată de ultimă oră. Sunt multe alte proiecte - centura oraşului Mihăileşti, centura oraşului Satu Mare - care vor fi deschise anul acesta. La Centura oraşului Satu Mare încercăm să deschidem întreg lotul. Dacă nu, vor fi 16 km din 19", a continuat Cătălin Drulă.
Potrivit acestuia, Pasajul Mogoşoaia va fi gata la 1 octombrie.
"Aici m-am luptat, adică am avut o discuţie foarte apăsată în primăvară cu constructorul. Teoretic, ei puteau să-l deschidă, conform termenului contractual, foarte lax la anul. Le-am spus că e păcat pentru brandul lor şi am reuşit să tragem acest termen până la 1 octombrie, în câteva săptămâni. Pentru mine, orice zi în care se poate circula mai repede pe o parte de infrastructură ori pe o bucată de autostradă sau pe un pasaj e o zi importantă şi aşa a a fost mentalitatea noastră aici", a susţinut fostul ministru.
El a subliniat că anul acesta au fost deschise multe şantiere.
"Sibiu - Piteşti (secţiunea 5 - n. r.) - avem autorizaţie de construire din iunie, ordin de începere pe 1 septembrie; Craiova - Piteşti, tronsonul 3, unde deja se lucrează, pe tronsonul 4 am semnat contractul recent; autorizaţie de construire pe autostrada de centură a Capitalei A0, lotul 1 şi lotul 3; autostrada Transilvania, între Cluj Napoca şi Oradea, autorizaţii de construire şi ordine de începere pe Nădăşelu - Poarta Sălajului şi Nuşfalău - Suplacu de Barcău. Şi acolo sunt 500 de muncitori, 400.000 de tone de asfalt. Sunt mai multe proiecte de variante ocolitoare care au fost deblocate: centura Zalău, centura Tecuci, centura Tg. Jiu - acolo mai e ceva de lucru, încă nu sunt mulţumit de cum lucrează acel constructor", a precizat Drulă.
Pentru 2021, a mai spus ministrul demisionar, drumul expres Brăila - Galaţi e în fază de proiectare, iar constructorul intenţionează să înceapă lucrările în octombrie.
"La podurile dunărene de peste A2 am suspendat lucrările pe perioada verii şi vor reîncepe. Vom avea parcări civilizate pe A1 şi A2 - în primăvară a fost semnat contractul pentru concesionarea a 13 perechi de spaţii de servicii de pe sectoarele de autostrăzi unde vor fi benzinării moderne. În sfârşit scăpăm de nenorocirile alea care erau acolo, iar în această toamnă am pregătit încă o serie de astfel de concesionări pentru spaţiile care nu au fost concesionate încă. Am contractat proiectarea şi execuţia pentru drumul expres de legătură Oradea - A3. Am lansat licitaţia pentru A7 Ploieşti - Buzău, modernizarea Centurii Bucureşti pe sectorul sud-vestic, sfertul de inel sud-vestic între DN5 şi A1, apoi modernizarea DN 71, între Târgovişte şi Sinaia, licitaţie lansată zilele trecute pentru modernizarea acestui sector. Lucrurile merg bine pe tronsonul 1 din Sibiu - Piteşti. Va fi finalizat în 2022 Podul de la Brăila, pe lotul 4 din Sibiu-Piteşti a fost anunţat câştigătorul zilele trecute. E o problemă bună pe care o avem acum în România că avem foarte multe proiecte şi enumerări. Îmi aduc aminte de vremuri în care s-ar fi terminat rapid o astfel de prezentare", a adăugat acesta.
În ceea ce priveşte A7, autostrada Moldovei, aici urmează obţinerea acordului de mediu şi aprobarea în Guvern a proiectului pentru tronsonul Buzău - Focşani.
"Ce urmează: pe A8 am semnat pe 8 aprilie pe Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni pregătirea proiectului tehnic şi e în curs de elaborare; pe Tg. Mureş - Tg. Neamţ, într-un contract foarte prost pornit din urmă, am prioritizat şi vom avea livrarea în perioada următoare a sectoarelor din capete, cele finalizate din PNRR. Săptămâna aceasta vom avea şi la Lugoj - Deva, lotul 2, short-list-ul pentru depunerea de candidaturi. Un proiect pe care l-am scos de la sertar este A4 Sud, alternativa Techirghiol, continuarea autostrăzii A4 spre Olimp. Un alt proiect este A3 Făgăraş - Braşov, iar pe A0, inelul de centură al Bucureştiului, suntem în target ca pe sud, pe semi-inelul sudic, să circulăm în 2023, iar pentru nord rămânem cu 2024", a mai spus Cătălin Drulă.