Astăzi începe Consiliul JAI, unde miniștrii de interne ar fi trebuit să dezbată intrarea României în spațiul Schengen. Acest lucru nu se va întâmpla, subiectul nefiind pe ordinea de zi, așa cum se vede din documentul de mai jos.
Pe 17 noiembrie, România spera că poate intra în Schengen, deoarece propunerea de intrare a României și a Bulgariei în spațiul Schengen urma să fie discutată pe 5 decembrie.
Pe 21 noiembrie, Newsweek România a publicat documentul în care se arăta că este doar posibilă dezbaterea intrării României în Schengen.
Citește și: DOCUMENT Votul pentru aderarea României la Schengen este doar „posibil” la JAI. De ce depinde ?
Eurodeputatul Eurgen Tomac vorbește despre ce trebuie să facă România pentru a fi primită în Schengen în 2024.
Unde a greșit statul român și ce trebuia să facă în 2023 pentru a netezi drumul către Schengen?
Citește și: Austria a dat răspunsul final privind aderarea la Schengen a României. Ne rămâne o ultimă soluție
Guvernul României trebuia să dea în judecată Consiliul Uniunii Europene la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
România și Bulgaria trebuiau să aibă o abordare comună în negocierile cu toate statele. Am mers pe strategii diferite în condițiile în care votul se dă la pachet pentru ambele state. De aceea, votul Olandei împotriva Bulgariei este automat și împotriva noastră. Miniștrii de interne din ambele state trebuiau să aibă o strategie comună și să acționeze unitar. Lipsa de coordonare în cele mai mici detalii i-a permis lui Nehammer să fie și mai radical în poziția absurdă împotriva României.
Citește și: Austria a dat răspunsul final privind aderarea la Schengen a României. Ne rămâne o ultimă soluție
Președintele Iohannis a fost complet absent. Șeful statului avea cel mai eficient instrument cu care putea schimba evoluția acestui dosar de interes major pentru România. Este membru în Consiliul European, acolo unde trebuia să impună pe ordinea de zi acest subiect.
Extinderea spațiului Schengen nu mai este demult un subiect bilateral, ci o problemă europeană. Președintele Băsescu a reușit în 2012 să obțină o decizie a Consiliului European, iar România a avut un calendar de intrare în etape în spațiul Schengen în cursul anului 2012. Acesta a fost anulat din cauza loviturii de stat dată de PSD și PNL.
Din păcate, am ratat din nou în acest an intrarea în Schengen, iar anul viitor nu există aproape nicio șansă, deoarece prioritatea pentru statele membre sunt alegerile europarlamentare și apoi alegerea unei noi Comisii Europene. Cel mai probabil, contextul favorabil pentru a obține o decizie politică unanimă se va putea realiza în 2025, pe timpul Președinției poloneze a Uniunii Europene.