Firma care a câștigat licitația pentru a testa în interiorul aeroportului este sabotată constant de o alta, care racolează pasageri și face teste în parcare.
Newsweek România a dezvăluit încă din primăvara acestui an că pasagerii de pe Aeroportul Otopeni sunt racolați de oamenii firmei Complet Diagnostic și duși la testare în condiții improprii.
Citește și: EXCLUSIV Racolați din Aeroportul Otopeni pentru testări. Fără aprobare. Conducerea a închis ochii
La începutul anului, pasagerii erau suiți în autoturisme și mașini tip microbuz, îngrămădiți, și duși într-o parcare pentru a fi testați. Tot acest haos în gestionarea pandemiei s-a desfășurat sub protecția șefilor de pe Aeroportul Otopeni, administrat de Compania Națională Aeroporturi București.
Citește și: Dr. Mihail Pautov: Evită locurile închise. Omul de afaceri Mihail Pautov: E sigur în aglomerare
În urma presiunii publice, conducerea Aeroportului Otopeni a organizat o licitație pentru închirierea unui spațiu în care să își desfășoare activitate un centru de testare împotriva noului coronavirus. Licitația a fost câștigată Milena Medical Center în asociere cu Synlab. Directorul de vânzări de la Milena, Mihai Chiriac, a spus că în urma licitației prețul chiriei a fost stabilit la 75.000 de euro lunar, plus 5% redevență din valoarea testelor, pentru o perioadă de doi ani. „Noi am garantat că putem avea capacitatea fizică, tehnică și medicală să facem 5.000 de teste în 24 de ore”, a spus Mihai Chiriac pentru Newsweek România.
Pasagerii Blue Air, trimiși la cabinetul din parcare
Chiar dacă Aeroportul Otopeni a girat înființarea unui centru de testare în interiorul Aeroportului Otopeni, practicile la limita legii nu au dispărut. Astfel, mai multe persoane îmbrăcate cu veste pe care scrie „Test antigen 99 lei” racolează în continuare pasagerii și îi duc la centrul de testare din afara aeroportului.
Chiar și o companie de handling din aeroport, Uplift Airport Services, controlată de Cătălin Ilie, recomandă pasagerilor Blue Air să își facă testele la centrul de testare Complet Diagnostic, în afara aeroportului.
Cătălin Ilie a declarat, pentru Newsweek România, că recomandările le face în baza unui contract pe care Complet Medical îl are cu compania aeriană.
„Noi recomandăm pasagerilor un anumit cabinet. Pasagerul este liber să aleagă. Nu oblig pasagerul să se ducă în locul respectiv sau la compania respectivă. Noi recomandăm doar pasagerilor de la Blue Air”, a precizat Cătălin Ilie, care a adăugat că și alte companii aeriene ar recomanda pasagerilor să meargă tot la Complet Medical.
Potrivit lui Cătălin Ilie, "Licitația a fost pentru închirierea unui spațiu. Ei (Milena Medical Center - n.r.) nu sunt într-o asociere cu aeroportul și compania respectivă. Nu poți să îl iei pe pasager și să facă testul la tine care ai prețul dublu."
Familia Oprescu este peste tot
Centrul de testare Complet Medical este deținut de compania Complet Diagnostic, administrată de Mircea Oprescu și Adrian Teodor Ion. Complet Diagnostic este deținută de alte două societăți: Centrul de Testare Completă SRL și Citobiomed. Prima firmă este deținută în mod egal de Elena Gavrilescu, Teodor Adrian Ion, Aleandru Adrian Ciurduc și Alexandru Ion. Cealaltă firmă, Citobiomed, este deținută de firma cipriotă Heraldmed Holdings Limited, Cora Maria Georgescu, Andrei Bogdan Jianu și Florin Moldoveanu.
Off shore-ul cipriot Heraldmed Holdings Limited mai deține alte trei societăți: German Test Diagnostik (deținută integral de off shore-ul cipriot și este administrată de Marian Ruslan Oprescu și Mircea Gabriel Victor Oprescu), Nefrolab (al cărei asociat majoritar este off shore-ul cipriot și unul dintre administratore este tot Mircea Gabriel Victor Oprescu) și Nefromed Concept (controlată de Mircea Oprescu în asociere cu Daniela Nuți Oprescu și off shore-ul din Cipru).
Cine protejează forțarea legii
Director Mihai Chiriac, de la compania Milena, spune că deși a câștigat licitația pentru a testa în incinta aeroportului Otopeni, concurența își desfășoară activitatea cot la cot cu ei. Dar fără a plăti chiria exorbitantă.
„Vrem să tragem un semnal de alarmă pentru că pasagerii sunt urcați într-o mașină de nouă locuri, nu știm care e pozitiv, care e negativ. Toată lumea se urcă în mașina aia, se merge la testare. Vă garantez că mașina respectivă nu se dezinfectează după fiecare transport. Dacă mașina respectivă produce un accident, cine răspunde?”, a declarat Mihai Chiriac.
El susține că centrul de testare Complet Medical este protejat la cel mai înalt nivel de conducerea Aeroportului Otopeni. „Am sesizat toate aceste aspecte conducerii aeroportului prin avocatul nostru, dar nu s-a luat nici o măsură. Din informațiile pe care le avem, sunt susținuți de Poliția Transporturi, inclusiv firma de pază și seriviciile de securitate. Sunt anumite persoane din conducerea aeroportului care susține activitatea companiei. Vorbim de Viorel Tănase și multe alte persoane importante din sistemul aeroportului”, a spus Mihai Chiriac pentru Newsweek România.
Viorel Tănase și legăturile cu UTI
Viorel Tănase, directorul Direcției de Exploatare Aeroportuară din cadrul Aeroportului Otopeni, este membru în Biroul Permanent al PNL Sector 1. În paralel cu salariul secretizat de la Aeroport, mai primește o pensie anuală de peste 80.000 de lei de la Ministerul Apărării Naționale. Soția sa, Liliana Tănase, tot pensionară MApN, a fost angajată la Dnata Catering, firmă care activează tot pe Aeroportul Otopeni. Dnata Catering se ocupă de operațiuni de catering, cafenele, inclusiv magazinele japoneze și arabe.
Cele mai vechi declarații de avere ale lui Viorel Tănase au fost depuse în anul 2012. De aproape zece ani deține funcții de conducere pe Aeroportul Otopeni. Tot de atunci și-a declarat și pensia militară. Din declarațiile sale de avere aflăm că soția sa pensionară, Liliana Tănase, a fost angajată la compania UTI Grup ca analist relații clienți în perioada 2013-2015. Compania UTI Grup, controlată de controversatul afacerist Tiberiu Urdăreanu, a avut mai multe contracte cu Aeroportul Otopeni. În perioada 2013-2015, Viorel Tănase a fost director operațiuni Terminal și director Management Facilități, postură din care a gestionat mai multe contracte cu UTI Grup. Deși conflictul de interese este evident, Agenția Națională de Integritate nu a declanșat nici o investigație.
Newsweek România a încercat să îl contacteze pe Viorel Tănase, dar acesta a refuzat să răspundă apelurilor și mesajelor transmise.
Oficial, aeroportul Otopeni a comentat situația prin purtătorul de cuvânt, Valentin Iordache. "Își trimit oamenii să racoleze pasagerii din aeroport (reprezentanții Complet Diagnostic - n.r.). E la limita legii. Dacă compania aeriană spune <Să vă duceți cu ăștia ca să vă testați>, e o problemă între companie și pasageri", a spus Iordache, fără să tranșeze problema.