Asta, deși a anunțat public că o va face în data de 3 septembrie.
Motivul este halucinant: secretarul general al Ministerului Sănătății, Nicoleta Rusu, în calitate de ordonator principal de credite, nu a notificat firma lui Topolinski cu 15 zile înainte, așa cum prevede contractul cadru. Afaceristul canadian a anunțat că va cere daune de 66 milioane lei în cazul în care ministerul nu respectă clauzele contractuale. În tot acest timp, 2,3 milioane de români riscă să se îmbolnăvească cu noul coronavirus.
Directorul juridic al ministerului, Laura Stanislav, a fost schimbată abuziv din funcție la cererea secretarului general Nicoleta Rusu pentru că nu a vrut să semneze un nou contract pentru achiziția de măști medicale destinate persoanelor vulnerabile cu firma Best Achiziții, clasată pe locul secund, deci sub Naguma Medical Suplly.
Afacere controversată
Pe 25 iunie 2020, Ministerul Sănătății a atribuit prin negociere un contract de 73,6 milioane lei firmei Naguma Medical Supply, patronată de Michael Topolinski, de la care urma să primească în regim de urgență o cantitate 115 milioane de măști medicale. Măsura a fost luată pentru a reduce riscul îmbolnăvirii cu noul coronavirus a 2,3 milioane de români vulnerabili. Conform ofertei depuse, canadianul Michael Topolinski și-a asumat că va livra întreaga cantitate de măști în termen de șapte zile de la semnarea contractului.
Atribuirea contractului a fost contestată de mai multe firme, inclusiv de Best Achiziții SRL, care s-a clasat pe locul secund. Contestația a fost depusă la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor care a respins plângerile competitorilor. Decizia a fost atacată la Curtea de Apel București.
Ministerul Sănătății nu a mai așteptat decizia definitivă a instanței și a semnat contractul cadru cu firma Naguma Medical Supply în data de 3 august 2020.
Ulterior, după decizia instanței, s-a semnat primul contract subsecvent, în data de 10 august 2020, prin care s-a comandat o primă tranșă de aproximativ 103 milioane de măști. În termen de cinci zile de la semnarea contractului, firma lui Topolinski era obligată să facă dovada că a depus garanția de bună execuție. Nu s-a întâmplat asta.
Notificare greșită
Pe 18 august, secretarul general al Ministerului Sănătății, Nicoleta Rusu, în calitate de ordonator principal de credite, a semnat o notificare prin care îl informa pe Michael Topolinski că nu a depus garanția de bună execuție.
Surse din cadrul Ministerului Sănătății au declarat sub protecția anonimatului că, „potrivit contractului, trebuia ca garanția să fie constituită în termen de 5 zile și să aducă dovada depunerii la Ministerul Sănătății. Legea vorbește de termenul de constituire a termenului contractului. Naguma nu a depus dovada. Dar au trimis o notificare greșită cu semnătura ordonatorului principal de credite, secretarul general al Ministerului Sănătății (Nicoleta Rusu – n.r.), prin care li se dăduse un termen de grație de 15 zile ca să depună garanția de bună excuție. Clauza de 15 zile era pentru nelivrare la termen. Scrie clar în notificare pentru nedepunerea garanției de bună execuție”.
Din documentele depuse la Ministerul Sănătății pe 21 august 2020, rezultă că Topolinski a constituit garanția de bună execuție pe 12 august, dar nu a notificat ministerul.
„Se știa din 21 august că nu va livra în termen”
Ministrul Sănătății a anunțat la Digi24 că va rezilia contractul cu firma Naguma Medical Supply în data de 3 septembrie pentru nelivrarea întregii cantități de măști în termen de șapte zile de la semnarea contractului. Pentru a se putea rezilia cotractul pe 3 septembrie, trebuia trimisă o notificare în data de 18 august pentru nelivrare în termenul asumat de Naguma. Însă, la acea dată, secretarul general al Ministerului Sănătății, Nicoleta Rusu, l-a notificat că nu a depus garanția, nu că nu ar fi respectat termenul de livrare. Astfel, ministrul Tătaru a rămas doar cu anunțul.
Specialiștii din Ministerul Sănătății au explicat pentru Newsweek România că „termenul de 15 zile este un termen de grație pentru a remedia o problemă. Dar se calculează de la momentul în care se trimite notificarea. De acest drept beneficiază și ministerul și operatorul economic. Pentru a rezilia contractul trebuie trimisă o notificare cu 15 zile înainte de 3 septembrie. Ceea ce nu s-a făcut! De ce? Pentru că s-a tărăgănat. Se știa din data de 21 că măștile nu se vor livra în termen. Știau și ministrul și secretarul general al ministerului. Ei, în data de 21, trebuia să trimită a doua notificare legată de întârziere. Până acum, nu s-a trimis o notificare de întârziere pentru rezilierea contractului. Firma Naguma nu și-a îndeplinit obligația de a livra, dar nici Ministerul Sănătății nu a trimis notificarea!”
Informații ignorate
Pe data de 21 august, șefii Direcției Asistență Medicală, direcția care derulează contractul cu Naguma Medical Supply, i-au cerut în scris ministrului și secretarului general să facă demersurile necesare pentru rezilierea contractului încă din data de 21 august. Documentul a fost asumat de șeful Direcției, Bogdan Nica, dar a fost ignorat atât de ministru Nelu Tătaru, cât și de secretarul general.
Newsweek România i-a trimis mai multe întrebări ministrului Sănătății Nelu Tătaru în legătură cu această afacere controversată, dar acesta a transmis prin Biroul de Presă că are nevoie de 30 de zile pentru a formula un răspuns.
„Având în vedere solicitarea dumneavoastră transmisă Ministerului Sănătății, vă comunicăm că, în conformitate cu prevederile art.6, alin. (4) din OUG nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor și al art.7, alin. (1) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, durata necesară pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășeste 10 zile, iar răspunsul va fi comunicat în maxim 30 de zile”, a transmis Biroul de Presă al MS.
Ministerul vrea să reducă termenul de grație de la 15 la 5 zile
Pentru că nu a putut să rezilieze legal contractul, Ministerul Sănătății vrea să reducă termenul de grație de 15 zile la doar 5 zile, susțin surse consultate de Newsweek România. „Conform acordului cadru, este ilegal. Orice act adițional este grevat de voința ambelor părți. Cu contractul ăsta a fost o întreagă poveste. Această hârtie trimisă prima dată nu trebuia trimisă. Nu îi dai termen de 15 zile să depună garanția”, spuns sursele.
Șefa de la Juridic, schimbată din funcție ilegal
În urmă cu două săptămâni, atunci când ministrul Nelu Tătaru și secretarul general Nicoleta Rusu au aflat că firma Naguma Medical Supply nu poate livra întreaga cantitate de măști la termen s-a declanșat haosul.
Sursele Newsweek România susțin că secretarul general Nicoleta Rusu i-a chemat la minister pe reprezentanții companiei Best Achiziții, firma clasată la negocieri pe locul secund, pentru a semna un nou contract pentru furnizarea măștilor medicale destinate persoanelor vulnerabile. Întâlnirea și intențiile ministerului nu au fost făcute publice.
Newsweek România a aflat, pe surse, că secretarul general Nicoleta Rusu i-a convocat pe șefii Departamenul Juridic la ea în birou pentru a participa la discuții cu reprezentanții Best Achiziții pentru a semna contractul pentru măști. Directorul și directorul adjunct de la Juridic nu au vrut să participe la întâlnire iar Secretarul General Nicoleta Rusu l-a informat pe ministru Tătaru. La rândul lui, ministrul Nelu Tătaru ar fi ordonat Direcției Juridice să participe la întâlnire.
„S-au dus șase persoane la aceea întâlnire cu agentul economic și cu doamna secretar general. În urma acelei întâlniri, juriștii au făcut o notă de informare către ministru prin care justificau că legal nu se poate semna un nou contract până când nu este reziliat cel vechi.
Șefa de la Juridic (Laura Stanislav – n.r.) nu a vrut să semneze contractul pentru măști cu un alt operator economic pentru că era ilegal. Și-a argumentat răspunsul în scris. Secretarul general a făcut presiuni asupra Laurei Stanislav să semneze contractul dar, pentru că nu a vrut, a fost schimbată din funcție de secretarul general al ministerului. Complet ilegal!”, spun sursele Newsweek România.
DNA a intrat pe fir
Mai mulți angajați ai Ministerului Sănătății au fost chemați la Direcția Națională Anticorupție pentru a fi audiați în legătură cu acest controversat contract. Printre ei, și Amalia Șerban de la Direcția Asistență Medicală, direcție care gestionează contractul cu firma Naguma Medical Supply. „Nu pot să confirm, dar nici să infirm că am fost chemată la DNA. Sunt funcționar public, nu pot vorbi la telefon în timpul programului de lucru”, a declarat Amalia Șerban pentru Newsweek România.