Aeroportul privat Tuzla, visul lui Relu Fenechiu, preluat de Drulă. MAI se opune: Risc de securitate

DE Alexandru Pop | Actualizat: 25.03.2021 - 18:47
Aeroportul privat Tuzla, visul lui Relu Fenechiu, preluat de Drulă/FOTO: Facebook/Cătălin Drulă

Proiectul de HG inițiat de ministrul Cătălin Drulă pentru aprobarea deschiderii unui punct de trecere a frontierei de stat şi a unui birou vamal de frontieră pe Aeroportul privat Tuzla se bazează pe un raport al ministrului Relu Fenechiu din 2013.

SHARE

În nota de fundamentare a proiectului de HG, subordonații ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă (USR), menționează două documente pe care se bazează proiectul. Primul este din mai 2013: Având în vedere Raportul nr. MT/23819/27.05.2013 al comisiei de evaluare înfiinţată conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, ministrul transporturilor, prin Ordinul nr. 1133/2013, Ministerul Transporturilor a aprobat certificarea ca aeroport deschis traficului aerian internaţional a Aeroportului Tuzla, urmând ca ordinul să intre în vigoare la data aprobării deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla.

Citește și: Drulă vrea pentru controversatul afacerist Ivașcu punct de trecere a frontierei pe aerodromul Tuzla

În mai 2013, ministru al Transporturilor era Relu Fenechiu, condamnat definitiv pentru corupție și închis în Penitenciarul Iași timp de câțiva ani. Nici măcar Fenechiu, însă, în guvernul USL condus de Victor Ponta, nu a reușit să îi ofere aeroportului Tuzla cu adevărat statut internațional, în lipsa unui punct de trecere a frontierei și a unui birou vamal.

Aeroportul privat Tuzla, de la Fenechiu la Tudose

Lobby-ul lui Dorin Ivașcu, însă, proprietarul aeroportului Tuzla, a fost foarte puternic și, după patru ani și jumătate, problema sa ajungea inclusiv în atenția Secretariatului General al Guvernului. Astfel, în decembrie 2017, SGG prelua chestiunea și o pasa din nou la Transporturi și Interne, după cum arată tot nota de fundamentare a proiectului de HG inițiat de Drulă: “Prin adresa nr. 20/22156/19.12.2017, Secretariatul General al Guvernului apreciază că oportunitatea elaborării și promovării proiectului de hotărâre a Guvernului având ca obiect de reglementare, aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat și a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla revine, potrivit atribuțiilor și domeniilor proprii de competență, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și Ministerului Afacerilor Interne.

Citește și: Rusia și China, gata să protejeze ordinea mondială. Au un „acord” în acest sens

Având în vedere concluziile Raportului nr. MT 23817/27.05.2013, precum şi importanţa existenţei unui aeroport deschis traficului internaţional care să permită operarea în condiţii optime, din punct de vedere al siguranţei şi al eficienţei, a aeronavelor ce desfăşoară activităţi de zbor pentru deservirea unor obiective situate în afara apelor teritoriale ale României din Marea Neagră, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Ministerul Afacerilor Interne au elaborat proiectul de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea deschiderii unui punct de trecere a frontierei de stat şi a unui birou vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla.

Nici Carmen Dan nu a izbândit

Proiectul a fost repus în discuție de către ministrul de Interne Carmen Dan în 2018, în mandatul de premier al Vioricăi Dăncilă, dar nici de data aceasta nu a a trecut de Guvern.

În 2019, proiectul a revenit pe masa ministrului Transporturilor. De data aceasta, în funcție era Lucian Bode, actualul ministru de Interne. Potrivit surselor Newsweek România, acesta a respins proiectul, după ce a constatat că legea nu permite ca un punct de trecere a frontierei să fie amplasat pe un teren privat, așa cum este terenul pe care se află aeroportul Tuzla. Aceleași surse au mai arătat că acest argument i-a fost deja transmis ministrului de azi al Transporturilor, Cătălin Drulă. Acesta, însă, nu este dispus să renunțe la proiect, în ciuda faptului că va primi un aviz negativ din partea ministrului de azi al Internelor, Lucian Bode.

Mai mult, proiectul a fost refuzat și de către Poliția de Frontieră, care nu vrea să creeze un precedent periculos.

Ionescu de la Transporturi, omul cu hârtiile

Sursele Newsweek România au adăugat și că proiectul de HG promovat acum de Drulă i-a fost pus în față la semnat fostului ministru al Transporturilor Lucian Bode de către șeful Direcției Aviație Civilă din Ministerul Transporturilor, Mihail Victor Ionescu. Acesta a fost și membru în Adunarea Generală a Acționarilor de la Tarom, o companie în care Dorin Ivașcu, proprietarul aeroportului Tuzla se simte ca acasă: între 1978 și 1988, Ivașcu a fost director al reprezentanțelor Tarom de la Tripoli, Singapore, Londra și New York (ceea ce indică legături foarte puternice cu Securitatea ceaușistă). Între 1986 și 1990, Ivașcu a fost și șef al Serviciului Relații Internaționale din Departamentul Aviației Civile de la București.

Ionescu este, la rândul lui, șeful Aviației Civile din Transporturi, dar și membru în Consiliul de Adninistrației al Autorității Aeronautice Civile din România (AACR). Potrivit celei mai recente declarații de avere, Ionescu ia de la Transporturi peste 75.000 de lei anual, dar de la AACR – peste 124.000 de lei anual.

Contactat de Newsweek România, Ionescu a cerut întrebările prin Biroul de presă al Trasporturilor. Răspunsurile primite (după publicarea acestui text) pot fi consultate la finalul articolului.

Drulă, în silenzio stampa

Sursele Newsweek România au mai indicat și necesitatea unui aviz de la Comisia Europeană pentru un nou punct de trecere a frontierei în România. Mai mult, un astfel de punct de trecere a frontierei atât de aproape de aeroportul Mihail Kogălniceanu, punct strategic și militar esențial în regiune, ridică multe semne de întrebare referitoare la intențiile din spate, inclusiv din perspectivă americană și NATO. De altfel, în SUA, doar un singur aeroport este privat, dar nu are caracter internațional, fiind folosit exclusiv pentru zboruri interne.

În ciuda apelurilor și mesajelor repetate ale Newsweek România, ministrul Cătălin Drulă nu a oferit nici un comentariu pe această temă. Drulă a refuzat să răspundă la propunerea cui a întocmit acest proiect de lege, dacă are vreo legătură cu Dorin Ivașcu, de ce a ignorat refuzul anterior pe acest proiect al actualului său coleg de guvern, Lucian Bode etc., dacă a consultat instituțiile de securitate în chestiune.

_______________________________

Răspunsurile oferite de Ministerul Transporturilor:

1. Cine v-a solicitat sa initiati in calitatea de ministru al transporturilor proiectul de Hotarare de Guvern prin care Aeroportul Tuzla ar urma sa beneficieze de un punct de trecere al frontierei de stat si un birou vamal?  

Solicitarea deschiderii unui punct de trecere a frontierei si a unui birou vamal pe Aeroportul Tuzla a fost făcută de administratorul acestui aeroport, Regional Air Services SRL, in mod repetat începând cu anul 2013 când a fost certificat ca aeroport deschis traficului international prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1133/2013, emis în baza Raportului întocmit de o comisie interinstituțională (formată din reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Finantelor, Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor si ai Ministerului Sanatatii), cu respectarea dispozițiilor HG nr. 791/2009. Ordinul nr. 1133/2013 urma să intre în vigoare la data la care Guvernul aproba deschiderea punctului de trecere a frontierei și a biroului vamal pe Aeroportul Tuzla. 

2. Cum justificati faptul ca cheltuielile de personal, dotari si alte amenajari revin in sarcina fiecarui ordonator principal de credite  pentru instituțiile care desfășoară activități în punctul de trecere a frontierei de stat, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale? La cat au fost estimate aceste cheltuieli? 

Conform proiectului de act normativ propus, cheltuielile de personal, pentru dotări și alte amenajări specifice se suportă de fiecare ordonator principal de credite pentru instituțiile care desfășoară activități în punctul de trecere a frontierei de stat, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale, potrivit legii.In același timp, spațiile și utilitățile necesare pentru desfășurarea activităților de control la trecerea frontierei de stat, pentru activitatea vamală și pentru desfășurarea activităților de control sanitar-uman și fitosanitar se asigură, cu titlu gratuit, de către  S.C. Regional Air Services S.R.L. în calitate de administrator al Aeroportului Tuzla.Acest mod de repartizare a cheltuielilor este aplicat în toate punctele de trecere a frontierei  care funcționează pe aeroporturile din România.Fiind vorba de cheltuieli care nu cad în sarcina MTI, pentru estimarea acestora recomandăm petentului să se adreseze Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Finanțelor Publice. 

3. Care sunt motivele/justificarea legala pentru care domnul Ionescu Mihail Victor a avizat favorabil acest proiect de HG? 

Domnul Ionescu Mihail Victor a inițiat proiectul de act normativ în calitate de director al Direcției Transport Aerian,  direcție care are în atribuții coordonarea procesului de certificare a aeroporturilor internaționale/deschise traficului aerian. Motivele/justificarea acestui demers sunt prezentate în Nota de fundamentare  care însoțește proiectul de act normativ și anume:

•             Aeroportul Tuzla a parcurs încă din anul 2013 procesul de certificare ca aeroport deschis traficului internațional, toate instituțiile statului cu atribuții într-un punct de trecere a frontierei făcând parte din comisia de evaluare în vederea certificării, comisie care a recomandat certificarea Aeroportului Tuzla ca aeroport deschis traficului internațional; 

•             Aeroportul Tuzla este singurul aeroport inclus in Master Planul General de Transport, aprobat prin HG nr. 666/2016, care nu este operat ca aeroport internațional sau deschis traficului international;

•             aprobarea deschiderii unui punct de trecere a frontierei, pe orice aeroport din Romania, este in beneficiul industriei de transport aerian în general si al regiunii deservite de acest aeroport în particular;

•             dispozitiile art. 28 alin. (4) din Legea nr. 21/2021 privind Codul aerian, conform cărora "certificarea ca aeroport internaţional sau deschis traficului aerian internaţional se poate efectua numai după aprobarea de către Guvern a deschiderii unui punct de trecere a frontierei pe respectivul aeroport".Prin urmare, pentru finalizarea procesului de certificare a Aeroportului Tuzla ca aeroport deschis traficului internațional, proces demarat în anul 2013, este necesară emiterea Hotărârii Guvernului pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei pe acest aeroport. 

4. Ministerul Transporturilor are nevoie de aviz CSAT pentru acest proiect de HG? La ce data a fost obtinut? Daca nu a fost obtinut, s-au facut demersuri pentru obtinerea avizului CSAT? 

Nu a fost identificat un temei legal pentru solicitarea avizului CSAT pentru acest tip de act normativ. Menționăm că  solicitarea avizului CSAT in situațiile prevăzute de Legea nr. 415/2002  este de competența Guvernului României și are loc înainte de adoptarea actului normativ în ședință de  guvern (după obținerea tuturor avizelor din partea instituțiilor avizatoare).

 

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.