Uber „Papers”: Compania s-a folosit de politicieni ca Macron, Biden sau Netanyahu pentru influență

DE Alin Crișan | Actualizat: 11.07.2022 - 19:17
Uber - Foto: StartUpCafe
Uber - Foto: StartUpCafe

Scurgerea fără precedent a peste 124.000 de documente, cunoscute drept „fișierele Uber” – dezvăluie practicile discutabile care au alimentat transformarea companiei într-una dintre cele mai de succes produse de export ale Silicon Valley.

SHARE

Mii de documente confidențiale scurse în presă au dezvăluit și expus felul în care compania de ride-sharing Uber a influențat și s-a folosit de politicieni, a nesocotit legi, a păcălit poliția, a exploatat și susținut episoade de violență împotriva șoferilor și a făcut un lobby intens la guverne pentru a-și alimenta expansiunea agresivă la nivel global, scrie The Guardian.

Fișierele detaliază cu lux de amănunte ajutorul masiv pe care Uber l-a primit din partea unor lideri mondiali importanți, precum Emmanuel Macron.

Documentele detaliază evenimente de pe parcursul a cinci ani, când Uber era condusă de co-fondatorul său, Travis Kalanick, care a încercat să introducă serviciul în orașele lumii prin „forță brută”, chiar și cu prețul încălcării legilor și reglementărilor din domeniul taximetriei. Documentele arată cum Uber a influențat discret prim-miniștri, președinți, miliardari, oligarhi și moguli media.

Citește și: VIDEO Cel mai mare ghețar subteran din România se topește în ritm accelerat. Este afectat de climă

Compania a obținut susținerea unor oameni puternici în țări precum Rusia, Italia sau Germania, oferindu-le participarea în start-up și transformându-i în „investitori strategici”. Mai mult decât atât, într-o încercare de a modela și dezbaterea publică și de politici, Uber a plătit cercetători proeminenți pentru a produce articole în care să se susțină modelul economic al companiei.

În ciuda unei operațiuni bine finanțată și perseverentă, eforturile Uber au avut rezultate mixte – în unele țări, compania a reușit să convingă guvernele să rescrie legi, cu efecte de lungă durată. În altele, compania a fost blocată de industrii de taximetrie bine împământenite, de rivali locali sau de politicieni de stânga care au refuzat să cedeze.

Citește și: VIDEO Un avion american F/A-18 SH a căzut în Marea Mediterană. Care sunt cauzele prăbușirii

Când Uber s-a lansat în India, Kalanick le-a spus managerilor să se concentreze pe creștere chiar și atunci „încep să pornească incendiile”. „Să știți că este o parte normală a modelului Uber. Îmbrățișați haosul. Asta înseamnă că faceți ceva semnificativ”.

Conform documentelor, această strategie a fost repetată în mai multe țări, inclusiv în Italia, Belgia, Spania, Elveția sau Olanda, potrivit digi24.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te