Rusia dă o lovitură României la Marea Neagră. Strategia lui Putin: Distrugerea coridorului grânelor

DE Adina Mutăr | Actualizat: 11.10.2024 - 20:25
Rusia lovește România în Marea Neagră - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Rusia lovește România în Marea Neagră - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)

Rusia dă o lovitură României la Marea Neagră. Putin și-a schimbat strategia după ce Ucraina a reluat exportul de grâne la nivelul de dinainte de război.

SHARE

Rusia dă o lovitură României la Marea Neagră. Strategia lui Putin: Distrugerea coridorului grânelor.

Rusia a lansat un atac cu rachete asupra infrastructurii portuare din Odesa și Ilicivsk, avariand o navă care transporta marfă pentru Ucraina. În Nikolaev, a lovit șantierul naval din Marea Neagră.  Două zile, două atacuri asupra navelor comerciale, ceea ce demonstrează o schimbare de strategie a Rusiei.

Rusia dă o lovitură României la Marea Neagră. Strategia lui Putin: Distrugerea coridorului grânelor

Luna trecută, vrachierul Aya, sub pavilion Saint Kitts și Nevis, a fost lovit de o rachetă rusă în Marea Neagră, în apropierea României, membru NATO. Nava avariată a fost dusă în portul Constanța la Marea Neagră pentru reparații.

O altă navă, un transportator sub pavilion Antigua, a fost avariată într-o lovitură cu rachete rusești la Odesa.

Loviturile efective ale forțelor armate ruse din ultimele zile asupra navelor comerciale în porturile regiunii Odesa, eventual cu scufundarea navelor de marfă, urmăresc creșterea costului asigurării pentru navele ce se îndreaptă Ucraina, Rusia sperând că antreprenorii vor renunța la „coridorul grânelor” care nu mai este în siguranță, scrie Bloomberg.

Publicația, citând sursele sale, susține că după atacurile rusești cifra asigurării navelor ce pleacă spre Ucraina a crescut de la 0,75 la 1% din prețul navei.

Proprietarii trebuie să asigure acum încărcătura împotriva „riscurilor militare”, separat de  cea a navelor în sine.

Această schimbare a strategiei Rusiei urmează rapoartelor că porturile din Odesa funcționează la capacitatea de dinainte de război de peste un an, iar Ucraina exportă grâne la cote maxime și pe căile asigurate de România prin porturile de la Marea Neagră și Dunăre, plus o rețea de căi ferate.

Analiștii militari ruși consideră că acest succes al inamicului se datorează pierderii de către Rusia a Flotei Mării Negre, care este efectiv blocată în bazele sale din cauza amenințării cu dronele marine ucrainene și loviturilor cu rachete.

Rusia și-a schimbat strategia, lovind navele comerciale străine care intră sau ies din porturile Mării Negre

Totodată, strategii militari ruși și-au dat seama că nu pot dezactiva infrastructura maritimă a Ucrainei pentru că rachetele Geraniums sau Kh-101 nu au putere de a distruge porturile maritime și de a bloca litoralul.

De aceea, Rusia și-a schimbat strategia, lovind navele comerciale străine care intră sau ies din porturile Mării Negre pentru a perturba grav traficul maritim și exportul ucrainean.

Noua strategie se reduce la desemnarea țintei și lovituri eficiente asupra navelor de marfă. În zilele precedente s-a demonstrat că atacurile au fost efectuate cu ajutorul dronelor rusești care au operat în „spatele inamicului”. Scopul este de a crește cât de mult posibil riscurile militare și implicit costul asigurării. 

Potrivit datelor de la Lloyd's List, jurnalul de transport maritim cu sediul la Londra, capacitatea totală a tuturor navelor străine pentru cereale care au sosit în Ucraina în primul trimestru al anului 2024 – inclusiv porturile de la Marea Neagră și fluviul Dunărea – a fost de 25,1 milioane de tone, o creștere cu 78% față de aceeași perioadă din 2023, când „coridorul grânelor” era mai sigur.

Datele arată că Rusia a stabilit un nou record de export de grâu în anul de comercializare 2023-2024, livrând peste 55,4 milioane de tone și crescând livrările către mai multe țări asiatice.

Scufundarea navelor pe brațele sau la gurile porturilor dunărene, un „bonus” pentru Putin

Recentele atacuri ar putea afecta competitivitatea Ucrainei, făcând exporturile rusești mai profitabile și avantajând mașina sa de război a lui Putin.

Citește și: Rusia pune stăpânire pe Marea Neagră. Două nave comerciale, atacate cu rachete. Un mort și 5 răniți

Dmitry Gorenburg, cercetător senior la CNA, un think tank din SUA axat pe securitate, consideră că atacurile repetate asupra navelor comerciale în Marea Neagră vor pune capăt „coridorului grânelor”.

Perioada de calm relativ în Marea Neagră ar putea lua sfârșit, dacă Ucrainei nu i se va permite să lovească cu rachetele occidentale cu rază lungă de acțiune bazele de pe teritoriul Rusiei de unde sunt lansate atacurile.

Citește și: VIDEO Rusia pregătește atacuri cu drone din Marea Neagră. Cum le va contracara România?

„În loc să vizeze porturile, intimidarea expeditorilor comerciali este o modalitate mult mai bună pentru Rusia în condițiile actuale pentru a afecta exportul  de grâne”, spune Gorenburg.

Iar eventuala scufundare a navelor pe brațele sau la gurile porturilor dunărene ar fi un „bonus” al acestei noi strategii a lui Putin.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te