„În ciuda promisiunii de a modera conţinuturile publicate, mesajele de ură contra jurnaliştilor şi falsele informaţii proliferează pe reţeaua de socializare”, se justifică asociaţia de apărare a libertăţii presei.
Reporteri fără frontiere pune în cauză contradicţiile care există între angajamentele luate de reţeauau de socializare vizavi de consumatori şi realitatea funcţionării sale. E motivul pentru care RSF a depus plângere contra lui Facebook pentru „practici comerciale înşelătoare”.
În urma unor mărturii obţinute de asociaţie, reiese că Facebook lasă să se propage dezinformarea şi ura – în general, contra jurnaliştilor – în contradicţie cu condiţiile sale generale de utilizare şi a campaniilor sale publicitare.
Ca să denunţe un fenomen generalizat la scară planetară şi ca să-şi justifice totodată acţiunea în faţa justiţiei franceze, Reporteri fără frontiere reaminteşte că „în Franţa, dreptul consumatorilor este foarte adaptat acestui gen de plângere.
În plus, în Franţa Facebook are mulţi consumatori: 38 de milioane de utilizatori din care 24 de milioane unici în fiecare zi”.
Cum condiţiile serviciilor oferite de Facebook sunt aceleaşi peste tot în lume, RSF spune că o decizie judiciară privind caracterul înşelător luată în Franţa va avea un impact global.
În plângerea depusă contra lui Facebook, RSF a prezentat două documente justificative. Primul se referă la pagina Facebook a revistei satirice Charlie Hebdo şi în particular numărul din septembrie 2020, dată care coincidea cu deschiderea procesului atentatelor din 2015.
Reporteri fără frontiere a recenzat cu această ocazie mai multe zeci de comentarii insultătoare, ameninţătoare sau chemând la violenţă contra publicaţiei sau jurnaliştilor ei. (Mai multe amănunte în RFI)