marți 21 octombrie
EUR 5.0832 USD 4.3742
Abonează-te
Newsweek România

Oleoductul Adria, care ar trebui să ducă petrol din Adriatică în Ungaria şi Slovacia, are probleme

Data publicării: 25.09.2025 • 11:40
Oleoductul Adria are probleme serioase - Foto: ceenergynews.com
Oleoductul Adria are probleme serioase - Foto: ceenergynews.com

Oleoductul Adria, care ar trebui să ducă petrol din Marea Adriatică în Ungaria şi Slovacia, are probleme serioase. Nu poate ține presiunea necesară mai ales pe segmentul care traversează Croația.

Grupul ungar MOL şi Janaf anunţă că au efectuat săptămâna trecută mai multe teste comune asupra oleoductului Adria, dar cele mai recente rezultate încă nu confirmă că această conductă ar putea transporta pe termen lung volume suficiente de ţiţei din Marea Adriatică în Ungaria şi Slovacia.

Citește și: Europa renunță complet la importurile de petrol și gaze din Rusia. Pune sancțiuni pe flota lui Putin

Oleoductul Adria, care ar trebui să ducă petrol din Adriatică în Ungaria şi Slovacia, are probleme

”MOL şi Janaf au efectuat săptămâna trecută mai multe teste comune asupra oleoductului Adria, dar cele mai recente rezultate încă nu confirmă că această conductă ar putea transporta pe termen lung volume suficiente de ţiţei din Marea Adriatică în Ungaria şi Slovacia.

În timpul testelor, conducta nu a putut funcţiona la o capacitate satisfăcătoare mai mult de 1-2 ore”, a anunţat MOL, informează News.ro.

Înainte de test, părţile au convenit să crească treptat presiunea şi numărul de pompe necesare în timpul transportului, pentru a atinge capacitatea maximă de transport şi a o menţine pe întreaga durată a testului.

Obiectivul urmărit a fost de a evalua în comun dacă sistemul poate funcţiona stabil, la capacitate maximă, pentru o perioadă mai lungă de timp.

Cu toate acestea, chiar înainte de începerea testului, partenerul croat ne-a informat că poate menţine performanţa maximă doar timp de o oră, după care va fi necesară reducerea presiunii. Acest lucru a reprezentat o abatere semnificativă de la planul convenit anterior şi face dificilă evaluarea obiectivă a rezultatelor testului.

Citește și: India nu ține cont de amenințările lui Trump și va continua să ia petrol din Rusia

Ulterior, la doar 30 de minute după începerea testului, compania parteneră croată a oprit transportul invocând o defecţiune la sistemul de alimentare cu energie electrică, astfel încât acesta a rămas nefuncţional timp de peste o oră.

Chiar şi după repornirea sistemului au existat perturbări, deoarece pe segmentul croat presiunea a scăzut în timpul transportului, iar partenerul croat a solicitat MOL reducerea presiunii din conductă, astfel încât secţiunea croată a conductei să poată funcţiona la presiune şi performanţă reduse.

Oleoductul Adria, rol foarte important în aprovizionarea cu petrol a Europei Centrale

MOL şi Janaf evaluează de mult timp capacitatea tronsonului croat al conductei. Anterior, părţile au efectuat mai multe teste de mică amploare, iar în luna septembrie a acestui an a fost demarată o sesiune de testare extinsă de mai multe luni, care vizează transportul unor volume mari de ţiţei.

Pe parcursul acestei perioade de testare, companiile îşi propun să determine cantitatea de ţiţei pe care conducta sudică o poate transporta în mod stabil pe termen lung.

”Oleoductul Adria are un rol foarte important în aprovizionarea Europei Centrale. Totuşi, pentru ca această conductă să poată dobândi un rol mai important decât cel actual de suport, este necesară mai întâi o evaluare precisă a capacităţii şi stadiului secţiunii croate a oleoductului Adria, precum şi a condiţiilor necesare pentru ca acesta să poată transporta până la 40 000 de tone de ţiţei pe zi, în fiecare zi a anului.

Importanţa conductei este demonstrată şi de faptul că, înainte de izbucnirea războiului, am investit 170 de milioane de dolari în dezvoltarea infrastructurii alternative din sud şi în reducerea dependenţei unilaterale de ruta estică.

Din 2022, am investit sute de milioane de dolari în diversificarea surselor de aprovizionare cu ţiţei, dar procesul de tranziţie nu se limitează la tehnologia de rafinare: este necesar să se analizeze cu atenţie starea conductei Adria şi capacitatea acesteia”, precizează MOL.

Pentru ca ruta de aprovizionare sudică să fie pe deplin funcţională, secţiunea croată trebuie să atingă o capacitate de transport de 40.000 de tone de ţiţei pe zi, adică 14 milioane de tone pe an.

Acest volum este necesar pentru a asigura securitatea regiunii, chiar şi în cazul lucrărilor de întreţinere din cadrul rafinăriilor şi al schimburilor strategice de ţiţei ale ţărilor respective.

”Compania îşi menţine poziţia: sunt necesare două conducte competitive din punct de vedere comercial şi complet funcţionale din punct de vedere tehnic, care să poată furniza în mod constant volumele necesare pentru aprovizionarea regiunii”, mai arată grupul.

Mai multe articole din secțiunea Internațional

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră