China construiește în secret un tunel subacvatic de miliarde $, ce va uni Rusia cu Crimeea ocupată

DE Adina Mutăr | Actualizat: 25.11.2023 - 10:19
China construiește în secret un tunel subacvatic ce va uni Rusia de Crimeea ocupată  - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
China construiește în secret un tunel subacvatic ce va uni Rusia de Crimeea ocupată - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)

China construiește în secret un tunel subacvatic de miliarde dolari, ce va uni Rusia cu Crimeea. Oamenii de afaceri chinezi și ruși cu legături guvernamentale au discutat în secret în octombrie planurile de a construi un tunel subacvatic care să lege Rusia de Crimeea ucraineană.

SHARE

The Washington Post a dezvăluit planul secret al Chinei de a construi, în secret, un tunel subacvatic, ce va uni Rusia de Crimeea ocupată.

Citând e-mailuri interceptate, furnizate ziarului de oficiali ucraineni nenumiți, The Washington Post a dezvăluit că Beijingul și Moscova au format un „consorțiu” în acest scop.

China construiește, în secret, un tunel subacvatic de miliarde $, ce va uni Rusia cu Crimeea ocupată 

Ziarul spune că a verificat autenticitatea mesajelor, referindu-se la documentele de înregistrare ale companiei ce indică faptul că un consorțiu ruso-chinez care implică persoanele menționate în e-mailuri a fost recent înființat în Crimeea.

„Discuțiile, care au inclus întâlniri la sfârșitul lunii octombrie, au fost declanșate de preocupările crescânde ale Rusiei cu privire la securitatea unui pod de 11 mile peste strâmtoarea Kerci”.

E-mailurile circulate printre oficialii consorțiului în ultimele săptămâni se refereau la întâlniri cu delegații chinezi în Crimeea.

Corporația Chineză de Construcție a Căilor Ferate (CRCC) este descrisă într-unul dintre mesaje, din 4 octombrie, drept „gata să asigure construcția de proiecte de construcție a căilor ferate și rutiere de orice complexitate în regiunea Crimeea”.

CRCC este o companie de stat care a construit multe dintre cele mai importante rețele rutiere și feroviare din China și a dezvoltat legături extinse cu Rusia în ultimii ani prin proiecte, inclusiv extinderea sistemului de metrou din Moscova, finalizată în 2021.

Compania nu a răspuns solicitărilor publicației The Washington Post de comentarii.

Șeful consorțiului ruso-chinez cu sediul în orașul Sevastopol a refuzat să răspundă ziarului când a fost întrebat despre proiectul tunelului.

Vladimir Kaliujnîi, un om de afaceri rus, numit CEO al consorțiului, a respins întrebarea, apoi a susținut că nu va furniza nicio informație „presei ostile”.

Într-un mesaj trimis luna trecută unui oficial rus care este unul dintre principalii reprezentanți ai Crimeei la Moscova, Kaliujnîi a spus că are „o scrisoare de la partenerii chinezi despre pregătirea uneia dintre cele mai mari companii din China, CRCC, de a participa în calitate de antreprenor general în construcția unui tunel sub strâmtoarea Kerci”.

E-mailul în cauză a fost adresat lui Georgi Muradov, care a fost identificat drept Reprezentant Permanent al Republicii Crimeea pe lângă președintele rus Vladimir Putin. 

Beijingul cere confidențialitate absolută

Șase dintre cei nouă directori fondatori ai consorțiului nu sunt enumerați în dosarele de înregistrare.

China face eforturi să păstreze secretul.

Unul dintre e-mailuri precizează că CRCC ar participa doar cu condiția „asigurării stricte a confidențialității complete” și că numele companiei va fi înlocuit cu „o altă entitate juridică neafiliată” în orice contract. 

Citește și: VIDEO Atac masiv cu drone ucrainene asupra bazelor militare din Crimeea și Volgograd

Un alt e-mail menționează o bancă din China gata să „își transforme fondurile din dolari în ruble pentru transferul lor în Crimeea pentru a finanța proiectul consorțiului”.

E-mailurile citează, de asemenea, discuții între consorțiu și un director executiv al CRCC, identificat drept Xu Huaxiang.

Acest nume se potrivește cu un cetățean chinez amintit ca vicepreședinte și director general adjunct al Diviziei Internaționale a companiei. 

Citește și: VIDEO Operațiune incredibilă a forțelor speciale ucrainene în Marea Neagră: "Am debarcat în Crimeea”

„Având în vedere riscurile de sancțiuni și sabotaj, oficialii și experții americani și-au exprimat surprinderea că CRCC ar risca implicarea”, a raportat WP.

Experții în proiecte majore de transport internațional sugerează că este fezabil din punct de vedere tehnic să construiască un tunel sub strâmtoarea Kerci și că Beijingul are experiența și tehnologia necesare.

Cu toate acestea, va fi o întreprindere de anvergură comparabilă cu tunelul Danemarca-Germania, care este în construcție de opt ani, costă peste 8,7 miliarde dolaru și va fi cel mai lung din Europa când va fi finalizat la sfârşitul deceniului.

Experții se îndoiesc că tunelul Kerci va fi finalizat la timp pentru a ajuta Rusia în eforturile sale militare.

Totuși, Moscova ar putea să o vadă ca pe o investiție pe termen lung pentru a asigura o comunicare sigură cu teritoriul ocupat la care nu va renunța.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te