Cel mai scump album de muzică din lume costă 2 milioane de dolari. Dacă l-ați cumpăra, ați fi printre foarte puținii pământeni care au ascultat piesele de pe acest disc neobișnuit, creat de un grup de artiști care a revoluționat unul dintre stilurile majore muzicale.
Cel mai scump album de muzică din lume costă 2 milioane de dolari. Cărui artist îi aparține?
Nu, nu e vorba nici de Beatles, nici de Rolling Stones, nici de Elvis ori Michael Jackson. Dar artiștii care au creat această adevărată bijuterie au revoluționat un stil care, acum trei decenii, încă nu știa către ce se îndreaptă: hip-hop-ul.
Un album atât de rar și de valoros încât doar câteva urechi l-au ascultat vreodată va fi expus într-o galerie australiană, oferind publicului o mostră a pieselor extrem de exclusive.
Găzduit într-o cutie de argint ornamentată, „Once Upon a Time in Shaolin”, a fost înregistrat în secret de legendara trupă de hip-hop Wu-Tang Clan, pe parcursul a șase ani, fiind conceputdin start ca o piesă de artă, conform bbc.com.
Nu există decât o singură copie pe CD a acestui album. Discul grupului de pionierat hip-hop conține 31 de piese și este cel mai scump vândut vreodată.
Citește și: O chitară a lui John Lennon, scoasă la licitație. Alt instrument de-ale sale s-a dat cu 2.400.000 $
În prezent, acesta este împrumutat la Muzeul de Artă Veche și Nouă din Tasmania (MONA). În luna iunie, pe parcursul a 10 zile, MONA va organiza mici petreceri de ascultare în cadrul cărora publicul va putea asculta o mostră curatorială de 30 de minute din album.
Albumul face parte din expoziția Namedropping, care examinează statutul, notorietatea și „căutarea umană”.
Trupa Wu-Tang Clan este una dintre legendele muzicii hip-hop - Foto: Profimedia Images
„Din când în când, un obiect de pe această planetă posedă proprietăți mistice care transcend circumstanțele sale materiale”, a declarat Jarrod Rawlins, directorul departamentului de curatoriat al MONA.
„Once Upon a Time in Shaolin” este mai mult decât un simplu album, așa că... am știut că trebuie să îl introduc în această expoziție”, a mai afirmat acesta.
Format în Staten Island, New York, la începutul anilor '90, Wu-Tang Clan se spune că a revoluționat hip-hop-ul pentru totdeauna, dar este cunoscut și pentru versurile sale violente și sexuale explicite.
Înregistrat la New York și produs în Marrakesh între 2006 și 2013, „Once Upon a Time in Shaolin” îi include pe cei nouă membri supraviețuitori ai grupului.
Citește și: Ce record a bătut cântăreața Taylor Swift? L-a depășit pe „regele rock 'n' roll”
De asemenea, le mai are ca invitate pe artista pop Cher și pe actrița din Game of Thrones, Carice Van Houten.
Grupul a considerat că valoarea muzicii a fost diminuată de streamingul online și de piraterie și a dorit să adopte „o abordare a muzicii în stilul Renașterii de acum 400 de ani, oferind-o ca pe o marfă comandată”.
Albumul se află într-o o cutie de nichel sculptată manual, alături de un manuscris legat în piele care conține versuri și un certificat de autenticitate.
În plus, există și o condiție legală conform căreia proprietarul nu poate publica cele 31 de piese timp de 88 de ani.
Producătorul RZA - membru al grupului - a comparat-o cu o operă de artă de Picasso sau cu un artefact egiptean antic.
„Este un original unic, mai degrabă decât o copie master a unui album”, a spus el când albumul a fost pus în vânzare în 2015.
Ca urmare, doar o mână de oameni de pe planetă au auzit fragmente din cele 31 de piese.
Un grup de potențiali cumpărători și reprezentanți mass-media au ascultat o secțiune de 13 minute în 2015.
Citește și: A fost scos la licitație șervețelul pe care Messi a semnat primul său contract cu FC Barcelona
Directorul de firmă farmaceutică căzut în dizgrație, Martin Shkreli - cel care a cumpărat albumul pentru 2 milioane de dolari a difuzat ulterior clipuri din muzică pe YouTube, pentru a sărbători victoria lui Donald Trump în alegerile din 2016.
Ulterior, Shkreli a fost obligat să predea albumul procurorilor americani, în 2018, după ce a fost condamnat pentru fraudarea investitorilor, iar albumul a fost apoi vândut colectivului de artă digitală Pleasr.
Într-o declarație, Pleasr a declarat că „petrecerile de ascultare” ale cântecelor de pe album, organizate de MONA între 15 și 24 iunie, au ajutat la realizarea „viziunii îndrăznețe a grupului de a realiza un album cu o singură copie ca o operă de artă”.