STUDIU Predarea online generează două mari probleme: de bani și de eficiență

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 29.03.2021 - 18:51
STUDIU Predarea online generează două mari probleme: de bani și de eficiență. Foto Inquam Photos/Octav Ganea

Peste 57% dintre studenții participanți la un studiu despre eficiența învățământului online în pandemie consideră că procesul de predare academică online are un randament scăzut prin comparație cu învățământul clasic.

SHARE

Mai mult de 2/3 dintre studenții intervievați consideră că procesul educațional online utilizat în perioada pandemiei este sub nivelul procesului educațional clasic din punct de vedere al eficienței educaționale, arată studiul „Eficiența procesului de predare academică online în timpul pandemiei Covid-19” realizat de cercetători de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj.

Masteranzii sunt chiar mai nemulțumiți de predarea on line prin comparație cu studenții care urmează un program de licență.

„Rezultatele au arătat că procesul de predare academică online stabilit în timpul pandemiei este sub nivelul procesului didactic clasic, dar dintr-un anumit punct de vedere, procesul de predare online, indiferent de formele și instrumentele utilizate, pare a fi destul de adecvat în situații de pandemie, mai ales atunci când situația necesită stabilirea unei situații de carantină epidemiologică pe termen mediu și lung”, arată studiul realizat de către Horia Mihai Raboca și Daniela Cotoranu.

Plata unui preț și două mari probleme

Cercetătorii susțin că utilizarea acestui tip de predare în timpul pandemiei și implicit în timpul pandemiei COVID-19 rezolvă o mare problemă și anume: continuarea procesului educațional (atât în mediul de zi, cât și pe termen lung) respectând totodată distanța fizică dintre oameni (regula de prevenire) pe răspândirea pandemiei).

„Cu toate acestea, utilizarea procesului de predare online în timpul unei pandemii necesită, indiferent dacă ne place sau nu, plata unui preț și generează două mari probleme.

În acest sens, prețul plătit nu se referă doar la cheltuielile necesare dezvoltării procesului educațional online, ci și în ceea ce privește nivelul de eficiență educațională.

Pe de o parte, costurile procesului educațional online sunt destul de considerabile și se referă nu numai la achiziționarea de instrumente TIC (de exemplu: laptopuri, camere web, platforme online, diverse conturi de videoconferință), ci și la costurile legate de instruirea și pregătirea profesorii și elevii”, susțin cercetătorii din Cluj.

Învățământul online nu este o opțiune viabilă în timp

Pentru o serie de instituții de învățământ, aceste cheltuieli nu pot fi suportate, deoarece reprezintă o problemă majoră din cauza lipsei de fonduri.

„Pe de altă parte, al doilea preț plătit, respectiv a doua problemă se referă la nivelul scăzut de eficiență educațională pe care îl are procesul de predare online, comparativ cu procesul de predare clasic (elevi profesori față în față).

Din anumite puncte de vedere, un nivel scăzut de eficiență educațională generează, mai devreme sau mai târziu, un nivel scăzut de calitate a procesului educațional și care va avea în cele din urmă un impact negativ asupra formării de specialitate a elevilor.

Din această cauză, organizarea procesului educațional doar în mediul online nu este o opțiune viabilă în timp, respectiv va trebui să găsească o modalitate de a alterna sau combina procesul de predare online cu procesul clasic (față în față)”, menționează „Eficiența procesului de predare academică online în timpul pandemiei Covid-19”.

Cercetătorii recomandă ca atunci când este implementat un proces de predare academică online, trebuie avut în vedere faptul că există o serie de factori care pot afecta negativ acest proces, factori de care trebuie să ținem cont.

„În acest sens, unul dintre factorii necesari pentru implementarea cu succes este, evident, alocarea resurselor atât pentru achiziționarea de echipamente și instrumente TIC specifice procesului de predare online, cât și pentru formarea cadrelor didactice și a studenților.

Nu în ultimul rând, pentru ca procesul de predare online să aibă succes, trebuie să se acorde atenție apariției procesului de transfer al responsabilității: concentrarea asupra procesului de predare asupra procesului individual de învățare, transfer care poate duce în mod inerent și implicit creșterea gradului de nemulțumire”, arată cercetătorii.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.