Decizia ca absolvenții de liceu din 2025 să nu se poată înscrie la facultate fără admitere, în baza premiilor II, III sau mențiune la olimpiade, este „nejustificată și are urmări negative asupra elevilor cu performanțe”, atrag atenția semnatarii unei petiții online.
Petiția, de pe platforma Declic, care are peste 1.500 de semnături la publicarea articolului, vine după ce doar elevii olimpici la olimpiadele școlare – fazele naționale, cu premiul I, se mai pot înscrie la facultate fără a mai da admiterea, după cum prevede noua metodologie de intrare în învățământul superior.
Liceenii vor să intre la facultate fără admitere și cu premiile II, III și mențiune la olimpiade
Problema a fost semnalată în premieră de Edupedu.ro. Despre chestiune, ministra Educației, Ligia Deca, a declarat că nu știe să fie schimbări majore față de ceea ce a existat până acum. Din 2016 cel puțin, conform metodologiei de admitere la facultăți, după cum a arătat Edupedu.ro, toți absolvenții de liceu care au obținut în perioada liceului premiile I, II, III sau mențiune au putut fi admiși fără concurs, nu doar cei cu premiul I.
Citește și: Ce a pățit o tânără în timp ce preda lucrarea de examen de la BAC. A fost eliminată din examen
Semnatarii petiției online aduc și șase argumente pentru introducerea posibilității ca olimpicii național cu premiile II, III și mențiune să poată din nou să se înscrie fără admitere la facultate după Bacalaureat 2025. Printre argumente se numără faptul că elevii pot rămâne motivați să continue să investească efort în dezvoltarea lor pentru acest avantaj, că nu sunt diferențe majore între, de exemplu, locul II și locul I și că accesul lor la universități pe baza unui premiu este o investiție în personal calificat:
1. Recunoașterea meritului academic și motivația pentru excelență. Elevii care obțin premiile II, III și mențiuni la olimpiadele naționale demonstrează un nivel înalt de cunoștințe și competențe într-un domeniu specific. Eliminarea posibilității lor de a intra la facultăți fără examen afectează motivația de a continua să investească timp și efort în dezvoltarea lor academică, descurajând excelența în rândul tinerilor talentați.
2. Acces echitabil la oportunități educaționale. Diferența între premiul I și premiile II, III sau mențiune este adesea extrem de mică și depinde de factori care nu reflectă neapărat întregul potențial al elevului. Privarea acestora de oportunitatea de a intra la facultate ar crea o inechitate în accesul la educație, în condițiile în care acești elevi au dovedit performanțe remarcabile, de multe ori echivalente cu cele ale câștigătorilor premiului I.
Citește și: VIDEO 500 de lei, tichete pentru elevi și o masă caldă. Cine se încadrează să le primească
3. Stimularea participării la olimpiade și competiții naționale. Introducerea unui criteriu restrictiv pentru admiterea la facultate va reduce atractivitatea participării la olimpiade și competiții naționale, mai ales pentru elevii care știu că o mică diferență de punctaj i-ar putea împiedica să beneficieze de acest avantaj. Astfel, se pierde un stimulent important pentru participarea la concursuri, care contribuie la îmbogățirea experienței educaționale și personale a tinerilor.
4. Valorificarea capitalului uman înalt calificat. Elevii olimpici reprezintă un segment valoros al societății, care poate aduce o contribuție semnificativă în viitorul economic și tehnologic al țării. Asigurarea accesului lor la facultăți este o investiție în capitalul uman înalt calificat. Neglijarea premiilor II, III și mențiunilor înseamnă pierderea unor tineri cu potențial imens, care ar putea aduce beneficii majore în diverse domenii.
5. Continuitatea tradiției de sprijinire a olimpicilor. Până la această schimbare, de cel puțin opt ani, metodologia de admitere a recunoscut meritul tuturor premianților olimpiadelor naționale, indiferent de locul pe podium. Această tradiție a oferit un cadru în care toți elevii cu performanțe deosebite erau sprijiniți să-și continue parcursul academic în condiții optime. Revizuirea acestei practici contravine eforturilor constante de a încuraja performanța educațională și de a promova egalitatea de șanse pentru toți olimpicii.
6. Beneficiu pentru universități. Admiterea olimpicilor cu premiile II, III și mențiune aduce un plus de valoare universităților, prin diversitatea de perspective și experiențe pe care aceștia o aduc. Acești elevi sunt, de obicei, curioși, motivați și dornici să învețe, reprezentând un potențial uriaș pentru dezvoltarea cercetării și a inovării”.