Pe rețelele de socializare, însă, nu asta a fost neaparat știrea, ci faptul că există o olimpiadă de matematică dedicată fetelor și una băieților. O posibilă explicație pentru această separare de gen o putem găsi într-un studiu elaborat de Universitatea din București.
Citește și: Mutarea care îl va face pe Putin să fiarbă de nervi. Finlanda și Suedia, în NATO din vară
Studiul spune România se încadrează în grupa țărilor unde există o diferență de gen referitoare la performanțele de la matematică și științe, una favorabilă fetelor. Punctajul obținut de acestea la matematică (487 puncte) este mai mare decât cel obținut de colegii lor de generație (471 puncte). Situația se menține și la științe, unde fetele au obținut un punctaj de 475 puncte, iar băieții au obținut un punctaj de 465 puncte. Această discrepanță nu exista în 2003, de exemplu, când scorurile erau similare, indiferent de genul participanților la studiu.
Concluzii
Pentru a explica mai bine diferențele de performanță dintre băieții și fetele din România, analizele viitoare ar putea să se concentreze pe variabile aflate pe contexte la scară mai mică, comparând grupuri de elevi (de exemplu, clase), caracteristicile profesorilor cu niveluri de competență diferite etc.
Citește și: Forțele ucrainene anunță că au distrus o coloană de 12 km de tancuri rusești în drum spre Izium
Este extrem de important de menționat că problema auto-eficacității este doar o mică parte din puzzle-ul general al diferențelor dintre sexe. Diferențele între băieți și fete sunt multiple și nu toate de natură socio-culturală. De exemplu, teme viitoare de cercetare includ verificarea explicației că diferențele sunt corelate cu varianța de comportament în asumarea riscurilor.
Meseriile STEM sunt percepute ca fiind mai riscante, cu rate de abandon mari (e.g., ingineria) comparativ cu științele sociale, iar prioritizarea meseriilor ar putea fi o expresie a aversiunii față de risc, mai puternic asociată cu genul feminin.
Principalele intervenții aici sunt mai de finețe, ele putând veni mai ales dintr-o abordare coerentă la nivelul proceselor de consiliere școlară și orientare în carieră.