Să nu uităm că învățarea, ca proces cognitiv, a fost asigurată de societățile civilizate, cu orice risc, în toate etapele evoluției umane. Euclid a pus bazele geometriei desenând figurile geometrice pe nisip și transmițându-le astfel rezultate obținute discipolilor săi.
Sistemul românesc de învățământ, din păcate, nu este pregătit să înlocuiască învățământul tradițional cu unul alternativ. Ca profesor de matematică, am căutat tot timpul soluții și, în acest sens, am realizat o mare bază de date cu teste, fișe de teorie, modele de subiecte de examen, formule, concursuri, olimpiade etc. cuprinse în site-ul pe care-l dețin. De asemenea, am răspuns unei inițiative îndrăznețe de a fi unul dintre autorii unor lecții și teste cuprinse într-o platformă e-learning care se adresează în special elevilor care au fost împiedicați, din motive obiective, să participe la cursuri sau doresc să cunoască modele alternative de predare, complementare celor întâlnite la clasă. Un deosebit succes îl are Concursul Online „Profu’ de Mate”, ajuns la a ediția a VI-a, care a ajuns la peste 14 000 de participanți la etapa I, desfășurată în noiembrie 2019. Acest concurs nu este altceva decât o evaluare desfășurată la final de etapă de învățare sau de semestru școlar. Această testare, al cărei rezultat se generează automat la finalul testului, are la bază un program realizat, după o idee originală, împreună cu un alt coleg, profesor de matematică, și doi tineri informaticieni. Algoritmul permite generarea unor teste unice, pentru fiecare participant, dintr-o matrice cu 60 de linii și multe coloane. Concret, o lucrare de control cu 60 de întrebări grilă, pe multe rânduri (numere), cu exerciții de același grad de dificultate, dar care se generează aleatoriu, atât pe linii cât și pe coloane, astfel încât să apară câte un exercițiu de pe fiecare linie.
Consider că pentru situația actuală învățarea online este singura soluție. Interactivitatea nu cred că este posibilă, iar feedbackul este greu de realizat, dar transmiterea informațiilor și chiar a imaginilor video cu lecțiile filmate, realizate de fiecare profesor, ne e la îndemână. Condiția necesară este ca fiecare profesor să dețină un dispozitiv de filmare, de exemplu un smartphone, iar fiecare elev să aibă un dispozitiv de recepție care poate fi computer, tabletă sau telefon. Din câte cunosc sunt programe, gen Skype, care permit videoconferințe cu mai mulți participanți, astfel încât informația să ajungă la fiecare elev. Personal, am convenit cu elevii claselor mele să avem astfel de întâlniri în perioada următoare.
E timpul ca sistemul românesc de învățământ să testeze un alt mod de predare-evaluare, asemănător celor din universități, cursuri-sesiune, evaluarea urmând să fie asigurată atunci când elevii se vor întoarce în sălile de clasă.