Ministrul a dat asigurări că nici în cel mai rău scenariu anul nu va fi înghețat.
„Universitățile au obligația de a realiza investiția instituțională necesară pentru operaționalizarea unei educații online de calitate, în momentul de față se desfășoară activități de predare-învățare în online în toată țara, în unele instituții de învățământ superior lucrurile decurg bine, în altele mai sunt lucruri de îmbunătățit.
Totodată, ar trebui să nu uităm că încă există studenți cu probleme socio-economice, care nu au acces permanent la internet sau nu dețin PC, laptop ș.a. pentru desfășurarea activității online, astfel aceștia ar trebui sprijiniți suplimentar. Tocmai de aceea ar trebui luată în calcul o perioadă, nu foarte lungă, de activități remediale după încetarea stării de urgență. În plus, o să fie necesar ca activitățile practice de tip laborator sau experiment să fie refăcute, iar graficul de recuperare al acestora să fie finalizat după consultarea studenților reprezentanți”, a spus reprezentantul studenților.
Subiecte adaptate, nu din toată materia
„Ca urmare a discuțiilor permanente pe care le avem cu reprezentanții Ministerul Educației și Cercetării, aceștia ne-au asigurat că vor exista modificările legislative necesare pentru a facilita susținerea lucrărilor de finalizarea studiilor online, în caz de nevoie.
Acest lucru ar trebui făcut fără să existe rabat de calitate și pe platforme adecvate.
Decizia ca elevii care urmează să susțină examenele naționale, Evaluarea Națională și Bacalaureatul, vor beneficia de subiecte adaptate, materia prevăzută pentru semestrul al II-lea ne mai făcând parte din programă, este de salutat, având în vedere că există un număr considerabil de elevi care nu pot asista în această perioadă la activitățile de fixare a cunoștințelor și ar fi avut un dezavantaj considerabil. Urmează ca universitățile să răspundă apelului și să recurgă la aceeași opțiune pentru examenele de admitere, pentru a oferi tuturor candidaților șanse egale”, a spus Petrișor-Laurențiu Țucă pentru Newsweek România.
Citește și: Poziția Consiliului Elevilor după anunțul ministrului educației
Principalele declarații făcute de ministrul Educației, Monica Anisie:
- Am urmărit cu atenţie ce se întâmplă în celelalte state europene, pentru a corela măsurile pe care urmează să le luăm. În ultima perioadă am avut consultări cu partenerii ministerului, cu care am agreat măsurile care se impun odată cu reluarea cursurilor şi finalizarea cu succes a anului şcolar 2019 - 2020.
- Vreau să fac precizarea că data exactă privind reluarea cursurlor se va stabili în funcţie de evoluţia pandemiei şi măsurile luate de CNSSU. Scenariul de lucru prevede reluarea cursurilor după încetarea stării de urgenţă şi asigurarea tuturor măsurilor pentru ca elevii, studenţii şi cadrele didactice să fie în siguranţă.
- Data exactă privind reluarea cursurilor se va stabili în funcție de evoluția pandemiei de coronavirus din România, precum și de măsurile comunicate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență. Scenariul de lucru prevede reluarea cursurilor după încetarea stării de urgeță.
- În funcție de data la care se vor relua cursurile, probele scrise ale Evaluării Naționale și Bacalaureat ar putea fi organizate în luna iulie. Programa nu va cuprinde materia aferentă semestrului al II-lea.
- Programa nu va cuprinde materia aferentă semestrului al doilea. Conform informărilor primite de la CNSSU, am emis un ordin de ministru prin care am anulat simulările evaluărilor naţionale, evaluările pentru clasele a II-a IV şi a VI-a şi olimpiadele naţionale”, a adăugat Monica Anisie.
- Situaţia şcolară a elevilor se va încheia cu minimum două note, la care se adaugă nota din teză, acolo unde este cazul. Subiectele pentru tezele pentru al doilea semestru vor fi concepute doar din materia studiată până la 11 martie 2020, când au fost suspendate cursurile.
- Toate hotărârile pot suferi modificări, în funcție de deciziile Comitetului Național pentru Situații de Urgență.
Luminița Barcari, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației:
- Doresc să asigur întregul personal din sistemul de Educație că drepturile salariale nu vor fi diminuate.
Conferința de presă a ministrului Educției, Monica Anisie, a adus unele lămuriri importante pentru anul școlar suspendat. Unele au fost spuse răspicat de ministru, altele s-au ănțeles printre rânduri.
Cea mai importantă informație este legată de faptul că: „Programa de examen pentru Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat (care ar fi trebuit să aibă loc în iunie 2020 n.red.) nu va cuprinde materia aferentă semestrului al II-lea.” Mnistrul s-a consultat cu toată lumea înainte de a lua această deciie simplă și corectă.
Președintele Consiliului Elevilor, Antonia Pu a declarant aces lucru, pentru Newsweek imediat după conferinșa minsitrului: „Ca urmare a negocierilor purtate cu Ministerul Educației și Cercetării de către Consiliul Național al Elevilor, elevii care urmează să susțină examenele naționale, Evaluarea Națională și Bacalaureatul, vor beneficia de subiecte adaptate, materia prevăzută pentru semestrul al II-lea fiind exceptată din programă”.
Ministrul s-a consultat și cu profesorii din teritoriu care au fost de accord cu această propunere. Sau poate i-au recomandat-o. Inspectorul Școlar al județului Dâmbovița, Sorin Ion, prefigure acest scenario într-un interviu la Newsweek România în urmă cu două săptămâni:
„Să nu uităm că bacalaureatul și Evaluarea Națională includ materii predate în patru ani. Pot include fără probleme doar materia din primi trei ani și jumătate”.
Ministrul Anisie nu a spus când se va recupera materia, de înțeles dat fiind că obiectivul principal este să nu fie nevoie de îngheșațarea anului (sceanriu exclus de ministru).
Prin excluderea materiei aferentă semestrului al II-lea s-a mai estompat și discuția aprinsă despre școala online. Ministrul Anisie s-a mărginti să spună că:
„Am recomandat realizarea de lecții suport online și suntem conștienți că la acest moment mai există comunități în care accesul la tehnologie este dificil. Am început deja să asigurăm tablete pentru elevii din comunitățile dezavantajate, cu sprijinul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, precum și al altor asociații
Neguvernamentale”.
Am publicat realitatea din teren în două articole. În primul dintre ele arătam că, în 16 ani de zile, doar 4.052 de elevi și 28 de studenți și-au achiziționat computere prin ajutorul de la stat oferit prin Legea din 2004. „Legea Nr. 269 din 16 iunie 2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziționării de calculatoare”. Acum cerem guvernului ca, în câteva săptămâni să achizționeze sute de mii de tablete.
Dar chiar și dacă, printr-un miracol, ar face asta mai există o problem. Potrivit INS, un sfert dintre gospodăriile din România nu sunt conectate la Internet. Diferența este mare în funcție de mediul de rezidență. În orașe, 18% din case nu au acces la Internet, în timp ce la țară vorbim de un procent de 33%. Le va introduce statul, Internet? Le va plăti un abonament lunar după ce va achizționa probabil și o tabletă?
Iar împtriva școli online se ridică și lipsa unei programe adaptate acestui tip de învățământ/predare. Care, iarăși, nu se poate face în cgteva luni.
„În funcție de data la care se vor relua cursurile, probele scrise ale Evaluării Naționale și ale examenului de Bacalaureat ar putea fi organizate în luna iulie”, a spus Monica Anisie fără nicio garanie că această data va fi respectată. Dar iulie este ultimul termen pentru că, foarte important, universitățile au mare nevoie de sudenți. Multe instituții de învățămînt superior, private în primul rind dar și cele de stat care au costuri importante, au avut probleme în a găsi studenți data fiind depopularea, migrația sau alegerea tienrilor de a urma o facultate în alte țări.
Confrința de ieri a venit cu măsuri corecte, de bun simț. Predicții pentru cum va evolua anul școlar sunt imposibil de făcut, așa cum nimeni nu poate ști cum se va termina aceatsă criză.
PS. Ca o opinie strict personală, nu cred că vom vedea, anul acesta, elevi și profesori înghesuindu-se în fața școlii în zilele probelor de bacalaureat. Aș vedea mai degrabă, un bacalaureat și o Evaluare națională în care elevii să păstreze distanțarea social de care se vorbelte atât de mult. Iar cum, în acest scenario, probele se vor întinde pe săptămâni de zile, profesorii vor fi, păstrând proporțiile, ce sunt medicii azi.
În cazul în care pandemia nu va trece, examenel s-ar putea nula, iar nota de la bacalaureatul și evaluarea națională să se facă, consistent, pe baza mediilor din anii anteriori. Dar, sta va declanșa un țunami. Relativismul ar fi uriaș.