Un vis devine realitate. Autostradă și cale ferată modernă, din România până în Grecia. De când?

Marea Neagră și Marea Egee, adică România și Grecia, vor fi legate de o autostradă și o cale ferată modernă. Uniunea Europeană a dat prioritate maximă proiectului, iar autoritățile de la București, Sofia și Atena vor semna un acord în noiembrie.
Un acord de cooperare între Grecia, Bulgaria, România și Comisia Europeană urmează să fie semnat la Bruxelles, în noiembrie 2025, pentru implementarea axei verticale de transport rutier și feroviar care va uni cele trei țări, potrivit unei declarații a comisarului european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, informează businessdaily.gr.
Concret, Marea Neagră (Constanța) va fi legată de Marea Egee (Alexandroupolis, Salonic), via București, de o autostradă și o cale ferată modernă.
Citește și: Ce se mai întâmplă pe Autostrada 8 paralizată de contestații?
Un vis devine realitate. Autostradă și cale ferată modernă, din România până în Grecia. De când?
Tzitzikostas a descris proiectul conectării Mării Negre cu Marea Egee ca fiind „o prioritate absolută, de vârf” și a explicat că este vorba de o axă combinată feroviară și rutieră, cu autostrăzi și trenuri moderne, care va oferi multiple beneficii atât pentru Europa, cât și pentru țările implicate.
În plus, se preconizează că noua axă verticală de transport va fi un punct de conexiune cheie, deoarece va putea interconecta Moldova și Ucraina la est, în timp ce la vest va exista acces către restul Europei.
Citește și: România, Polonia și Ungaria, în cursa autostrăzilor după intrarea în UE. Cine a mers cu 221 km/an?
Așadar, axa va fi importantă și pentru mobilitatea militară, având în vedere noile evoluții geopolitice, în care Europa trebuie nu doar să își consolideze sistemele de apărare, ci și să dezvolte infrastructura care va permite deplasarea rapidă a vehiculelor grele, a echipamentelor și a personalului acolo unde este nevoie.
Planul de acțiune urmează să aibă termene stricte pentru fiecare țară în parte, iar finanțarea acestuia va proveni atât din fonduri europene, cât și din resurse naționale.
Pentru Grecia, perspectiva este deosebit de importantă, deoarece porturile sale vor funcționa ca porți cheie pentru întreaga Europă. Comerțul va putea fi procesat prin țară atât către centrul Europei, cât și către partea de est, până în Moldova și Ucraina.
În ceea ce privește Salonicul, proiectul își propune să îl conecteze cu Bucureștiul, ceea ce va stimula nu doar activitatea militară și comercială, ci și turismul. Cetățenii și vizitatorii vor putea folosi axa pentru a călători de la Salonic către întreaga Europă.