IAA Munchen: Constructorii auto europeni răspund cu mașini electrice mai accesibile chinezilor

Ediția 2025 a salonului auto de la Munchen, IAA Munchen, unul dintre cele mai importante la nivel global, și-a deschis porțile, iar constructorii europeni răspund cu mașini electrice mai accesibile la ofensiva chinezilor pe piața de pe „Bătrânul continent”.
Marile companii producătoare de automobile din Europa prezintă cele mai noi modele la Salonul Auto de la München 2025, dezvăluind noi vehicule electrice și modele mai ieftine, mai accesibile, în contextul în care sectorul auto european se confruntă cu o criză profundă și complexă, care variază de la creșterea tarifelor de import în SUA, la creșterea costurilor și rivalitatea cu firmele chineze pe propriul teritoriul.
Având în vedere că mulți constructori auto sunt îngrijorați de obiectivele dificil de atins ale Europei în materie de emisii de carbon pentru 2035, mai mulți dintre ei au declarat că își vor diversifica producția, în loc să se limiteze la vehicule electrice sau cu alți combustibili alternativi, relatează Reuters.
Citește și: Scandal-monstru cu mașini electrice, în China. Neta şi Zeekr și-au măsluit cifrele de vânzări
IAA Munchen: Constructorii auto europeni răspund cu mașini electrice mai accesibile chinezilor
Producătorii auto europeni prezenți la IAA Mobility 2025 din München, care se desfășoară până vineri, se confruntă, de asemenea, cu scăderea vânzărilor în China, cea mai mare piață unică pentru Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz.
„Principala problemă este că ne confruntăm cu multe crize în același timp”, a declarat, pentru Reuters, directorul executiv al VW, Oliver Blume, referindu-se la provocările din China, tarifele din SUA și costurile enorme în cazul în care restructurarea face parte din strategia de reducere a costurilor a companiei.
Citește și: S-a terminat supremația mașinilor electrice Tesla în Europa! Chinezii de la BYD, pe prima poziție
Producătorii auto europeni încep să înfrunte concurența chineză
Unii analiști afirmă, după avalanșa de noi modele dezvăluite la IAA 2025, că producătorii auto europeni par să înceapă acum să înfrunte concurența chineză.
„Producătorii auto europeni prezintă o serie de modele noi în acest an, după ce au învățat lecția acum doi ani, când nu au avut modele noi cu care să contracareze ofensiva chineză”, a afirmat Tu Le, fondatorul companiei de consultanță Sino Auto Insights.
„Europenii demonstrează că îi iau în serios pe chinezi”, a subliniat Tu Le, pentru Reuters.
Volkswagen, de exemplu, a prezentat micul automobil electric ID.Cross Concept, punând accent pe software și încercând să își dubleze dominația în electromobilitate în Europa.
BMW a dezvăluit noul SUV BMW iX3, primul model din cadrul noii sale game „Neue Klasse”, care folosește o „arhitectură superbrain” ce înlocuiește hardware-ul cu un sistem informatic centralizat. Mașina oferă conform datelor oficiale o autonomie de până la 800 km (WLTP), iar prețul pornește de la circa 65.000 euro, un preț mai mult decât competitiv în acest segment al SUV-urilor electrice premium.
Renault a lansat a 6-a generație a modelului Clio și Renault 5 Turbo 3E, pe care l-a descris ca primul „mini supercar” electric, transmite CNBC.
„Pentru mine, concurența este foarte pozitivă. Este ca în sport: când ai concurenți buni, trebuie să fii mai bun”, a declarat Oliver Blume, CEO-ul Volkswagen.
Tarifele SUA, extrem de costisitoare pentru constructorii auto din Europa
Blume, de la VW, a declarat că tarifele impuse de SUA au costat compania „câteva miliarde de euro în bilanțul nostru” în acest an.
Cu toate acestea, el a afirmat că Volkswagen se află în negocieri constructive cu guvernul SUA privind investiții substanțiale pentru a atenua impactul tarifelor, inclusiv o fabrică pentru marca Audi.
Între timp, marca de mașini sport de lux a VW, Porsche, era puțin probabil să atingă obiectivul pe termen lung de 20% marjă, deoarece era „prinsă” între tarife și o piață chineză slabă, a declarat Blume, care este și CEO al Porsche.
Obiectivele UE privind emisiile de carbon pentru 2035 nu mai sunt realizabile pentru niciun producător auto
Producătorul auto franco-italian Stellantis nu va mai produce doar vehicule electrice ca parte a obiectivului său până în 2030, a declarat Jean-Philippe Imparato, șeful diviziei Europa extinsă și mărci europene, în cadrul unei mese rotunde la IAA 2025.
Imparato a menționat că obiectivele UE privind emisiile de carbon pentru 2035 nu mai sunt realizabile pentru niciun producător de automobile, susținând decizia Stellantis de a nu limita producția doar la vehiculele electrice.
Având în vedere că prețurile ridicate reprezintă o barieră în calea adoptării pe scară largă a vehiculelor electrice în Europa, producătorii de automobile s-au angajat într-o cursă pentru a lansa pe piață modele cu prețuri sub 25.000 de euro.
Producătorii chinezi precum BYD și Xpeng au pătruns rapid pe piața europeană, beneficiind de vehicule electrice mai ieftine datorită subvențiilor, stimulentelor fiscale și unei investiții estimate la 230 de miliarde de dolari în dezvoltarea vehiculelor electrice între 2009 și 2023.