GPL este cea mai ecologică soluţie, dintre carburanţii pentru motoarele pe ardere internă

Tragedia petrecută în week-end, la Crevedia, naşte întrebări. Una dintre ele este dacă consumul de GPL e un obicei local, românesc, ori unul tipic statelor sărace, într-un fel sau altul. Lucrurile nu stau deloc astfel. GPL este o soluţie fiabilă, de viitor.
Utilizarea autogazului este extrem de populară în mai multe țări și regiuni din întreaga lume, inclusiv în Uniunea Europeană, Turcia, Australia, Coreea de Sud, Hong Kong, India, Croația, Lituania, Filipine, Macedonia și Serbia.
Câteva dintre aceste țări au piețe de autogaz bine dezvoltate, conform prinsautogas.com.
GPL este cea mai ecologică soluţie
În clasamentul global al consumului de gaz petrolier lichefiat, pe primul loc, în anul 2021, era China, cu 2.259 de barili/zi, conform theglobaleconomy.com, pe locul al doilea Statele Unite, cu 1.375 de barili/zi, apoi India, cu 886 de barili/zi, Rusia, cu 802, şi Arabia Saudită, cu 495.
România era în burta clasamentului, pe 52, imediat sub Ungaria, cu peste 15 barili de GPL zilnic consumaţi. E incorect însă de afirmat că aceasta înseamnă că România stă prost, din acest punct de vedere. Elveţia consumă spre exemplu 5,15, iar Austria 3,15 barili zilnic.
Aşa cum se poate constata, nu numărul de populaţie face diferenţa şi duce la consum, ci forţa economică. Cum se observă, în 2021, India şi China, număr de populaţie enorm, erau surclasate efectiv de SUA, pe cap de locuitor.
Citeşte şi: Firma care are depozitul GPL, ajutată de stat să ia milioane €. Gazul din Crevedia pus gaj la bancă
Foarte interesant este ce basculări de consum s-au produs în anul 2022, după ce Rusia a invadat o parte din Ucraina. Rusia a dispărut din clasament, pentru că nu mai livrează statistici.
Acestea oricum sunt incomplete deocamdată. Pe primele cinci poziţii sunt SUA (1361), Japonia (429), Coreea de Sud (324), Mexic (286) şi Canada (170).
Există 47.671 de staţii de gaz, în 70 de state din întreaga lume.
Turcia are cel mai mare procent de vehicule cu autogaz din lume. Cam 37% dintre autoturismele din acest stat funcționează cu autogaz, iar consumul de GPL depășește în prezent consumul de benzină.
În Australia, există peste 615.000 de autoturisme alimentate cu GPL. Carburantul este foarte popular, în special la taximetrişti. În Hong Kong, toate taxiurile folosesc autogaz, în timp ce multe autobuze publice ușoare folosesc de asemenea GPL.
Citeşte şi: Anchetă pentru abuz la ISU Dâmbovița care l-a amendat cu 40.000 lei pe proprietarul GPL Dâmbovița
În Marea Britanie, sunt 482 de staţii de GPL. Preţul gazului petrolier lichefiat este cel mai bun, faţă de cel al benzinei sau motorinei. Preţul mediu este 0,87 lire sterline/litru, în timp ce preţul mediu al benzinei este 1,51 £/l, iar al motorinei 1,54 £/l, conform mylpg.ro.
În Anglia, Regina Elisabeta a II-a și-a convertit flota de vehicule, trecând-o pe GPL, inclusiv Rolls-Royce-ul său cu un consum ridicat de combustibil.
În Franţa, sunt 1445 de staţii de GPL. Preţul litrului este 0,99 euro/l, la benzină este 1,92 €/l, iar la motorină 1,84 €/l. Germania: 5.908 staţii. Preţuri: GPL 1,03 €/l, benzină 1,87 €/l, motorină 1,78 €/l.
Italia, unul dintre cei mai mari consumatori UE de GPL, are 5.618 staţii de alimentare, GPL costă 0,72 €/l, benzina 1,95 €/l, iar motorina 1,85 €/l. Poate cineva îşi imaginează că un stat foarte dezvoltat, ecologic şi mic, ca Luxemburg, ori Estonia, nu foloseşte GPL.
Rusia, o gaură neagră
Ei bine, nu este aşa. În Luxemburg, sunt 11 staţii de alimentare. La cât de mic este acest sta, concentraţia de staţii de GPL este remarcabilă. Preţul este 66 de eurocenţi/l, în timp ce la benzină este 1,68 €/l, iar la motorină 1,65 €/l. În Estonia, sunt 101 staţii, iar preţurile sunt 0,68 €/l, respectiv 1,79 €/l şi 1,64 €/l.
Ar putea fi interesant să ştim cum stau lucrurile în Rusia sau în SUA. Rusia are 585 de staţii de GPL, iar preţul este de 19,92 ruble/l. În SUA există 5.798 de staţii GPL, iar preţul mediu la carburanţii auto sunt 1,68, respectiv 3,60 şi 3,88 $/galon.
GPL și LNG (gazul natural lichefiat, trad. eng. liquified natural gas) sunt două gaze diferite și au rețele de distribuție, conținut energetic, combustie și presiune de lucru diferite. GPL e derivat din gazele naturale și din țiței, în timpul rafinării petrolului. Accesibilitatea și lizibilitatea pe piață sunt avantajele care fac ca GPL să fie superior LNG, în prezent.
Creşte consumul
În Statele Unite, președintele Barrack Obama a emis, la timpul său, un memorandum prezidențial, prin care toate flotele auto federale trebuie să achiziționeze numai vehicule care utilizează 100% combustibil alternativ, până la sfârșitul anului 2015. În prezent, în mai multe state din SUA, autobuzele școlare, taxiurile și mașinile șerifului și ale poliției au trecut deja la autogaz.
Poate că cineva îşi imaginează că GPL este un carburant de domeniul trecutului şi prezentului. Este o aserţiune eronată. Cererea de GPL în Europa a fost de 39,87 milioane de tone, în anul 2020, și se preconizează că va ajunge la 69,89 milioane de tone până în anul 2030.
Da, există, la nivelul UE, dezideratul decarbonizării şi maşinile electrice treptat vor căpăta mai mare pondere în totalul parcului auto. Dar focusul este pe scăderea comsumului de benzină şi motorină, nu de GPL.
Avantaj competitiv: preţul foarte mic
Şi oricum, chiar dacă ar fi vizat şi gazul petrolier lichefiat, estimăm că preţul foarte mic va ajuta acest carburant să rămână ultimul refugiu al maşinilor non-electrice, având în vedere raportul cerere-ofertă.
Totuşi, întrebarea care se pune apăsat rămâne: este gazul petrolier lichefiat de viitor? Iar răspunsul e: GPL este combustibilul convențional cu cel mai scăzut nivel de carbon, pentru case și întreprinderi din rețeaua de gaz, nu doar pentru vehicule, aducând beneficii uriașe, nu doar asupra carbonului, ci și asupra calității aerului, în comparație cu combustibilii tradiționali, precum petrolul și cărbunele, conform jgas.co.uk.