HARTĂ Din 438 km de autostradă „visați” prin PNRR, doar 188 km au șanse să respecte regulile

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 05.05.2022 - 12:17
România are în vedere construirea a 438 de kilometri de autostradă prin Planul Național de Redresare și Reziliență. / Foto: Asociația Pro Infrastructură, Facebook
România are în vedere construirea a 438 de kilometri de autostradă prin Planul Național de Redresare și Reziliență. / Foto: Asociația Pro Infrastructură, Facebook
România are în vedere construirea a 438 de kilometri de autostradă prin Planul Național de Redresare și Reziliență. / Foto: Asociația Pro Infrastructură, Facebook
România are în vedere construirea a 438 de kilometri de autostradă prin Planul Național de Redresare și Reziliență. / Foto: Asociația Pro Infrastructură, Facebook

Teoretic, România are în vedere construirea a 438 de kilometri de autostradă prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Doar 188 de kilometri, însă, au șanse să respecte regulile PNRR și să fie funcționali până în 2026. Se lucrează doar pe sub 10% din total.

SHARE

„Din cei 438 kilometri de autostradă, doar 188 km au șanse maxime să respecte regulile PNRR și să fie funcționali până în 2026, 82 km au șanse bune și 96 km sunt deja la limită!

Mai grav, cei 59 de km din A8 au șanse (foarte) mici și ne luăm acum ADIO de la cei 13 km de pe A1, sperând că în 2026 vom găsi soluții de continuare pe alte tipuri de fonduri europene fără să suferim corecții financiare majore sau să dăm banii înapoi”, informează Asociația Pro Infrastructură, pe pagina sa de Facebook.

Citește și: Viorica Vodă a dezvăluit că a fost hărțuită sexual după rolul de acum 20 de ani din Filantropica

Autoritățile au inclus în PNRR autostrada A7 Ploiești-Pașcani (324 km), capetele Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (25 km) și Leghin-Pașcani (34 km) din a autostrada A8 Târgu Mureș-Pașcani, tronsonul Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km) din Autostrada Transilvania și veriga lipsă Margina-Holdea (13 km) din autostrada A1 Lugoj-Deva.

„Puțini știu că sunt încă două praguri de progres majore care TREBUIE atinse, în afară de celebrul "să fie gata până la finalul lui 2026": contracte semnate cel mai târziu în 2023 și 50% din lucrări executate până la sfârșitul lui 2024”, notează Asociația Pro Infrastructură.

Citește și: FOTO Soluție magică: Cum pot deveni automobilele clasice la fel de „verzi” ca mașinile electrice noi

„Șanse maxime să îndeplinească criteriile PNRR și să fie gata în 2026 sunt pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului (doar dacă se adoptă rapid schimbările de soluții tehnice fără re-licitare) și A7 Ploiești-Buzău-Focșani.

Șanse bune, DOAR dacă se lansează licitația în 2022 și se contractează în 2023, avem pe A7 Bacău-Pașcani, în timp ce Focșani-Bacău este la limită, 50/50. Șanse (foarte) mici sunt pe capetele A8 Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, respectiv Leghin-Pașcani”, apreciază sursa citată.

Citește și: VIDEO Un șofer refuză să se legitimeze și îi prinde mâna polițistului în geam. Cum a fost „calmat”

Stadiul actual al lucrărilor pe autostrăzile incluse în PNRR

„Din cei de 438 km, acum se lucrează doar pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului (sub 10% din total), dar sunt probleme majore cu alunecările de teren. Contractul pe A7 Mizil-Pietroasele se va semna în curând și este posibil să vedem primele utilaje la muncă prin toamnă.

NIMIC altceva nu este nici măcar aproape de parafarea contractului. În licitație avem: loturile 1 și 3 din A7 Ploiești-Buzău (contestații pe ambele), Buzău-Focșani (4 loturi pornite în 04.02.2022 cu termen depunere oferte 10.05.2022) și A1 Margina-Holdea (abia relansată în 14.04.2022).

Pe A7 Bacău-Pașcani s-a aprobat studiul de fezabilitate, avem acord de mediu și urmează indicatorii, apoi trebuie predat proiectul tehnic, începerea licitației fiind posibilă în această vară.

În schimb, pe Focșani-Bacău încă nu avem SF aprobat și licitația ar putea fi pornită abia în toamnă, în cel mai fericit caz”, informează Asociația Pro Infrastructură. 

Autostrada A8, cea mai în urmă

„Momentan, cel mai în urmă este autostrada A8, acolo unde proiectantul și autoritățile se chinuie să găsească soluții pentru livrarea parțială și plata documentației pe segmentele din PNRR. Nici nu mai vorbim de obținerea acordului de mediu (...)

A1 Margina-Holdea a intrat deja la capitolul "imposibil": licitația nouă prevede 15 luni de proiectare și 42 de execuție, deci aproape 5 ani, fără să punem la socoteală măcar un an pentru achiziția publică, chiar dacă antreprenorul câștigător ar oferta un interval de execuție mai scurt”, concluzionează specialiștii.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te