Cele mai multe companii care au câștigat și câștigă licitații pentru autostrăzi și drumuri în România sunt companii străine, care beneficiază de expertiza unor consultanți români și care fac niște caiete de sarcini teoretic perfecte.
„Aceste caiete sunt perfecte doar pentru momentul evaluării lor. După ce semnează contractul cu statul român, foarte puține din aceste companii arată aceeași față ca cea pe care o prezintă în ofertele lor”, a dezvăluit Cristian Erbașu, acționarul majoritar al companiei Erbașu și președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC), unul dintre motivele pentru care România nu are suficiente autostrăzi la 30 de ani de căderea comunismului.
Cristian Erbașu a precizat, în #2020 Building & Construction Summit, organizat de Newsweek România, că evaluarea ofertelor este făcută de Compania Națională de Administare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe criterii care nu au legătură cu realitatea din teren.
„Multe din aceste oferte au compenente subiective în evaluare. De exemplu, se cere o metodologie, iar unele companii din străinătate o prezintă în sute și mii de pagini. Aceste pagini sunt irelevante.
Sunt companii care și-au arătat valoarea în România, două chiar românești, și care prezintă una-două pagini de metodologie. Din acel document, se vede clar însă că au cunoștințe să deruleze acele proiecte. Cunoștințe demonstrate și în teren.
Însă aceste companii sunt descalificate, pentru că nu au o ofertă la fel de competitivă ca preț. Apoi, după semnarea contractului, lucrurile ies la iveală. Încep problemele încă din faza de proiectare, căci proiectarea nu coincide cu studiile de fezabilitate. De aici apare sursa întârzierilor interminabile”, a arătat președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții.
Unele companii vânează doar despăgubirile
Cristian Erbașu a precizat că, din cauza modului greșit în care se desfășoară licitațiile la CNAIR, contractele sunt câștigate de multe ori de firme care nu aveau de gând niciodată să construiască drumuri, ci doar să pună mâna pe despăgubiri de la statul român.
„Urmează vestitele claimuri (solicitări de despăgubiri - n.r.). Marea majoritate a firmelor câștigă în instanță. Sunt companii dedicate unui astfel de mod de a lucra.
Au foarte puțini ingineri, maxim 5, mai au pe hârtie câțiva experți care habar nu au unde este România, dar au foarte mulți avocați buni.
Obțin victorii pe sume foarte mari, exorbitante, de 2-3-10 ori decât cele care ar fi trebuit plătite de CNAIR pentru lucrarea din teren.
Aici sunt vicii majore de abordare în chestiuni structurale. Sunt multe situații în care solicitările furnizorilor către beneficiar s-ar rezuma la sume foarte mici. Însă din cauza atmosferei, beneficiarul preferă să meargă în instanță, pentru a nu fi expus unor critici și pentru a nu fi călcat de autoritățile de control, blocând proiectele, iar asta duce la blocarea contractului sau întârzierea sa.
Dar cel mai dur e că dacă se pornește de la o solicitare a constructorului de 2-3%, în instanță se ajunge la de 10 ori mai mult, cu penalități, cu întârzieri. Procesele sunt câștigate din start cu această strategie și știu cum să își aranjeze hârtiile ca să obțină sumele mari”, a menționat Cristian Erbașu.
Președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții a menționat că a propus autorităților române să impună drept condiție obligatorie ca aceste companii să demonstreze că au oameni și utilaje în România. Dar nu doar experți, ci și muncitori calificați.
„Sunt companii care au experți, dar doar 3 muncitori. Și nu au utilaje”.
Mariana Ioniță: Am simplificat procedurile
Există deja discuții pentru schimbarea legislației cu privire la modul cum se organizează licitațiile pentru autostrăzi, a a declarat Mariana Ioniță, director general CNAIR, în cadrul #2020 Building & Construction Summit, organizat de Newsweek România.
Aceasta a confirmat o parte dintre problemele prezentate de constructorii români și a susținut că deja pentru bucățile de autostradă Sibiu - Pitești și Comarnic – Brașov se vor aplica o nouă metolologie de lucru.
Dar a admis că la CNAIR contractele s-au dat, de multe ori, pe criterii fără legătură cu realitatea din teren.
„Am avut comisii de licitații fără nici un inginer constructor în ele. Nu înțeleg ce înțelegeau oamenii din miile alea de pagini, depuse ca metodologie. Acum mergem pe proceduri simplificate, în care compania să explice care este forța de muncă disponibilizată pentru șantier, cu elemente tehnice, cu cât de repede se mobilizează, cât de repede termină”, a susținut Mariana Ioniță.
_____________