Cum a trăit visul american un român și ce a făcut pentru a ajunge antreprenor de succes în Las Vegas

DE Andrei Vasilescu | Actualizat: 09.05.2023 - 15:38
Emil Bejgu s-a născut în București, unde a locuit până la 24 de ani, după care, în 2001, a emigrat în SUA, în Las Vegas Foto: arhiva personală

Emil Bejgu s-a născut în București, unde a locuit până la 24 de ani, după care, în 2001, a emigrat în SUA, în Las Vegas / Nevada unde era deja o parte din familia sa.

SHARE

După mai multe afaceri în România, Emil Bejgu a decis să plece în Statele Unite și a trecut prin numeroase domenii de activitate până a găsit drumul spre succes.

Newsweek România: În ce domenii ați lucrat înainte să deveniți antreprenor?

Emil Bejgu: Am încercat diverse business-uri și în România unde pot spune că am avut un oarecare succes, dar nu pot spune că antreprenoriatul în comerț era ceea ce îmi doream.

În Statele Unite am ajuns în Noiembrie 2001, iar în Decembrie lucram ca bus-boy într-un restaurant. Aveam 150% implicare și energie pentru a reuși, niciun job nu mi s-a părut părut prea mic. Am lucrat inclusiv în industria cluburilor de noapte unde am învățat ce înseamnă customer service profesionist. Ulterior, am lucrat în transporturi unde am luat contact cu detaliile specifice domeniului. Este un domeniu care mi-a plăcut de la început.

De ce ați devenit antreprenor?

Personal mă consider creativ în business și pentru aceasta trebuie să ai libertatea pentru a lua decizii. Antreprenoriatul nu îți garantează niciodată succesul, dar iți oferă posibilitatea de a explora idei și a construi lucruri noi. Dacă înțelegi că serviciul sau produsul pe care îl oferi trebuie să facă diferența în piață, să ajute comunitatea în care te dezvolți și, nu în ultimul rând, să te reprezinte, atunci, antreprenoriatul iți va aduce și banii sau succesul. În opinia mea, aceasta trebuie să fie prioritatea în antreprenoriat: pune-ți clientul în topul priorităților și restul va veni natural.

Cum a venit succesul?

Nu de la început. În altă ordine de idei, succesul poate fi definit în foarte multe moduri. Pe lângă partea financiară, pot adăuga că am învățat foarte multe în această aventură, am cunoscut oameni deosebiți, iar foarte mulți dintre ei îmi sunt acum apropiați, m-am dezvoltat personal în acest mediu competitiv și poate multe altele care contribuie la acest termen generic succes.

Pe de alta parte, pentru a putea fi dedicat business-ului, trebuie să ai un mediu echilibrat, o familie care să te susțină și uneori să te înțeleagă.

Având în vedere acest context, pot spune da, am succes.

De ce ați luat decizia să plecați în SUA?  

Following the American Dream - acest vis chiar există, pot confirma asta. Chiar dacă familia mea era deja stabilită în Las Vegas, am pornit de la zero, iar cu inițiativă, curaj și muncă multă poți reuși.

Cum a fost primul contact cu America? Cât de repede v-ați adaptat?

Contactul a fost destul de brutal - inițial nu mi-a plăcut. Aveam foarte mulți prieteni în București pe care i-am pierdut peste noapte. M-am trezit într-o altă lume, unde totul era foarte diferit, la 180 de grade începând de la mâncare, cultură, limbă, societate, modul de interacțiune umană. Nu este deloc ușor la nivel personal să faci o astfel de schimbare și cunosc cazuri în care unii au renunțat.

Primii ani sunt mai dificili, ulterior, începi să asimilezi modul de viață american, să te integrezi și să te adaptezi, de aici totul se simplifică.

Cum au mers afacerile la început?

Greu. Am început în hospitality, a fost super interesant - am reușit sa îmi dezvolt un network solid care să mă ajute să ofer clienților mei servicii de calitate maximă. Lecțiile învățate atunci le aplic și astăzi.
Ulterior, am descoperit un domeniu de nișă, oarecum ignorat, care implementa experiențele mele anterioare: transportation și customer service.
Astfel, a apărut GMTCare - o companie de transport medical non-emergency. Din nou am construit totul de la zero, deși ajunsesem să câștig destul de bine, mi-a plăcut să mă implic total în construcția acestei companii și să dezvolt domeniul transportului medical.
Am început cu trei angajați: eu, un șofer și o dispeceră, iar după câțiva ani GMTCare era cea mai mare și cea mai apreciată companie din Las Vegas. Uitându-mă înapoi, cred că pot spune că am făcut personal peste 30000 de transporturi cu pacienți.

Care este obiectul de activitate al companiei pe care o dețineți?

Transport medical, transportăm pacienți de la și la spitale, centre de dializă, centre de reabilitare, etc. Este un domeniu specific, pacienții având nevoi speciale.

De ce ați reușit în SUA spre deosebire de România?

Cred că fost mai degrabă legat de maturitatea mea decât de locație. România oferă foarte multe oportunități de business și pe zi ce trece avansează din punct de vedere economic. Atunci când am plecat eu din România era, dacă vreți, era mai degrabă un wild east; acum văd că lucrurile încep să devină atractive pentru investitorii serioși nu doar oportuniști.

Care sunt principalele diferențe între România și SUA în ceea ce privește mediul antreprenorial?

În primul rând financiar, SUA îți oferă acces la resurse financiare importante, este suficient să ai un proiect viabil, să fii credibil și să fii dispus să muncești foarte mult. Dacă ești serios în ceea ce faci, succesul este foarte aproape, spre deosebire de România unde finanțarea este mai complicată, mai scumpă, iar, dacă nu ai resurse proprii, este foarte greu să reușești. În ultima vreme, am observat că multe companii de tip start-up au atras finanțare în România, însă, în continuare sumele sunt foarte mici în raport cu SUA.

Motorul principal în economia Statelor Unite sunt IMM-urile (small to medium size businesses). Din acest motiv small businesses sunt foarte apreciate, susținute și respectate. Si aceasta nu doar la nivel declarativ. Cred că va mai trece ceva timp în România până se va schimba mentalitatea în raport cu acest aspect.

Înțeleg că vreți să dezvoltați un proiect în domeniul sotfware. Despre ce este vorba?

După ce am construit la nivel operațional cu oameni, mașini, proceduri și am crescut organic împreuna cu echipa mea, am realizat că acest model de business este greu scalabil, iar eficiența și profitabilitatea sunt invers proporționale cu mărimea companiei. Acest mic paradox își are rezolvarea într-o platformă software pentru managementul transporturilor. Acesta este proiectul nostru, deja lucrăm la el și suntem nerăbdători să îl punem în practică. Soluțiile existente pe piață în acest moment nu rezolvă problemele pe care le-am identificat, prin urmare ne-am hotărât să implementam în această platformă software experiența operațională acumulată.

Cu cine colaborați în acest proiect?

În primul rând, am doi parteneri în România, Silviu Ciobanu și Vlad Gheorghe. Ambii sunt ingineri de excepție și au o vastă experiență în domeniul software. Consider că parteneriatul cu Silviu și Vlad combină experiența lor din domeniul tehnologiei cu experiența mea și a echipei mele în domeniul operațional, prin urmare, sunt convins că avem o fundație solidă pe care vom construi un “game changer” pentru domeniul transportului medical.

Cum v-ați întâlnit și cum ați ajuns la concluzia că trebuie să lucrați împreună?

Cu Silviu mă cunosc de 30 de ani, ne știm foarte bine și avem o relație strânsă. A fost prima persoană la care m-am gândit și pe care am contactat-o când am luat decizia de a porni la acest drum. Ne-am întâlnit în următoarele săptămâni la Paris, am băut un vin bun și am decis să plecăm la drum. Silviu la rândul lui l-a contactat pe Vlad, pe care, de asemenea, îl cunoștea de foarte multă vreme. Ei au mai construit în trecut sisteme de succes. După prima întâlnire cu Vlad, mi-am dat seama imediat că avem startul pentru echipa pe care ne-o doream.

De ce credeți că va avea succes acest proiect?

Piața transportului medical non-urgentă este de cca 8,6 miliarde dolari doar in USA, și aceasta în condițiile în care companiile se confruntă cu probleme operaționale reale. Grupul de companii pe care îl conduc va fi de asemenea parte a acestui proiect, fiind practic primul client. Prin urmare, sunt foarte convins că, dacă adresăm corect aceste probleme în sofware-ul pe care îl construim, succesul este asigurat.

Tehnologia este viitorul în orice domeniu, în domeniul nostru se poate traduce prin data science, inteligență artificială, algoritmi, etc, aplicate de la un simplu transport din punctul A în punctul B până la managementul financiar, proiecții bugetare sau calcul de risc.

Aveți în plan să mai faceți afaceri în România?

Da. Ne propunem să deschidem un birou de dezvoltare software în București în perioada imediat următoare.

Vrem sa atragem circa zece ingineri de excepție care să aibă același entuziasm ca și noi, să fie atrași de complexitatea proiectului și de aplicarea ultimelor tehnologii pentru a face diferența la nivel global.

Acest grup va forma nucleul echipei de dezvoltare Tevvo, fiind responsabil pentru definirea și evoluția continuă a arhitecturii sistemului și a infrastructurii.

O altă responsabilitate importantă va fi cercetarea și inserția de tehnologii inovative care să ofere un avantaj competitiv de business.

Avem în plan ca imediat după ce vom valida soluția la nivel US să o implementam și in restul lumii. Sunt sigur că vom reuși să aducem oameni de calitate și să construim o echipă puternică în București pentru că în România sunt specialiști IT foarte bine pregătiți.

 Mai exact ce tehnologii aveți în vedere ?

Viziunea tehnică este că sistemul va fi dezvoltat cu tehnologii cloud-native, care să ne permită scalabilitate la nivel global. Pentru că această echipă va trebui să controleze tehnologii precum Kubernetes, CI/CD automation, terraform/IAC.

Referitor la partea de implementare de servicii de aplicație, avem în vedere o arhitectură bazată pe microservicii și event-driven, pentru a putea susține cerințele de scalabilitate și real-time ale aplicației.

Stiva de tehnologii include Spring Boot, Spring Cloud, Kafka, GraphQL, OpenAPI.

În ultima perioadă de după pandemie multe companii au adoptat lucrul la distanța. Ce vă propuneți în acest sens ?

Programul de lucru va fi flexibil, însă existența unui birou va permite colaborarea mai intensă pentru perioadele când va fi nevoie. Din experiența proprie am descoperit că oamenii au nevoie și de interacțiune în lumea reală pentru a găsi un echilibru la locul de muncă.

Cum va evolua economia globală în perioada următoare?

După părerea mea, pandemia a tras economia înapoi cam 10 ani. Va mai dura ceva până ne întoarcem la nivelul anului 2019. Desigur, situația tensionată globală nu ajută nici ea, iar ultimele semne de îngrijorare din domeniul financiar-bancar nu cred că sunt aleatorii.

Aș da niște exemple, termenele de livrare pentru un van sunt acum de la 6 luni la 1 an, unele echipamente au dispărut total de piața. Așa ceva era de neimaginat acum 4 ani. Pe de altă parte, domeniul medical nu a fost atât de afectat.

Așadar, este challenging, însă, mergem înainte și este de datoria noastră ca manageri să găsim în orice provocare o oportunitate, să implementam soluții pentru a rămâne deasupra valului.

Dă economia americană semne de criză?

Economia Americii este foarte reactivă. Statul intervine minimalist și, prin urmare, companiile au o adaptabilitate foarte mare. Este greu să prezici o criză în US, ceea ce astăzi pare o amenințare economică mare, mâine se autoreglează în piața libera.

Pentru mine, cel mai îngrijorător semn este neîncrederea generată de perioada de pandemie, unele reguli de business s-au schimbat.

Se va repeta situația din 2008-2009?

Situația din 2008-2009 a fost generată de împrumuturile fără acoperire, această situație nu se va mai repeta, cel puțin nu curând în US. Cred că ne putem aștepta la o inflație mult mai mare decât suntem obișnuiți, ceea ce generează o reacție în lanț în economie.

Rata inflației înainte de 2019 era între 1 si 4%, in 2022 am fost aproape la dublu și probabil 2023 nu va arăta mult mai bine. Putem prevede implicații pentru business-ul nostru, putem lua măsuri de ameliorare, dar este foarte greu să prevedem efecte macro la nivel de US. Așadar, este posibil să avem și alte crize în viitor, dar, probabil, nu de același tip.

Cum se pot proteja economiile față de criză?

Cheia este să fii deschis la schimbare, think outside the box și să te adaptezi la situația curentă în loc să te gândești la cum a fost ieri. Foarte mulți așteaptă ca economia să se întoarcă unde era în 2019, ceea ce era considerat normalul. Eu consider că noul normal este ce se întâmplă acum, să reținem lecțiile învățate, dar să nu trăim în trecut.

Atât ca firmă, cât și ca țară, te protejezi față de criză dacă muncești, produci valoare în mod real și te adaptezi!

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te