Cea mai mare navă de război făcută în România, botezată de Ceaușescu în 1985. Acum e fregată NATO

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 04.08.2023 - 19:13
Cea mai mare navă de război făcută în România, botezată de Ceaușescu în 1985. Acum e fregată NATO - Foto: Facebook
Cea mai mare navă de război făcută în România, botezată de Ceaușescu în 1985. Acum e fregată NATO - Foto: Facebook
Cea mai mare navă de război făcută în România, botezată de Ceaușescu în 1985. Acum e fregată NATO - Foto: navy.ro
Cea mai mare navă de război făcută în România, botezată de Ceaușescu în 1985. Acum e fregată NATO - Foto: navy.ro

Crucișătorului Muntenia, cea mai mare navă de război făcută vreodată în România, a ieșit de pe porțile Șantierului Naval Mangalia în urmă cu 38 de ani și fost botezată de fostul dictator Nicolae Ceaușescu pe 2 august 1985. Acum, e fregata port-elicopter NATO Mărășești.

SHARE

Fregata Mărășești, nava amiral a Forțelor Navale Române, aflate sub steag NATO, este în momentul de față fostul crucișător Muntenia, cea mai mare navă de război făcută vreodată în România, care a fost botezată de Nicolae Ceaușescu pe 2 august 1985.

Crucișătorul Muntenia nu a funcționat nici 3 ani, din lipsă de personal și combustibil

Fregata Mărășești (F 111) a fost construită la Șantierul Naval Mangalia, între anii 1979-1985. A intrat în serviciul Marinei Militare a Republicii Socialiste România în luna august 1985, fiind clasificată crucișător ușor port-elicoptere sub numele de Muntenia.

Între 1988 și 1990, crucișătorul Muntenia a fost dezactivat, din lipsă de personal și combustibil.

Citește și: FOTO Apariție epocală: A fost găsit și recondiționat primul Aro 24 fabricat la Câmpulung în 1969

De la crucișătorul Muntenia, la distrugătorul Timișoara și fregata NATO Mărășești

În anul 1990, denumirea și clasa navei au fost schimbate. Crucișătorul Muntenia a devenit distrugătorul Timișoara și, apoi, după doar câteva luni, distrugătorul Mărășești, în amintirea distrugătorului Mărășești din cadrul Flotilei de Distrugătoare a Marinei Regale Române.

La 1 aprilie 2001, distrugătorul Mărășești a fost reclasificat și a fost încadrat în clasa fregate - F 111.

Fregata Mărășești este destinată îndeplinirii misiunilor pe timp de pace, în situații de criză și de război, sub comandă națională sau în cadrul NATO.

Citește și: De ce se punea foc sub camioane și se folosea feștila în epoca Ceaușescu. Explicațiile unui șofer

Ce putere de foc și specificații are fregata Mărășești

Fregata Mărășești, fostul crucișător Muntenia care a fost botezat de Ceaușescu în 1985, are 144,6 metri lungime, o lățime de 14,8 metri și un pescaj de 5,5 metri. 

„Monstrul de fier” este pus în mișcare de 4 motoare diesel MAN, cu o putere totală de 32.000 de cai putere, are o viteză de croazieră de 18 noduri pe oră și poate atinge o viteză maximă de 27 de noduri (cca. 50 km/h).

Deplasamentul navei este de 5.550 de tone (încărcare maximă), iar echipajul este format din 270 de oameni, dintre care 25 de ofițeri.

Citește și: VIDEO O mașină de pompieri românească, Roman 12215 DFA, cu praf și azot, și-a făcut treaba 41 de ani

Puterea de foc a fregatei Mărășești este asigurată de 4 instalații lansare rachete navă-navă SS-N-2C Styx, 2 instalații de tragere (tunuri) calibru 76,2 mm, binate AK 726, 4 instalații tragere antiaeriene de calibru 30 mm - 3000 runde/minut, 2 instalații lanstorpile de calibru 533 mm - 300 kg și 2 instalații de lansare bombe antisubmarin RBU 6000, potrivit wikipedia.org.

Fregata Mărășești dispune și de 8 sisteme radar, 2 instalații de bruiaj pasiv și un elicopter IAR 330 Puma Navă. 

URMĂREŞTE-NE PE GOOGLE NEWS

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te