Cât va costa plinul la mașina electrică, dacă încarci acasă, conform noilor tarife plafonate

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 11.11.2022 - 18:40
Stație încărcare mașini electrice. / Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca
Stație încărcare mașini electrice. / Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca

Proprietarii de mașini electrice care, normal, încarcă în primul rând acasă, depășesc clar plafonul de 255 kWh/lună din OUG de plafonare a prețurilor la energie electrică. Conform noii OUG, nu va mai exista „tarif la liber”, ci cine depășește 255 kWh/lună va plăti 1,3 lei/kWh.

SHARE

Guvernul va aproba o ordonanţă de urgenţă prin care se va menţine preţul la energie electrică pentru consumatorii casnici de 0,68 lei pentru cei care consumă până la 100 de Kwh pe lună, 0,80 lei pentru cei care consumă între 100 şi 255 de kWh pe lună, urmând ca acei consumatori care depăşesc pragul de 255 Kwh consum lunar să plătească 1,3 lei pe Kwh, a declarat premierul Nicolae Ciucă.

Citește și: Mașinile electrice interzise în parcările de la Mall? Bateriile sunt mult mai dificil de stins

"Este o şedinţă de Guvern în care adoptăm două documente foarte importante. Este vorba despre o ordonanţă de urgenţă prin care asigurăm mecanismele de achiziţie pentru energie, astfel încât, aşa cum ne-am angajat, să asigurăm protejarea populaţiei şi a economiei. Vom menţine preţul la energie electrică pentru consumatorii casnici de 0,68 lei pentru cei care consumă până în 100 de Kwh, 0,80 lei pentru cei care consumă între 100 şi 255 de Kwh", a declarat Ciucă, vineri, 11 noiembrie, la începutul şedinţei de Guvern.

Prin urmare, după ce noua OUG de plafonare a prețurilor la energie electrică, proprietarii de mașini electrice care, normal, încarcă în primul rând acasă, vor fi „salvați”. Vor plăti 1,3 lei/kWh.

Fără noua OUG, noile tarife la energie pe piața liberă propuse de furnizori încep de la circa 4 lei/kWh, preț la care plinul la mașina electrică este aproape echivalent cu cel de benzină sau motorină. 

Citește și: Efectul sancțiunilor: Piața auto din Rusia se închină la China. Mașini occidentale, doar pe sub mână

Cât costă plinul la mașina electrică, dacă încarci acasă cu 1,3 lei/kWh

- Plin curent Dacia Spring (baterie de 27,4 kWh): 35 lei

- Plin curent Volkswagen ID 3 (baterie de 58 kWh): 75 lei

- Plin curent Hyundai Ioniq 5 (baterie de 77 kWh): 100 lei

- Plin curent Mercedes EQS SUV 450 (baterie de 107,8 kWh): 140 lei

Cât costă un plin de curent la stațiile primăriilor din țară

Epoca curentului gratis pentru mașini electrice se cam termină și la stațiile instalate de primării. Newsweek a analizat tarifele de la stațiile primăriilor din mai multe orașe și a calculat plinul pentru Dacia Spring, cea mai populară electrică.

Cum proprietarii de mașini electrice nu au cum să beneficieze de OUG de plafonare/compensare a prețurilor la energie electrică, depășind pragul de consum de 255 kWh/lună, iar tarifele energiei la liber au explodat, aceștia se înghesuie la stațiile montate de primării, unde tarifele variază de la gratis la 1,5 lei/kWh, precum și la stațiile din marile rețele de încărcare, unde tarifele variază de la circa 1,7 lei/kWh (AC) la 2,5 lei/kWh (DC).

Conform plugshare.com, în București, de exemplu, încă se poate încărca gratis în circa 70 de locații, în Timișoara în aproximativ 20 de locații, iar în Constanța în 15 locații. Dar numărul acestora nu va mai crește, dimpotrivă, având în vedere că și primăriile încep să taxeze curentul.

În București, la stația Primăriei Sectorului 1 se poate încărca gratuit, de pildă, dar la stațiile instalate de Primăria Sector 4 în zona Tineretului, lângă Palatul Copiilor, tariful este de 1,25 lei/kWh, cu TVA.

Gratis se poate încărca încă și la stațiile primăriilor din Sibiu și Timișoara. Dar, la Sibiu municipalitatea vrea să introducă un tarif de 2 lei/kWh, TVA inclusă, pentru serviciul său de încărcare a vehiculelor electrice, pentru staţiile de încărcare cu curent alternativ (AC) şi curent continuu (DC). Iar la Timișoara Consiliul Local vrea să reglementeze utilizarea acestora. Tariful propus este de 0,8071 lei/kWh, fără TVA, plus 10 %  cheltuieli legate de tranzacționarea produselor, servicii de interconectare și comisioane. Așadar, tariful final ar putea fi de 0,8878 lei lei/kWh, fără TVA, respectiv 1,0564 lei lei/kWh, cu TVA, pentru serviciul de încărcare a vehiculelor electrice în stațiile AC (curent alternativ) și DC (curent continuu) puse de primărie, valoare fiind foarte apropiată de tariful reglementat pentru utilizatorii casnici.

La Pitești, primăria subvenționează încărcarea maşinilor electrice la cele trei staţii amplasate pe domeniul public în oraş. Preţul subvenţionat este la ora actuală unul dintre cele mai mici de pe piaţă - 0,6833 lei/kWh, TVA inclusă.

De asemenea, gratis se mai poate încărca și la Primăria Tulcea sau Primăria Măgurele, dar la Primăria Zalău kW-ul costă 1,19 lei AC și 1,25 lei DC, iar stațiile montate de primărie în Târgoviște kW-ul e 1,5 lei, plus o taxă de rezervare inițială de 60 de lei.

Cât costă plinul de curent pentru Dacia Spring la stațiile cu taxă ale primăriilor

Dacia Spring, cea mai ieftină și populară mașină electrică, dispune de o baterie cu o capacitate netă de 27,4 kWh, care la o stație rapidă DC se încarcă 0-80% în circa o oră. 

- Plin curent Dacia Spring București – Sector 4 (1,25 lei/kWh): 34 lei

- Plin curent Dacia Spring Pitești (0,6833 lei/kWh): 19 lei

- Plin curent Dacia Spring Zalău (1,25 lei/kWh): 34 lei

- Plin curent Dacia Spring Târgoviște (1,5 lei/kWh): 41 lei

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te