Primul stâlp de electrificare al CFR a fost montat în Stația Predeal pe 27 decembrie 1960 și are o înălțime de 20 de metri. Iar trei ani mai târziu de la montarea acestuia, tronsonul Brașov-Predeal a devenit prima cale ferată electrificată din România în sistemul modern de curent alternativ monofazat 25 kV, 50 Hz.
În momentul de față, conform datelor statistice, România însumează peste 10.628 de kilometri de cale ferată, dintre care 4.030 km sunt electrificați. Asta înseamnă că aproape 38% din rețea poate să transporte călători și mărfuri cu ajutorul locomotivelor electrice. De 34 de ani, însă, nu s-a mai electrificat aproape nimic.
Citește și: CFR a mărit prețul biletelor de tren. Cât plătești până la Brașov sau Constanța?
Nici 20.000 € alocați în total de stat pentru electrificarea căilor ferate în perioada 2010-2020
Singurul proiect la care s-a lucrat după Revoluție este Magistrala 704 care face legătura între județele Vrancea și Galați. Electrificarea unui segment de 82 de kilometri, între Doaga și Barboși, a început în urmă cu mai bine de treizeci de ani, prin Decretul de Stat 87/1989.
În perioada 2010-2020, de exemplu, statul nu a alocat nici 20.000 € pentru electrificarea căilor ferate, potrivit datelor obținute de la CFR de europalibera.org:
- 2010: 6.790 lei
- 2011: 5.150 lei
- 2013: 4.000 lei
- 2015: 14.056 lei
- 2016: 27.176 lei
- 2017: 16.366 lei
- 2018: 15.500 lei
- 2019: 3.816 lei
- 2020: 5.500 lei
Total: 98.354 lei (cca. 19.600 €, la un curs 1 € = 5 lei)
Citește și: 3 miliarde de lei pentru sistemul feroviar din România. Se vor achiziționa locomotive electrice
Val de licitații pentru electrificarea căilor ferate, pe final de 2023
După mai bine de trei decenii în care nu s-a făcut mai nimic pentru electrificarea căilor ferate, pe final de 2023 CFR s-a lansat un val de licitații.
Startul a fost dat pe 1 octombrie de Regionala Brașov, care a lansat licitația privind studiul de fezabilitate pentru electrificare pe tronsonul Podu Olt-Sibiu-Vințu de Jos (linia 203 de la km 367+577- linia 210 până la km 81+300), după cum a scris atunci Club Feroviar. Valoarea totală estimată a contractului, care va trebui dus la bun sfârșit în termen de doi ani, este de 9.300.000 de lei, echivalentul a 1,87 milioane de euro.
Apoi, pe 20 octombrie, a venit rândul Regionalei Iași, care a lansat licitația de SF pentru electrificare pe Tecuci Nord-Bârlad-Vaslui-Iași (Nicolina). Valoarea totală estimată a contractului, care va trebui dus la bun sfârșit în termen de 900 de zile (doi ani și jumătate), este de 14 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 2,8 milioane de euro.
Citește și: FOTO Cum arată primul tren electric cumpărat de România în ultimii 30 de ani. Costă 13 milioane euro
O zi mai târziu, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat procedura pentru electrificarea Magistralei 500 până la frontiera cu Ucraina, de acestă dată proiectare și execuție. Atunci, în SEAP a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Proiectare şi execuție lucrări aferente obiectivului de investiţii Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești-Vicșani-Frontieră – Etapa 1, Electrificare”. Valoarea totală estimată a contractului este cuprinsă între 167.017.787,67 și 183.719.566,44 lei.
La începutul lunii noiembrie, în sistemul electronic de achiziții publice a fost publicat anunțul de licitație cu titlul ”Electrificarea a 8 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – SRCF Craiova, elaborare Studiu de Fezabilitate – 2 loturi”. Valoarea totală estimată este de 19.255.300 de lei, echivalentul a aproape patru milioane de euro, informează clubferoviar.ro.
Loturile vizate sunt următoarele:
București (Chitila)-Titu-Pitești-Slatina-Craiova km 95+000/250+052 între stațiile Titu-Craiova (202 km)
Valoarea estimată fără TVA:10.683.450 de lei
Râmnicu Vâlcea-Podu Olt km 292+015/367+577 între stațiile Râmnicu Vâlcea-Turnu Roșu (74 km)
Valoarea estimată fără TVA: 8.571.850 de lei.