#2020 BUILDING & CONSTRUCTION SUMMIT De ce nu se construiesc autostrăzi în România

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 11.09.2020 - 11:04

Pe 20 august a avut loc cel de-al treilea summit online organizat de către Newsweek România. Un format nou și inedit, în care specialiștii au vorbit, de la distanță, despre cum se schimbă piața imobiliară și sectorul construcțiilor în timpul și după criza pandemică.

SHARE

Comisiile de evaluare a ofertelor pentru autostrăzi nu aveau specialiști în componență și nu știau să citească dosarele depuse de constructori, a recunoscut Mariana Ioniță, director general CNAIR, în cadrul #2020 Building & Construction Summit, organizat de Newsweek România.

Cele mai multe companii care au câștigat și câștigă licitații pentru autostrăzi și drumuri în România sunt companii străine, care beneficiază de expertiza unor consultanți români și care fac niște caiete de sarcini teoretic perfecte.

„Aceste caiete sunt perfecte doar pentru momentul evaluării lor. După ce semnează contractul cu statul român, foarte puține din aceste companii arată aceeași față precum cea pe care o prezintă în ofertele lor”, a dezvăluit și Cristian Erbașu, acționarul majoritar al companiei Erbașu și președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC), unul dintre motivele pentru care România nu are suficiente autostrăzi la 30 de ani de la căderea comunismului.

Acesta a precizat că evaluarea ofertelor este făcută de Compania Națională de Administare a Infra­structurii Rutiere (CNAIR) pe criterii care nu au legătură cu realitatea din teren.

Președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții a arătat că, din cauza modului greșit în care se desfășoară licitațiile la CNAIR, contractele sunt câștigate de multe ori de firme care nu aveau de gând nicio­dată să construiască drumuri, ci doar să pună mâna pe despăgubiri de la statul român.

Șantierele, deschise și în pandemie

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a declarat, în cadrul #2020 Building & Construction Summit, că decizia de a menține șantierele deschise pe perioada pandemiei a fost o decizie economică bună.

Decizia a fost întâmpinată cu foarte multe critici, dar ministrul a menționat că a colaborat foarte bine cu reprezentanții companiilor de construcții, pentru a se proteja sănătatea muncitorilor.

Violeta Alexandru este de părere că la majoritatea șantierelor s-au păstrat condițiile corecte pentru protejarea sănătății, în contextul pandemiei de coronavirus. Și a făcut chiar ea controale în teren.

Metroul, gata în septembrie. Teoretic

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu a anunțat, în cadrul #2020 Building & Construction Summit, că, în cele din urmă, magistrala 5 de metrou, care leagă cartierul bucureștean Drumul Taberei de centrul orașului, va fi funcțională de la finalul lunii septembrie anul acesta.

Prima ediție a Building & Construction
Summit
a reunit reprezentanți
ai industriei, specialiști și decidenți
ai politicilor publice în domeniu

„Partea cea mai dificilă, care a determinat întârzierea față de data finală asumată de către constructor în decembrie 2019, când am primit un plan care prevedea că până la 30 iunie metroul va funcționa, a fost un puț de ventilație în zona parcului din Drumul Taberei.

Dar s-a întârziat din cauza unor infiltrații mai mult decât era prognozat”, a explicat secretarul de stat noile întârzieri.

„Noua casă” poate fi accesată

Între 5.000 și 6.000 de dosare pe zi vor fi depuse pentru cumpărarea de locuințe în cadrul programului „Noua casă”, este estimarea lui Dumitru Nancu, director general al Fondului Național de Garantare a Creditelor.

Dumitru Nancu a explicat, în cadrul #2020 Building & Construc­tion Summit, organizat de Newsweek România, de ce a schimbat guvernul programul „Prima casă” cu „Noua casă” și de ce au fost mărite plafoanele până la care se pot face împrumuturi garantate.

„Programul «Prima casă» a fost dezvoltat în 2009, eram chiar la început de criză.

Până în iunie anul acesta, prin acest program s-au cumpărat 297.000 de locuințe, garanția oferită a fost de 28 de miliarde de lei, iar ca total sumă investită de către bănci prin credite bancare s-a ajuns 41 de miliarde de lei.

Guvernul a decis să-l modifice pentru că a fost o măsură anticiclică. Toată lumea știe că pe boom economic vii cu măsuri prociclice, iar pe recul economic, cum suntem acum, trebuie să încurajăm investițiile, deci măsură anticiclică”, a menționat directorul general al Fondului Național de Garantare a Creditelor.

Dumitru Nancu a arătat că mărirea plafonului de garantare a avut în vedere încurajarea dezvoltatorilor imobiliari de a construi locuințe mai mari și a românilor de a cumpăra case mai confortabile.

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -