Descoperirea unei epave de pe Nil dovedește că Herodot a avut dreptate

DE Adelina Sahlean | Actualizat: 18.03.2019 - 17:07
Foto The Guardian
Foto The Guardian

În secolul al V-lea î.en, istoricul grec Herodot a vizitat Egiptul și a scris despre navele neobișnuite de pe Nil.

SHARE

Douăzeci și trei de rânduri din cartea sa despre istorie, prima mare istorie narativă a lumii antice, sunt dedicate descrierii complicate a construcției unui baris.

Timp de secole, savanții au dezbătut polemici asupra acestui subiect, deoarece nu existau dovezi arheologice care să ateste că asemenea nave au existat vreodată. Acum sunt. O epavă "păstrată în mod fabulos" în apele din jurul orașului portuar Thonis-Heracleion, a scos la iveală cât de precis era istoricul.

„Abia după ce am descoperit această epavă, am realizat că Herodot a avut dreptate", a declarat Dr. Damian Robinson, directorul Centrului de Arheologie Maritimă al Universității din Oxford, care a publicat concluziile excavării. "Ceea ce a descris Herodot a fost ceea ce privim”, relatează jurnaliștii The Guardian.

În anul 450 î.Hr., Herodot a asistat la construirea unui baris. El a observat cum constructorii "tăiau scânduri cu doi coți lungi [aproximativ 100 cm] și îi amenajau ca niște cărămizi". El a adăugat: "Pe tenoanele puternice și lungi [bucăți de lemn] se introduc scânduri de două coți. Când își construiesc nava în acest fel, ei întind grinzi peste ele ... Împing cusăturile din interior cu papirus. Există o cârma, care trece printr-o gaură în chile. Catargul este de salcâm și pânzele din papirus..."

Robinson a spus că cercetătorii care au studiat problema anterior "au făcut unele greșeli", încercând să interpreteze textul fără dovezi arheologice. "Este una din acele piese enigmatice. Cercetătorii s-au certat pentru cee ce înseamnă de când am început să ne gândim la ambarcațiuni în acest mod științific ", a spus el.

Dar excavarea a ceea ce a fost numită Ship 17 a dezvăluit o cavitate vastă în formă de semilună și un tip de construcție nedocumentată anterior, care implica plăci groase asamblate cu tenoane - așa cum a observat Herodot, descriind un vas puțin mai mic. Inițial, măsurând până la 28 de metri lungime, acesta este una dintre primele bărci antice, de comerț egiptean, care au fost descoperite vreodată.

Robinson a adăugat: "Herodot descrie bărcile ca având coaste interne lungi. Nimeni nu a știut cu adevărat ce însemna asta... Această structură nu a fost văzută niciodată arheologic. Apoi am descoperit această formă de construcție pe această barcă și este exact ceea ce spune Herodot".

Aproximativ 70% din corpul navei a supraviețuit, bine conservat în siliciile din Nil. Scândurile de salcâm au fost ținute împreună cu coaste lungi de tencuială - aproximativ doi metri lungime - și fixate cu știfturi, creând linii de "coaste interne" în interiorul corpului. A fost direcționat cu ajutorul unui cârlig axial cu două deschideri circulare pentru vagonul de direcție și o treaptă pentru un catarg către centrul navei.

Robinson a spus: „În cazul în care scândurile sunt unite pentru a forma corpul, ele sunt, de obicei, unite de articulați și tenon care fixează o scândură la alta. Aici avem o formă de construcție complet unică, care nu este văzută în altă parte".

Alexander Belov, a cărui carte despre epavă este publicată în această lună, sugerează că arhitectura nautică a epavelor este atât de apropiată de descrierea lui Herodot, ar putea fi făcută chiar în șantierul naval pe care la vizitat.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te