Ce era „alendelon”-ul românesc ce costa un salariu și îl luai „pe sub mână”. Era mândria bărbaților

DE Florin Budescu | Actualizat: 07.07.2023 - 00:36
Ce era alendelon-ul românesc care costa un salariu și îl luai „pe sub mână” - Foto: Profimedia Images
Ce era alendelon-ul românesc care costa un salariu și îl luai „pe sub mână” - Foto: Profimedia Images

Alain Delon a fost un actor extrem de iubit de spectatori, dar și de femei, având multe relații celebre. În România, "alendelon" avea să devină un substantiv comun, care desemna o haină de blană cu guler, foarte scumpă. Se cumpăra pe sub mână.

SHARE

Actorul francez a fost atât de popular în România, încât „alendelon” era numită o haină de piele întoarsă, groasă, cu guler din blană de miel, aflat în contrast cu restul. Nu e un simplu cojoc. E un alendelon.

Alain Delon ar fi purtat pentru prima oară un astfel de palton cu rever din blană în "Rocco și frații săi" (1960), filmul lui Luchino Visconti. Este filmul care l-a propulsat ca un uriaș star.

Alain Delon va purta celebrul cojoc în producția americană „A fost cândva un hoț”, care va apărea la cinci ani după pelicula lui Visconti. Se pare că de atunci a intrat în garderoba românilor. El a fost purtat multă vreme și după 1989 și se mai regăsește încă în garderoba perosanelor mai vârstnice.

Alendeloanele au fost atât de iubite de români, încât ajunseseră să coste 2.000 de lei, un salariu bun în comunism. Ele se dădea pe sub mână și se mai fabrica la cojocarii clandestini. Probabil, cea mai mare fabrică de alendeloane era „Vidra”, de la Orăștie. Dar de acolo producția mergea la export.

Există și azi un magazin „Vidra”, la Orăștie, care nu mai vinde celebrele alendeloane. În schimb, mai sunt mici făbricuțe în zona Hunedoarei, care fabrică alendeloane, pe comandă.

A fost un brand atât de puternic, încât cojocul maro roşcat, cu blană albă, pe post de căptuşeală, pe care actorul l-a purtat în unele filme, este numit tradiţional în România "alendelon" şi a devenit substantiv comun, în memoria colectivă.

Câte femei a iubit Alain Delon, bestia cinematografului

Cu faţa lui imobilă, cu a unei statui greceşti, cu privirea sa rece, albastră-gri, tăioasă, cu jocul său minimalist, bazat pe tăceri semnificative, a reuşit să zăpăcească generaţii întregi de femei.

"Alain Delon, prietenul meu, este o bestie, unul dintre acele animale prețioase și îndărătnice, aflate pe cale de dispariție", spunea actriţa franceză Brigitte Bardot.

Există un moment tulburător în "Purple Noon", adaptarea lui René Clément, din 1960, după romanul Patriciei Highsmith, "The Talented Mr Ripley", în care Tom Ripley se gândește la noua sa crimă. (După cum vedeţi, primul Ripley nu a fost cu Matt Damon.)

Citeşte şi: Actorului Alain Delon „nu-i plac licitaţiile după moarte”. Vinde tot. Colecția de artă, 8 mil. €

Delon stă cu paharul de vin în mână, sorbind încet. Ochii lui, punctul central al fotografiei, sunt de cel mai clar gri. Ca și marmura, sunt frumoşi, dar sunt reci, sticloşi și goi. Sunt ochii lui Alain Delon și fac din el peste noapte o vedetă.

Evident, te întrebi: cum poate frumuşelul ăsta să fie un ucigaş? Adeseori supranumit "Brigitte Bardot masculin", a fost nevoie de un singur film, acesta - "Purple Noon", pentru ca Delon, la 25 de ani, să primească titlul de cel mai seducător bărbat din cinema.

Suficiența leneșă, detașarea rece, rafinamentul umbrit și insolența angelică - învățate, fără îndoială, din legăturile trecute cu lumea interlopă criminală franceză - i-au sculptat o nișă: ucigașul băiat drăguţ. Ulterior, Delon a fost creditat ca creator al „ucigașului cerebral” al cinematografiei.

Citeşte şi: Alain Delon își așteaptă moartea. „Știu că voi părăsi această lume fără regrete. Am cunoscut tot”

Au urmat filme clasice, unul după altul, de la "Rocco și frații săi", până la "Leopardul", ale lui Luchino Visconti, ori "Samuraiul" lui Jean-Pierre Melville. Cu fiecare film nou, frumusețea imposibilă și temperamentul impenetrabil de întunecat al personajului creat i-au dilatat și mai mult statutul actoricesc.

A fost idolatrizat de bărbați și femei deopotrivă, din Franța până în Japonia. S-a întâlnit cu toată lumea, de la Mireille Darc, la Romy Schneider. Din anii '60, până la mijlocul anilor '80, a dominat box office-ul și a fost cel mai bine plătit actor din istoria Franței, conform GQ Magazine.

Se ştie că Alain Delon s-a iubit cu 17 femei - ori atâtea am reuşit să numărăm noi, de la Anita Ekberg, continuând cu Romy Schneider, marea lui dragoste, Nathalie Delon, Jane Fonda, Mireille Darc sau Dalida. A fost logodit cu Romy Schneider (1959 – 1963), apoi s-a căsătorit cu Nathalie Delon (1964 – 1969), apoi cu Rosalie van Breemen (1987 – 2002).

Alain şi Romy

Se spunea despre ea că, la fiecare filmare, nu se putea abține să nu se îndrăgostească. De-a lungul vieții sale, Romy Schneider s-a intersectat cu mulți bărbați, pe care i-a iubit cu pasiune. Aşa era ea.

De la Alain Delon, pe care actrița l-a întâlnit pe Aeroportul Orly, în 1958, înainte de filmările pentru primul lor film, până la Harry Meyen, cu care a avut un băiat, pe David, după idila cu Jacques Dutronc, a urmat povestea aparte cu Alain Delon.

Nu a fost însă dragoste la prima vedere, Alain Delon fiind prea arogant pentru gusturile actriței. Au ajuns să se îndrăgostească pe platourile de filmare, logodindu-se în Elveția, dar fără a se căsători vreodată.

Carierele lor agitate i-au ținut despărțiți. În anul 1963, actrița a primit o scrisoare de despărțire. Zece ani mai târziu, s-au regăsit pe platoul de filmare al filmului de cult "La Piscine".

Şase decenii de cinema

Până la Romy sau după ea, Alain mai fusese sau va mai fi fost combinat cu Lova Moor, Anita Ekberg, Annette Stroyberg, Marina Cigogna, Brigite Bardot, Michele Cordoue, Marisa Mell, Christa Päffgen (Nico), Jane Fonda, Shirley MacLaine, Nathalie Delon, Lana Wood, Mireille Darc, Dalida, Anne Parillaud sau Rosalie van Breemen.

Deceniul trecut a fost ultimul al lui Delon, în cinema. Al şaselea. La 81 de ani, cu un repertoriu de peste 80 de filme, pentru care a câștigat cel mai mare premiu de film al Franței, Césarul, și a primit Legiunea de Onoare, Delon s-a retras.

Sub aparenta fragilitate a feţei sale vag adrogine, cu trăsături delicate, care l-a făcut devastator în cinematografia mondială, se află un tip coroziv, cu personalitate extrem de puternică, dotat cu o voinţă de fier (inclusiv acum, când vrea să fie eutanasiat, pentru că nu îşi mai poate suporta problemele de sănătate) şi un fler proverbial.

Trei copii

Are trei copii: pe Anthony Delon, cu Nathalie Delon, apoi pe Anouchka Delon şi Alain-Fabien Delon, cu Rosalie van Breemen. E şi acesta tot un sumar al unei vieţi. Dincolo de celebritate, succes, faimă sau cum vrei să-i spunem, se află aceste date seci.

Averea netă a lui Delon este de aproximativ 210 milioane de dolari. Aproximativ 95% din veniturile sale provin din filme, restul de 5% provin din chirii, de pe urma proprietăților sale. Dacă e să dăm crezare celor mai recente declarații fiscale, se poate presupune că primește un onorariu de 8,4 milioane de dolari pe film.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te