Singura competiție de motorsport „născută“ în România care a ajuns fenomen mondial

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.08.2023 - 00:31
Podiumul clasei Gold de la stânga la dreapta: Trystan Hart (Canada), Manuel Lettenbichler (Germania), Teodor Kabakchiev (Bulgaria)
Pentru a-i delecta pe fanii veniți să asiste la Prolog, o parte dintre riderii clasei Gold, au făcut și câteva trickuri din freestyle motocros – Billy Bolt, (Marea Britanie)
După cele 5 zile de cursă din România, Matthew Green (Africa de Sud) a devenit liderul clasamentului mondial la categoria juniori
Ultimele provocări din Romaniacs sunt uneori îngreunate și de oboseala acumulată după 5 zile de cursă. De aici până la linia de sosire mai sunt câteva sute de metri, dar uneori finișul pare o fată morgana
Cu ocazia aniversării celor 20 de ediții, organizatorii au vrut să prezinte lumii și o altă parte din Transilvania. Așa că la Prolog, au avut câteva momente artistice cei din ansamblul Junii Sibiului

O competiție din zona de motorsport organizată și dezvoltată în România a stat la baza dezvoltării ramurii sportive hard-enduro și a fondării Campionatului Mondial de Hard-Enduro. În 2023, Romaniacs a ajuns la cea de a 20-a ediție și a strâns la Sibiu participanți din 55 de țări.

SHARE

Un multiplu campion mondial de snowboard născut în Insbruck a ajuns în România să viziteze locurile unde trăiau bunicii soției și s-a îndrăgostit de Transilvania.

Pasiunea lui Martin și Sigi Freinademetz pentru enduro și descoperirea de locuri noi i-a făcut să se gândească la crearea unei curse care să îmbine enduro-ul cu elemente din rally-raid. L-au cooptat în acest demers pe sibianul Andy Fazekas și au gândit împreună formatul: prima zi Prologul, un show urban care are rolul de a stabili ordinea de start, apoi patru zile de off-road extrem și un finiș spectaculos.

Podiumul clasei Gold de la stânga la dreapta: Trystan Hart (Canada), Manuel Lettenbichler (Germania), Teodor Kabakchiev (Bulgaria)

În timp ce discutau despre format și nume cu principalul partener, șeful departamentului de motorsport de la Red Bull a venit cu sugestia „Romaniacs“ și așa, în 2004, s-a dat startul primei ediții a competiției, care a devenit cel mai dificil raliu hard-enduro din lume și a pus bazele Campionatului Mondial de Hard-Enduro. 

În 2023, Romaniacs a fost a treia etapă a Campionatului Mondial de Hard-Enduro, în care mai sunt incluse curse în Serbia, Austria, Canada, Spania și Germania.

Pasiune, din tată în fiu. Andreas un titlu, Manuel al 4-lea titlu Romaniacs

În 2009, bavarezul Andreas Lettenbichler devenea al doilea pilot care provenea din zona de trial și câștiga Romaniacs pe traseul celei mai dure clase, după ce, în 2008, britanicul Graham Jarvis își adjudeca primul titlu în Carpați.

Letti a continuat să concureze, s-a mai clasat pe podium, însă, în paralel, și-a pregătit fiul.

La 16 ani, Manuel a luat primul contact cu duritatea unei competiții de 5 zile și a înțeles ce trebuie să îmbunătățească pentru a avea un viitor în hard-enduro.

Pentru a-i delecta pe fanii veniți să asiste la Prolog, o parte dintre riderii clasei Gold, au făcut și câteva trickuri din freestyle motocros – Billy Bolt, (Marea Britanie)

În 2023, la 25 de ani, Manuel Lettenbichler a făcut o cursă senzațională, dovedindu-și abilitățile inclusiv pe urcări extrem de abrupte în timpul unei furtuni cu grindină. A câștigat al patrulea titlu Romaniacs și este hotărât să îi doboare recodul lui Graham Jarvis, care a strâns șapte titluri, cel mai recent obținându-l anul trecut, la vârsta de 47 de ani.

Victoria din România îl poziționează pe Manuel Lettenbichler în postura de favorit la câștigarea titlului mondial în acest sezon.

O cursă pentru amatori și profesioniști

Romaniacs a fost gândit încă de la început ca un raliu pentru amatori și profesioniști deopotrivă, existând diferite clase diferențiate prin dificultatea traseelor.

Dacă în primul an au existat doar două clase, Pro și Expert Team (traseul mai ușor), în prezent gradul de dificultate a fost ridicat atât de mult, datorită abilităților piloților profesioniști și semiprofesioniști, încât s-a ajuns la o cursă cu cinci clase: Gold, Silver, Bronze, Iron și Atom.

Popularitatea cursei a crescut tocmai datorită acestei variații care păstrează totuși caracteristicile celui mai dur raliu hard-enduro din lume: anduranță, foarte mulți kilometri, provocări în care să îți testezi într-adevăr abilitățile, coborâri și urcări extrem de abrupte, peisaje spectaculoase și ospitalitate.

După cele 5 zile de cursă din România, Matthew Green (Africa de Sud) a devenit liderul clasamentului mondial la categoria juniori

Anual, în Sibiu vin sute de enduriști din întreaga lume pentru care terminarea Romaniacs este principala țintă, iar posibilitatea de a concura în aceleași condiții cu elita mondială face ca experiența să fie cu atât mai râvnită.

Românii de la Romanics 2023 – Când saxofonul și enduro-ul fac casă bună

Patru dintre românii care au concurat la ediția aniversară de 20 de ani Romaniacs au terminat pe podium, iar
Emanuel Gyenes și-a extins recordul de necontestat. Sătmăreanul, care a câștigat Romaniacs de trei ori la diferite clase și a strâns și o serie de podiumuri la Silver ,plus finișuri în top 10 la Gold, a ajuns să fie singurul rider din lume care a terminat toate cele 20 de ediții. În 2020, a concurat chiar dacă încă mai folosea cârjele după o triplă fractură la piciorul drept.

Sergiu Grecu a dovedit că a făcut foarte bine că s-a întors pe motocicletă după terminarea facultății. La 16 ani, câștiga clasa Bronze (2017), iar anul acesta s-a clasat pe locul trei la Silver.

Ultimele provocări din Romaniacs sunt uneori îngreunate și de oboseala acumulată după 5 zile de cursă. De aici până la linia de sosire mai sunt câteva sute de metri, dar uneori finișul pare o fată morgana

Provenind dintr-o familie care iubește foarte mult enduro-ul, Sergiu își va ajuta tatăl în lunile ce urmează, pentru că sunt implicați în organizarea Campionatului Mondial de SuperEnduro – (enduro indoor, Cluj Arena, ianuarie 2024).

Greu de crezut, în general, că saxofonul și enduro-ul fac casă bună, însă în cazul sibianului Ovidiu Nistor par că se îmbină perfect. După ce anul trecut a câștigat la clasa Iron, a decis să aleagă un traseu mai greu în 2023 și a izbutit să termine pe locul doi la clasa Bronze.

Cele mai ușoare trasee din raliu sunt cele de la clasele Iron și Atom, care oferă o acomodare cu Romaniacs. Și sunt primul pas către clasele Bronze și Silver. Paul Bulai a terminat pe locul 3 la clasa Iron, iar Daniel Cernușcă pe locul 3 la Atom. 

La finișul Romanics, într-un picior

Deși a fost una dintre cele mai dure ediții din ultimii ani, Marcel Michitsch a reușit o performanță incredibilă la Romaniacs 2023, terminând pe locul 81 la clasa Bronze.

Germanul a concurat folosind o proteză și, alături de coechipierul Sebastian Wolter, un experimentat freestyler, a strâns fonduri în cadrul Mission Race – Race Against Cancer Enduro. Cei doi s-au alăturat „Enduro for Romania“ – proiectul caritabil derulat de Romaniacs – și împreună au donat 40.000 lei Centrului de Suport Oncologic al Asociației Sus Inima.

Cu ocazia aniversării celor 20 de ediții, organizatorii au vrut să prezinte lumii și o altă parte din Transilvania. Așa că la Prolog, au avut câteva momente artistice cei din ansamblul Junii Sibiului. Pe lângă momentele individuale au fost și cele în care pe lângă ei au trecut cei mai buni rideri din lume, generându-se imagini care s-au viralizat pe internet.

Este interesant mecanismul din spatele „Enduro for Romania“, pentru că implică atât concurenți și membri ai echipelor acestora, cât și fani. Concurenții donează bani sau echipament, acesta fiind, apoi, vândut în ziua Prologului, iar fondurile sunt folosite pentru diverse proiecte.

De-a lungul anilor, de pildă, banii au fost folosiți pentru a amenaja spații de joacă pentru diverse grădinițe din zonele rurale pe lângă care trece raliul, pentru achiziționarea de cărți și jucării care să îi ajute pe copiii de care se ocupă Asociația Sindrom Down Valea Jiului, sau au fost donați secției de neonatologie a spitalului din Sibiu.

Sibiul vrea să iasă de pe harta motorsportului mondial? Nu mai vrea motociclete și mașini de curse în oraș

Chiar în timpul desfășurării ediției din acest an a Romaniacs, singurul eveniment ce pune din 2004 România pe harta motorsportului mondial, în cadrul unei ședințe de consiliu local, s-a pus în discuție prezența celor două evenimente majore de motorsport, Romaniacs și Raliul Sibiului, în centrul orașului.

Doamna primar Fodor a specificat că se vor impune noi reguli și că nu vor mai fi permise motocicletele și mașinile de raliu în Piața Mare.

„Toate acele mașini puternice care-și ambalează motoarele, n-ar trebui să se găsească aici. Trebuie modificate regulamentele de organizare a evenimentelor publice, vom discuta înainte să le prezentăm spre aprobare în consiliul local, astfel încât orașul istoric să reajungă ceea ce era.

Da, evenimentele culturale sunt superbe, aici își găsesc locul, dar sunt anumite evenimente care nu se potrivesc acestui spațiu. Am văzut ce s-a întâmplat și la Raliul Sibiului.

Piața Mare era arhiplină de mașini puternice care ambalau motoarele, se reparau aici… Nu se mai poate așa ceva, trebuie să schimbăm această paradigmă, acest obicei, și o vom face. Cu ajutorul dumneavoastră, că altfel nu putem“, a declarat Astrid Fodor, primarul Municipiului Sibiu.

Romaniacs nu se desfășoară, însă, de exemplu, chiar în centrul istoric, ci la graniță. Prologul care este parte din identitatea evenimentului fiind organizat pe Bdul. Coposu. Aici se construiesc obstacole și are loc show-ul urban la care asistă anual, în medie, peste 9.000 de spectatori.

Tocmai datorită awareness-ului generat, să ai acțiune din motorsport în centrul orașului este ceva obișnuit. Se întâmplă de foarte mulți ani în orașe din întreaga lume.

Formula 1 are, de pildă, o etapă pe străzile din centrul orașului Monte Carlo. Iar în ultimii, un campionat care se desfășoară exclusiv în centrul unor mari oarașe ale lumii (exemplu: Berlin, Roma, Londra), Formula E, s-a dezvoltat spectaculos.

De asemenea, la Roma, în jurul Colloseumului, se desfășoară o probă specială a Rally di Roma Capitale, parte din Campionarul European de Raliuri – FIA ERC.

Romaniacs în cifre

10 milioane de euro este pragul care organizatorii Romanics estimează că a fost depășit, de-a lungul celor 20 de ediții Romaniacs, în ceea ce privește cheltuielile în România doar pentru cazarea concurenților. Numai în 2023, de exemplu, aproximativ 300.000 de euro a fost valoarea cazărilor plătite pentru cei aproximativ 1.000 de oameni care au cerut organizatorilor îndrumări referitor la cazare. 

15.000 de ore de acoperire TV, la nivel global, a raliului de la Sibiu s-au strâns de-a lungul celor 20 de ani.

500 este numărul membrilor echipei care contribuie la buna desfășurare a cursei în cele șapte zile de eveniment. 

12 luni sunt necesare organizării unei ediții de Romaniacs. Aici intră căutarea zonelor propice pentru traseu, crearea legăturilor între traseele diferitelor clase, demersurile necesare aprobărilor, părțile administrative, înscrierile, comunicarea cu participanții și partenerii, etc.

Hard-Enduro 

Este un sport care dă posibilitatea privaților să iasă în evidență. Pilotul bulgar Teodor Kabakchiev s-a aflat pentru al doilea an consecutiv pe podiumul Romaniacs, dovedind că top 3-ul clasei Gold nu este rezervat doar piloților de uzină.

Emanuel Gyenes a reușit să stabilească un record ce pare imposibil de doborât. Este singurul rider din lume care a terminat toate edițiile celui mai dificil raliu-hard enduro din lume.

Manuel Lettenbichler este actualul star din hard-enduro și dovedește că nimic nu îl poate opri. A parcurs secțiuni din traseu prin furtună și grindină și afirma la finalul raliului: ”trebuie să fie dur, doar pentru asta venim la Romaniacs.”

Exclusiv

Fenomenul Romaniacs, din perspectiva lui Cyril Despres, unul dintre cei mai compleți piloți de off-road din toate timpurile

Poate unul dintre cei mai compleți piloți când vine vorba de off-road, Cyril  Despres a vorbit, în exclusivitate pentru Newsweek România, despre fenomenul Romaniacs și evoluția acestuia. El a câștigat ISDE
International Six Days Enduro, are 5 titluri în Dakar la categoria moto, podium în Dakar la categoria auto și trei titluri Red Bull
Romaniacs, primul obținut chiar în 2004.

„Am venit pentru prima data în România în 2004 pentru o cursă de enduro extrem. Nu știam ce ne așteaptă, nu știam multe despre această țară.

Este impresionant să vezi cât a crescut, câtă pasiune este în jurul acestei curse și să te convingi de renumele ei la nivel internațional.

Hard-enduro, cu ceva ani în urmă, era format doar din câteva curse, acum este într-adevăr o disciplină sportivă. Sunt multe curse în lume, mulți practicanți și un campionat mondial. Este un sport al suferinței, foarte tehnic, în care ai nevoie de multă forță. Este un sport frumos“, a declarat, în exclusivitate pentru Newsweek România, Cyril Despres, la finalul ediției Romanics 2023, pe care a venit să o urmărească în calitate de spectator.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te