marți 28 octombrie
EUR 5.0844 USD 4.3591
Abonează-te
Newsweek România

Și în Franța se dă spagă pentru a trece ITP-ul dacă mașina dă fum. 350 de service-uri, închise

Data publicării: 28.10.2025 • 16:10
Și în Franța se dă spagă pentru a trece ITP-ul  - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Și în Franța se dă spagă pentru a trece ITP-ul - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Cum înlocuirea catalizatorului și/sau a filtrului de particule costă mii de euro, nu doar în România se dă șpagă pentru a trece ITP-ul dacă mașina dă fum. Anul trecut, de exemplu, 350 din cele 6.000 de unități ITP din hexagon controlate au fost închise din această cauză.

Rugină, faruri opace, probleme de poluare... Autoritățile franceze au descoperit că unele centre de inspecție tehnică închid ochii, contra unei „atenții”, la autovehiculele care în mod normal nu ar trebui să treacă ITP-ul.

Citește și: Poți sau nu să-ți lași mașina parcată pe stradă, pe domeniul public, dacă expiră ITP? Legea e clară

Și în Franța se dă spagă pentru a trece ITP-ul dacă mașina dă fum. 350 de service-uri, închise

În fiecare an, în Franța sunt efectuate aproape 20 de milioane de inspecții tehnice ale vehiculelor din categoria M1.

Această activitate înfloritoare este întărită de sosirea inspecțiilor vehiculelor pe două roți și ale vehiculelor fără înmatriculare, care respectă un cadru legal foarte strict. Dar, ca în orice profesie, există și „oi negre”

DREAL (Direcția Regională pentru Mediu, Planificare și Locuințe) a descoperit că inspectori de la sute de unități ITP au dat anul trecut inspecția tehnică pe șpagă sau pe ochi frumoși, pentru clienți fideli sau apropiați.

Citește și: Ce șoferi sunt obligați să plătească de două ori ITP-ul? Precizări de la specialiștii RAR

„Problema este că unii inspectori lasă totul să treacă fără să se ascundă. Unii șoferi chiar se laudă pe rețelele de socializare că au găsit o mină de aur. Sancțiunile cad apoi ca o ploaie fină asupra întregii profesii și asupra utilizatorilor onești”, a declarat un inspector ITP, potrivit automobile-magazine.fr.

Șpaga la ITP în Franța, dată în special pentru emisiile poluante

În urma controalelor DREAL, efectuate la peste 6.000 de service-uri din Franța anul trecut în parteneriat cu CODAF (care reunește administrația fiscală, poliția, URSSAF și alte organizații), 350 de centre ITP au fost închise pentru că au dat ITP la mașini care nu trebuiau să treacă.

În cadrul controalelor, ca și în cazul RAR, inspectori oficiali au retestat complet vehiculele surprinse la ITP în service-uri pentru a verifica dacă inspectorul unității nu a trecut cumva vederea anumite nereguli. 

Aproape sistematic, frauda descoperită a implicat poluarea vehiculelor.

S-a constatat, de exemplu, utilizarea de combustibil „premium” cu o supradoză de detergenți pentru a păcăli aparatele de măsurat noxele prin rularea motorului la turații mari în cadrul testului.

De asemenea, s-a descoperit că unele unități ITP din Franța aveau filtre de particule și catalizatoare bune pe care le montau pe mașini special pentru a trece inspecția, după care le dădeau jos.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră