VIDEO Rușii resuscitează marca auto Moskvich, după ce Renault și-a vândut activele din Rusia

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.05.2022 - 13:43
Rușii resuscitează marca auto Moskvich, după ce Renault și-a vândut activele din Rusia. / Foto: en.wikipedia.org
Rușii resuscitează marca auto Moskvich, după ce Renault și-a vândut activele din Rusia. / Foto: en.wikipedia.org
Renault Duster și Moskvich 412 / Foto: en.wikipedia.org
Renault Duster și Moskvich 412 / Foto: en.wikipedia.org
Foto: en.wikipedia.org / Moskvich 402
Foto: en.wikipedia.org / Moskvich 402
Primul model Moskvich 400-420, făcut după Opel Kadett / Foto: en.wikipedia.org / Moskvich 402
Primul model Moskvich 400-420, făcut după Opel Kadett / Foto: en.wikipedia.org / Moskvich 402

Renault Group a cedat toate acţiunile filialei sale din Rusia către primăria Moscovei şi 67,69% din capitalul AvtoVaz, către Institutul central rus de cercetare şi dezvoltare a automobilelor şi motoarelor – NAMI. Primarul Moscovei a anunțat resuscitarea Moskvich.

SHARE

”Consiliul de Administraţie al Renault Group a aprobat în unanimitate semnarea acordurilor privind cedarea a 100% din acţiunile deţinute de Renault Group în filiala Renault Rusia către primăria oraşului Moscova şi a 67,69% din capitalul AvtoVaz către NAMI (Institutul central rus de cercetare şi dezvoltare a automobilelor şi motoarelor).

Realizarea acestor tranzacţii nu este supusă niciunei condiţii, toate autorizaţiile necesare fiind deja obţinute”, a anunțat Renault Group.

Citește și: Scaunul de la Kremlin i-a luat mințile lui Putin. Inginerii, puși să-i facă limuzina supremă - Aurus

 „Azi am luat o decizie dificilă dar necesară, în deplină responsabilitate faţă de cei 45.000 de salariaţi pe care îi avem în Rusia, în dorinţa de a menţine performanţa Grupului şi a posibilităţii de a reveni în viitor în această ţară, într-un context diferit. Am încredere în capacitatea Renault Group de a accelera transformarea sa şi de a-şi depăşi obiectivele pe termen mediu”, a explicat Luca de Meo, CEO Renault Group.

Conform Renault Group, încheierea acestor tranzacții nu este supusă niciunei condiții și au fost obținute toate aprobările necesare. Acordul prevede o opțiune pentru Grupul Renault de a-și răscumpăra participația în AvtoVaz, care poate fi exercitată în anumite momente în următorii 6 ani.

Citește și: Românii nu se omoară după autovehiculele „Made in Rusia”. Zero vânzări, în 2021

Primarul Moscovei, Serghei Sobyanin, anunță resuscitarea mărcii Moskvich. Brand-ul Lada este încă la Renault

Renault Group nu a comunicat nimic despre prețul cedării acţiunilor filialei sale din Rusia către primăria Moscovei şi a 67,69% din capitalul AvtoVaz către NAMI. Newsweek a scris în martie că „Rușii se pot întoarce la „Kopeika” pe carburator. Renault și-a suspendat activitatea în Rusia” și la începutul lunii mai că „Cum a ajuns o rublă să valoreze 2,2 miliarde de euro: Renault „cedează” AvtoVaz Institutului NAMI”.

Iar informațiile au prins contur, cu diferența că rușii nu vor relua producția „Kopeica”, ci a mărcii Moskvich. Lada, cel mai cunoscut brand rusesc de automobile născut în era sovietică, se află încă la Renault. 

„Proprietarul străin a decis să închidă uzina Renault de la Moscova. Acesta este dreptul lui, dar nu putem permite ca mii de angajați să rămână fără loc de muncă. Prin urmare, am decis să luăm fabrica în propritatea orașului și să reluăm producția de automobile sub marca istorică Moskvich”, a anunțat primarul Moscovei, Serghei Sobyanin, pe blogul său, informează Bloomberg

Anunțul lui Serghei Sobyanin marchează întoarcerea uzinei Renault de lângă Moscova la origini. Înaintea joint venture-ului cu francezii din 1998, facilitatea a fost fabrică Moskvich.

Istoria uzinei începe din anii 1930, când uzina producea automobile Ford. Apoi, după ce rușii au luat din Germania o linie de producție de mașini Opel, la scurt timp după încheierea celui de-al doilea Război Mondial, au apărut marca și modelele Moskvich.

După destrămarea URSS, la începutul anilor 1990, Moskvich s-a zbătut să supraviețuiască. În 2002, a declarat falimentul și a intrat în lichidare. Iar din 2005, după ce Renault a preluat controlul AvtoVaz, cel mai mare producător auto din Rusia, uzina lângă Moscova a început producția de modele precum Duster, Kaptur și Nissan Terrano, având o capacitate de aproximativ 180.000 de unități pe an.

Acum, Serghei Sobyanin promite deschiderea „unei noi pagini în istoria Moskvich”, cu restartul producției de mașini clasice și, apoi, cu startul producției unor modele electrice. 

Foto: Renault Duster I și Mosskvich M-412

Primul Moskvich, un Opel Kadett modificat

După încheierea celui de-al doilea Război Moncial, URSS a demontat linia de producție Opel din Brandenburg și a mutat-o lângă Moscova, în fabrica Moskvich. Iar primul model „propriu” a fost Moskvich-400 (1946), un Opel Kadett puțin modificat.

Din anii 1950, rușii au început să facă modele Moskvich proiectate de inginerii sovietici, precum Moskvich 402, Moskvich 407, Moskvich 412 sau Moskvich 2140. Ca idee, Moskvich 412 a fost prima mașină sovietică care obținut certificate internațional de siguranță, trecând testele de siguranță din Franța, Suedia și Germania de Vest, de exemplu.

Ultimul model Moskvich a fost Moskvich 2141, comercializat sub numele Aleko, care a invadat și străzile din România la începutul anilor  1990. Design-ul său era influețat de Simca 1307.

Responsabil pentru circa 40% din producția auto a Rusiei, Renault s-a restras ultimul din grădina lui Putin

La câteva zile după ce Vladimir Putin a ordonat invadarea Ucrainei și ororile războiului au început să curgă, rând pe rând, constructorii auto Occidentali au început să se retragă din Rusia, aliniindu-se sancțiunilor internaționale. 

Printre primii care au reacționat au fost Daimler Truck, care a anunțat că-și suspendă toate activitățile comerciale, inclusiv operațiunile realizate în parteneriat cu producătorul de camioane Kamaz, și producătorul suedez de camioane AB Volvo.

Volkswagen, de exemplu, a anunțat pe 3 martie că oprește producția la uzinele din Nijni Novgorod și Kaluga. La uzina din Nijni Novgorod sunt produse modelele Skoda Octavia, Karoq și Kodiaq, precum și Volkswagen Taos. La fabrica din Kaluga erau asamblate, de către firma rusească GAZ, modelele Volkswagen Polo, Tiguan și Skoda Rapid, precum și Audi Q7 și Q8. Cea din urmă uzină are aproximativ 4000 de angajați. 

Aproape concomitent, Toyota Motor a oprit activitatea în fabrica din Sankt Petersburg, iar BMW, Ford, Audi și General Motors au renunțăt să mai livreze mașini în Rusia.

Citește și: Test DEKRA & TÜV: Cele mai performante și longevive anvelope de vară pentru mașini sport

Grupul Renault, care deține 69% din AvtoVAZ - cel mai mare producător de mașini din Rusia, a anunțat că își suspendă activitatea industrială din Rusia abia pe 23 martie, după aproape o lună de război în Ucraina și după ce președintele ucrainean Volodimir Zelenski a ținut un discurs în parlamentul francez.

Producătorul francez de automobile Renault a comunicat că va suspenda imediat "activităţile de la uzina Renault din Moscova" şi va evalua "posibilele opţiuni cu privire la participaţia" la filiala sa rusă AvtoVAZ, pe măsură ce creşte presiunea asupra prezenţei sale semnificative în Rusia, potrivit AFP. 

Această fabrică produce SUV-uri Duster, Kaptur, Arkana şi Nissan Terrano.

Citește și: Reorganizare: Uzina Ford Craiova, „vândută” Ford Otosan din Turcia cu de 10 ori prețul din 2008

 

 

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te