Piața de mașini electrice, în cădere. Germania, „motorul Europei”, -11%. Mașinile hybrid, +23%

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 23.05.2024 - 12:44
Piața de mașini electrice, în cădere. Germania, „motorul Europei”, -11%. Mașinile hybrid, +23% - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Prețurile mari și scăderea subvențiilor au domolit, se pare, euforia electrificării. În medie, în primele 4 luni din 2024, piața de mașini electrice din UE a crescut cu doar 6,4%, iar în multe țări e în cădere liberă. Vânzările de mașini hybrid au crescut însă cu 23%.

SHARE

În intervalul ianuarie - aprilie 2024, în Uniunea Europeană au fost înmatriculate în total 3.683.042 de autoturisme noi, în creștere cu 6,6% față de perioada similara din 2023. Dintre acestea, 441.992 unități au fost mașini electrice, 1.067.134 hybrid (+22,7%) și 266.345 plug-in hybrid (+6,7%). 

Astfel, mașinile electrice au ajuns la o cotă de piață de 12%, cele diesel la o cotă de piață de 12,9%, cele pe benzină la o cotă de piață de 35,5%, cele plug-in hybrid la o cotă de piață de 7,2% și cele full-hybrid și mild-hybrid la o cotă de piață de 29%.

Piața de mașini electrice, în cădere. Germania, „motorul Europei”, -11%. Mașinile hybrid, +23%

Chiar dacă, per ansamblu, piața de mașini electrice a crescut cu 6,4% la nivelul UE, în multe țări e în cădere liberă.

În Germania, pe cea mai mare piață auto din Europa, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 10,8% în primele 4 luni din 2024, după ce, din decembrie 2023, guvernul a eliminat total ecotichetul tip „Rabla”. 

„Campioană” este, însă, Croația, unde piața de mașini electrice s-a prăbușit cu 66,5% în intervalul ianuarie - aprilie 2024. 

Citește și: SUA taxează cu 100% mașinile electrice din China, le dublează prețul pe piață. Europa se codește

Apoi, în topul scăderii, urmează Letonia (-35%), Finlanda (-27,9%), Slovenia (-21,5%), Irlanda (-19,2%), Italia (-18,8%, altă piață mare), Suedia (-15,3%), Lituania (-7,8%) și Austria (-4,15%). 

Piața de mașini electrice din România, creștere timidă după reducerea cu 50% a ecotichetului Rabla Plus

În primele patru luni din 2024, după reducerea cu 50% a ecotichetului Rabla Plus, în România au fost înmatriculate 4.128 de mașini electrice (+2,7%, față de aceeași perioadă a anului trecut). 

În acest context, chiar ministrul Mediului a recunoscut că programul Rabla Plus pentru persoane fizice este sub așteptări în 2024. 

"Mi s-a spus că, spre exemplu, la "Rabla Plus", după ce Ministerul Finanțelor a decis în luna decembrie a anului trecut, înjumătățirea voucherului pentru mașinile electrice de la 10.000 de euro la 5.000 de euro, la persoane juridice merge mai bine, dar la persoanele fizice este sub așteptările noastre," a declarat Mircea Fechet.

Citește și: Mașinile electrice, încărcate maxim 40% dacă vor să urce pe feribot în Grecia. Care e limita la GPL?

Bugetul Rabla Plus 2024 neutilizat de persoanele fizice va fi redirecționat către secțiunea destinată persoanelor juridice.

Mai mult, în aprilie 2024, piața mașinilor electrice noi din România a scăzut cu 18,3%, față de aprile 2023, iar cota de piață a acestora a scăzut de la 12,9% în aprilie 2023, la 5,5% în aprilie 2024.

Ce mașini electrice și-au luat românii în 2024. 27 au ales un model de peste 150.000 €

Top-ul mașinilor electrice cumpărate de români în primele patru luni din 2024 este condus, evident, de Dacia Spring (1.490 unități), cea mai ieftină electrică de pe piață, cu un preț de bază de 16.900 €, TVA inclusă, fără Rabla. 

Pe locul doi se află Tesla Model 3 (851 unități), cu un preț de bază de 40.990 €, TVA inclusă, fără Rabla, iar pe trei, Tesla Model Y (451 unități), cu un preț de bază de 44.990 €, TVA inclusă, fără Rabla.
 
Foarte interesant, însă, dintre cele 4.962 de mașini electrice cumpărate de români în 2024, sute de modele depășesc 100.000 €, iar 27 sar de 150.000 €. 

Citește și: VIDEO Renault Scenic e Best Electric Car in Romania 2024. Cea mai bună autonomie, Hyundai Ioniq 6

Concret, 27 de români și-au luat o limuzină electrică Mercedes EQS care, cu câteva dotări opționale, poate sări de 150.000 €, dar oferă o autonomie oficială de peste 600 de kilometri. 

39 de români au optat pentru SUV-ul premium electric BMW iX care, cu câteva dotări opționale, poate sări de 100.000 €. 

36 de români au optat pentru Tesla Model S, care are un preț de bază de 92.990 €, iar 28, pentru Tesla Model X care pleacă de la 97.990 €, TVA inclusă, fără Rabla, potrivit datelor centralizate de lektri.co. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te