Modificare controversată a Codului Rutier: Din februarie, poți ajunge șofer de camion la 18 ani

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 05.01.2023 - 12:09
Șofer de camion / Foto: Profimedia

Parlamentarii au votat scăderea vârstei minime de obţinere a permiselor de conducere pentru categoriile C și CE, de la 21 de ani la 18 ani, și pentru categoriile D și DE, de la 24 de ani la 21 de ani, ca soluție la penuria de șoferi profesioniști.

SHARE

Limitele de vârstă stabilite pentru obținerea permisului pentru diverse categorii țin cont sau, mai bine spus, țineau cont până acum de maturitatea persoanei solicitante și acumularea unei minime experiențe la volan cu o mașină obișnuită (3 ani, de exemplu, pentru C și CE, de la 18 ani când șoferul obținea B-ul până la 21 de ani), nu cu un vehicul de peste 3.500 de kilograme, eventual și cu o remorcă de maximum 750 de kilograme sau peste 8 pasageri în cabină. 

Citește și: EXCLUSIV Venitul unui profesor, de cinci ori mai mic ca al unui medic. Ce spune Ministerul Muncii

Sigur, penuria de șoferi profesioniști i-a determinat și pe alții să scadă vârsta minimă la permise. În prezent, 17 ţări din Europa au introdus deja astfel de modificări privind vârsta minimă pentru categoriile C, CE, respectiv D, DE. Printre aceste ţări se numără Austria, Germania, Danemarca, Estonia, Franţa, Grecia, Croaţia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Cehia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie.

Pe termen scurt, poate e o soluție, dar, pe termen lung, s-ar putea ca aceste decizii să se vadă în statisticile incidentelor rutiere.

Scăderea vârstei minime de obţinere a permiselor de conducere din Codul Rutier, soluție la penuria de șoferi profesioniști

”Veşti bune din Parlament pentru transportatori! Partidul Naţional Liberal are soluţia pentru combaterea deficitului de forţă de muncă al conducătorilor profesionişti din România. Am scăzut vârsta minimă de obţinere a permiselor de conducere pentru categoriile C, CE si D, DE.

Legea a fost aprobată astăzi de către Parlament prin proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice”, a anunţat, marți, 13 decembrie, Alina Gorghiu, preşedintele interimar al Senatului.

Citește și: FOTO Ana Maria Papuc, desemnată cea mai frumoasă șoferiță de TIR din România. Conduce cu logodnicul

Ea a precizat că ”Guvernul condus de PNL, ca iniţiator, şi-a propus să vină în ajutor cu o soluţie reală la actuala lipsă de pe piaţa de muncă a şoferilor profesionişti, răspunzând în acelaşi timp nevoilor urgente ale companiilor de transport rutier din România în conformitate şi cu cerinţele Uniunii Europene”.

”Atât preşedintele interimar al Senatului, Alina-Ştefania Gorghiu, cât şi vicepreşedintele Camerei Deputaţilor, Florin Alexandru Alexe, au avut o serie de întâlniri cu reprezentanţi ai transportatorilor din România susţinând adoptarea proiectului legislativ depus încă din anul 2020. De asemenea, şi solicitările Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri au avut un rol important pe parcursul adoptării proiectului prin consultările care au avut loc cu preşedintele Senatului”, a precizat Gorghiu.

Noile modificări oferă cadrul legal necesar reducerii vârstei minime de obţinere a unui permis de conducere pentru categoria C, CE, de la 21 de ani la 18 ani, respectiv de la 24 ani la 21 ani pentru categoriile D, DE, titularilor unui permis de conducere categoria B cu condiţia obţinerii unui „certificat de competenţă profesională” (CCP).

”Industria Transporturilor Rutiere din România traversează de mulţi ani o criză a conducătorilor auto profesionişti. Aceasta s-a acutizat şi pe fondul instabilităţii provocate de pandemia COVID, războiul din Ucraina, dar şi de începerea aplicării Pachetului de Mobilitate 1. România se află printre ţările cele mai afectate, deficitul estimat de şoferi profesionişti fiind de aproximativ 71.000 de posturi.

Noile prevederi legislative sunt în conformitate cu legislaţia europeană prin care au fost stabilite dispoziţii derogatorii de la vârstele minime pentru respectivele categorii de vehicule prin DIRECTIVA (UE) 2018/645 a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 aprilie 2018. Până la 23 mai 2020, statele membre ale Uniunii Europene au avut obligaţia să pună în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma directivei”, a mai arătat senatoarea.

Permisul de conducere se eliberează pentru una sau mai multe dintre următoarele categorii şi subcategorii de vehicule (actual, nemodificat):

a) CATEGORIA A: motocicleta cu sau fără ataş;

b) CATEGORIA B:

1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;

2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;

3. ansamblul de vehicule a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă, a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte masa proprie a autovehiculului trăgător;

c) CATEGORIA BE: ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg, iar masa totală maximă autorizată a întregului ansamblu depăşeşte 3.500 kg;

d) CATEGORIA C:

1. autovehiculul, altul decât cel din categoria D, a cărui masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 kg;

2. ansamblul format dintr-un autovehicul din categoria C şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;

e) CATEGORIA CE: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg;

f) CATEGORIA D: autovehiculul destinat transportului de persoane având mai mult de 8 locuri pe scaune, în afara locului conducătorului. Autovehiculului din această categorie i se poate ataşa o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;

g) CATEGORIA DE: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria D şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg. Remorca nu trebuie să fie destinată transportului de persoane;

h) CATEGORIA Tr: tractor, maşini şi utilaje autopropulsate agricole, forestiere sau pentru lucrări;

i) CATEGORIA Tb: troleibuz;

j) CATEGORIA Tv: tramvai;

k) SUBCATEGORIA A1: motocicletă cu o capacitate care nu depăşeşte 125 cm3 şi o putere care nu depăşeşte 11 kW;

l) SUBCATEGORIA B1: autovehiculul cu trei sau patru roţi având masa proprie peste 400 kg, dar nu mai mare de 550 kg, şi echipat cu un motor cu ardere internă cu capacitate cilindrică mai mare de 45 cm3 sau cu orice alt motor cu o putere echivalentă ori cu viteza prin construcţie mai mare de 50 km/h;

m) SUBCATEGORIA C1: autovehiculul, altul decât cel din categoria D, a cărui masă totală maximă autorizată este de peste 3.500 kg, dar nu mai mare de 7.500 kg. Autovehiculului din această categorie i se poate ataşa o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;

n) SUBCATEGORIA C1E: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din subcategoria C1 şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a ansamblului să nu depăşească 12.000 kg, iar masa totală maximă autorizată a remorcii să nu depăşească masa proprie a autovehiculului trăgător;

o) SUBCATEGORIA D1:

1. autovehiculul destinat transportului de persoane având cel puţin 9 locuri pe scaune, dar nu mai mult de 16, în afara locului conducătorului;

2. ansamblul de vehicule format dintr-un autovehicul trăgător din subcategoria D1 şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;

p) SUBCATEGORIA D1E: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din subcategoria D1 şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a ansamblului să nu depăşească 12.000 kg, iar masa totală maximă autorizată a remorcii să nu depăşească masa proprie a autovehiculului trăgător. Remorca nu trebuie să fie destinată transportului de persoane.

 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te