Transfăgărășanul, Drumul Național 7C (DN7C) săpat în munte, în numai patru ani, de trupele de geniu ale Armatei Române, cu ajutorul a peste 6.500 de tone de dinamită și costul a zeci de vieți, care traversează Carpații, legând Muntenia de Ardeal, și are o diferență de nivel de peste 1.400 de metri, a fost inaugurat pe 20 septembrie 1974.
Însă nu a ajuns arhicunoscut la nivel mondial decât după ce Jeremy Clarkson, îndrăgitul prezentator al emisiunii BBC Top Gear, l-a parcurs, alături de echipa sa, în 2009, în cadrul unui test cu Aston Martin DBS V12 Volante, Ferrari California și Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder, și l-a catalogat drept „Cel mai frumos drum din lume“.
„De deasupra, arată ca și cum fiecare curbă a fiecărui mare circuit din lume a fost înnodată pentru a crea o mare fundă a perfecțiunii“, a mai spus Clarkson.
Apoi, în ultimii zece ani, numărul turiștilor străini a crescut exponențial, iar Transfăgărășanul a fost gazda mai multor evenimente auto, locale și internaționale, dar niciodată cadrul realizării kit-ului oficial, foto și video, pentru lansarea unei mașini.
Și, mai mult, nu a unei mașini oarecare, ci a unui model-simbol care trece într-o nouă eră. Probabil, în decizia britanicilor au contat și datele apropiate ale aniversărilor celor două simboluri.
Mini a împlinit 60 de ani de la lansare pe 26 august, fiind unul dintre puținele concepte auto care au reușit să supraviețuiască o perioadă atât de lungă, să creeze un adevărat cult în jurul său și să continue să atragă.
Una dintre cheile acestui suces a fost faptul că, de la început, Mini a îndeplinit toate cerințele vremurilor sale și a privit mereu către viitor, oferind permanent noi opțiuni și versiuni.
Dacă în 1959, de exemplu, Austin Seven/ Morris Mini-Minor avea 3,05 metri lungime, loc pentru patru pasageri, portbagaj de 195 de litri, un motor cu patru cilindri, montat transversal în față, care scotea 34 de cai putere
dintr-o cilindree de 848 cmc, și un preț accesibil de 496 de lire sterline, acum, la împlinirea a 60 de ani, Mini a făcut pasul electric către mobilitatea viitorului cu Mini Cooper SE.
Mașina are 3,85 metri lungime, portbagaj de 211 litri, un motor electric care dezvoltă 184 de cai putere, o baterie cu o capacitate brută de 32,6 kWh, care permite o autonomie de până la 270 de kilometri, și un preț de pornire în România de 33.082 de euro, TVA inclusă.
Bineînțeles, constructorul britanic oferă în continuare o gamă completă de modele cu motoare convenționale, pe benzină sau diesel, sau cu sistem plug-in hybrid.
O experiență unică: motorul electric și behăitul oilor
Ace de păr, viraje rapide și curbe periculoase, fără glisiere sau parapeți, abordate la limită, linii suficient de drepte pentru a schimba două, trei trepte în limitare și a înroși discurile de frână.
Cu excepția schimbării treptelor și a lipsei părâitului tobelor, aproape aceleași senzații le poate oferi și Mini-ul Cooper 100% electric. Mașina este cu doar 145 de kilograme mai grea decât Mini Cooper S și are cu opt cai mai puțin. Accelerează până la 100 km/h în 7,3 secunde (6,7 secunde, în cazul Cooper S), dar oferă o dinamică îmbunătățită datorită centrului de greutate mai jos, obținut prin amplasarea în podea a bateriilor în formă de „T“.
Pilotul şi navigatorul au urcat extrem de încântaţi în Mini-ul Cooper SE, abia prezentat publicului la Salonul Auto de la Frankfurt 2019 (12-22 septembrie), în Căpățânenii Ungureni, un mic sat din județul Argeș care marchează ascensiunea pe Transfăgărăşan.
Îi aștepta o provocare de 91 de kilometri, cu peste 800 de serpentine și 27 de poduri și viaducte.
Aveau, însă, ce le trebuie sub capotă? Da. Mașinile electrice și munții înalți pot fi o combinație excelentă, o parte din energia consumată pe urcare putând fi recuperată la coborâre.
Iar motorul electric oferă tracțiune superioară, prin livrarea instantanee a cuplului indiferent de turație. Acest aspect a fost evident încă după primele viraje, echipajul abordându-le din ce în ce mai sălbatic.
Într-un ac de păr, însă, surpriză, Mini-ul Cooper SE s-a întâlnit cu o turmă de oi. Motorul electric torcea atât de liniștit la viteză mică, încât behăitul se auzea mai tare.
Apoi, la Barajul Vidraru, unde peisajul invită la relaxare, echipajul a scos un coș de picnic din portbagajul la fel de spațios ca la hot-hatch-ul pe benzină Cooper S, înainte de a-și a continua aventura către cea mai spectaculoasă secțiune a drumului.
Până să ajungă în vârful trecătorii, la altitudinea de 2.042 de metri, termometrul exterior al Mini-ului Cooper SE a arătat o temperatură de doar câteva grade Celsius peste zero. Un motiv bun pentru a reduce ritmul? Nici vorbă.
Chiar și cu accelerația apăsată la podea, mașina rupe foarte greu aderența. Noul sistem ARB, de control al patinării roţilor, reacţionează de trei ori mai repede faţă de un sistem convenţional.
După ce au trecut prin tunelul de 887 de metri ce străbate vârful Paltinu din Munții Făgăraș, pilotul și copilotul au început să lucreze la reîncărcarea bateriei pe pantele spectaculoase.
Șoferul poate decide câtă energie este generată prin comutarea unui buton cu două poziții, care modifică intensitatea „frânei de motor“ și așa numitul control cu o pedală („one pedal feel“).
Concret, motorul electric îndeplineşte funcţia de generator, transformând energia cinetică în energie electrică, cu care este alimentată bateria de înaltă tensiune.
Mini-ul Cooper SE a ajuns în Sibiu cu mai mult de jumătate de baterie. Echipajul a încărcat rapid la o stație DC de 50 kW și a pornit în călătoria de întoarcere pentru a se mai bucura odată de serpentinele de pe Transfăgărășan.
Prin urmare, concluzia este că, fără a face rabat la plăcerea de a conduce, Mini-ul 100% electric poate parcurge drumuri precum București – Brașov (+160 km) fără încărcare.