Mașinile fără șofer încep să conducă precum oamenii. Ele încep să afișeze comportamente asemănătoare celor umane, cum ar fi nerăbdarea pe șosele, într-un semn de inteligență crescută în robotaxiurile care circulă pe străzile din San Francisco, SUA.
Mașinile fără șofer încep să conducă precum oamenii. Robotaxiurile dau semne de nerăbdare în trafic.
Evoluția înfricoșătoare a fost identificată de William Riggs, profesor de inginerie la Universitatea din San Francisco, care a studiat mașinile Waymo încă de la înființarea lor.
În timpul unei călătorii împreună cu un reporter de la San Francisco Chronicle, cei doi au observat că mașina Waymo în care se aflau a pornit cu viteză la o trecere de pietoni înainte ca persoana să ajungă pe celălalt trotuar.
Citește și: Nu mai e nevoie de șoferi, conduce AI-ul. 100 de camioane electrice autonome lucrează 24h la o mină
Mișcarea subtilă a amintit de modul în care oamenii acționează la volan, dar a fost o întâmplare ciudată pentru robotul Waymo, care se mândrește cu faptul că este mai sigur decât un șofer, deoarece este mai prudent și nu lasă loc erorii umane.
Acțiunea de a lăsa ușor piciorul de pe frână cu câteva clipe înainte de momentul în care ar trebui să o facă, pentru a permite mașinii să înceapă să înainteze într-un ritm de rulare, arată un sentiment de nerăbdare - o reacție umană nemaivăzută până acum la mașinile robotizate.
„Din punct de vedere evolutiv, vedem mult mai multă anticipare și asertivitate din partea vehiculelor”, a declarat Riggs.
Robotaxiurile Waymo au început să dea semne de nerăbdare în trafic - Foto: Profimedia Images (cu rol ilustrativ)
Până în acest moment, se știe că taxiurile Waymo au respectat întocmai regulile de circulație, provocând uneori frustrare în rândul automobiliștilor.
Dar robotaxiurile sunt concepute pentru a colecta în mod constant informații despre condițiile de drum, iar algoritmul este adesea ajustat pentru a se asigura că produsul este cel mai bun posibil.
Citește și: „Revoluție” în lumea mașinilor electrice! Chinezii au făcut o baterie ce oferă și 1.500 km autonomie
David Margines, directorul de management al produselor la Waymo, a declarat că specialiștii umani care conduc mașinile pentru a le instrui au trebuit să jongleze cu două obiective separate: să se asigure că Waymo respectă toate regulile de circulație și, în același timp, să lucreze pentru a transporta clienții într-un interval de timp rezonabil.
„Ne-am imaginat că ar putea fi un fel de compromis. Nu a fost deloc așa. A fi un șofer asertiv înseamnă că ești mai previzibil, că te integrezi în mediul înconjurător, că faci lucruri pe care te aștepți să le facă ceilalți oameni de pe șosea”, a declarat el pentru publicație.
Rezultatul este un mod mai „uman” de a conduce. Într-un alt exemplu al acestor evoluții, Margines a dat exemplul unui Waymo care conduce într-o intersecție, intrând în traficul în care avea prioritate.
O altă mașină deviază în calea Waymo. Robotaxi-ul a frânat și a prevenit un accident, claxonând în același timp pentru a-l anunța pe celălalt șofer de nemulțumirea sa.
Acțiunea de a folosi claxonul este doar un alt exemplu de comportament asemănător celui uman, care amintește de capacitățile de inteligență ale robotului.
Aceste mici ajustări pot fi benefice pentru transportul mai rapid al unui pasager din punctul A în punctul B, dar ridică întrebarea dacă mașina devine prea asemănătoare cu oamenii, până la punctul în care imită alegerile greșite pe care le fac automobiliștii pe șosele din cauza frustrării sau a emoțiilor.
În timp ce Waymo se mândrește cu titlul de „primul serviciu autonom de transport cu mașina din lume” și este menit să ofere călătorilor o experiență mai sigură, aceasta nu a fost întotdeauna experiența pe care au avut-o clienții.
Citește și: Electrificarea naște „monștri”! Prima mașină electrică Ferrari, cu platformă „Made in China”
Datele sugerează că au existat 696 de accidente în care a fost implicat un Waymo începând din 2021. Acest lucru nu înseamnă că Waymo a fost de vină.
Într-un accident tragic, Waymo a ucis un câine mic care nu era în lesă și nu a fost detectat de tehnologia din mașină.
Tesla lui Elon Musk plănuise să-și lanseze propriul taxi care se conduce singur luna aceasta în Austin, Texas, cu aproximativ 10 modele propulsate de programul său Full Self-Driving (FSD)..
Viziunea sa a suferit o mică piedică luna trecută, când National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) a trimis companiei o scrisoare pentru a colecta informații suplimentare.
NHTSA dorește să „înțeleagă modul în care Tesla intenționează să își evalueze vehiculele și tehnologiile de automatizare a condusului în vederea utilizării pe drumurile publice” înainte ca robotaxiurile să fie dezlănțuite pe străzile aglomerate din Austin.