Industria auto europeană intră într-o nouă eră, forțată de chinezi și de „ceasul“ UE










Salonul IAA Mobility 2025 de la München, desfășurat în perioada 9-14 septembrie, unul dintre cele mai importante evenimente de profil la nivel global (este urmașul Salonului Auto de la Frankfurt), a arătat că industria auto europeană intră într-o nouă eră.
Audi a prezentat, de exemplu, Concept C, un model 100% electric, cu un design ce face legătura între Auto Union Type C din 1936 și liniile viitoarelor modele Audi (TT electric, probabil, primul).
BMW a venit cu primul model „Neue Klasse“ 2.0, noul BMW iX3, forțând o paralelă cu „Neue Klasse“ din anii 1960, care a marcat renașterea mărcii după cel de-Al Doilea Război Mondial.
Mercedes a dezvăluit GLC with EQ Technolgy, adică SUV-ul premium de clasă medie GLC electric, probabil modelul Mercedes cu cea mai mare miză din ultimii ani.
Renault a șocat cu noul Clio, al cărui design iese din orice tipar al mărcii, iar Skoda a surprins cu Vision 0, un break electric ce prefigurează noua Octavia/Superb și viitorul design al întregii sale game.
Forțați pe de o parte de atacul din toate direcțiile al producătorilor auto din China, care, cu strategii bine puse la punct, tehnologii de ultimă oră, sprijin de la statul chinez și prețuri mai mici, au invadat piața de pe „bătrânul continent“ cu peste 320.000 de mașini doar în primul semestru din 2025, vânzările crescându-le la 91%, până la o cotă de piață de 5,1%, și, pe de alta, de „ceasul“ UE privind interzicerea vânzării de mașini noi care emit CO2, din 2035, giganții auto europeni încearcă să se adapteze și să răspundă puternic, chiar dacă se află în plină criză.
El afirmă de asemenea aproape la unison că foaia de parcurs a Uniunii Europene privind interzicerea vânzării de mașini și camionete noi cu motoare termice din 2035 este nerealistă.
„Este în desfășurare o mare transformare, dar nu suficient de rapidă pentru a atinge obiectivele (…). Reglementările care ni se aplică sunt prea rigide. Credem că trebuie adaptate la realitate (…) Producătorii chinezi nu au obiective foarte rigide și nici o politică unică privind tehnologia, dar reușesc o transformare a consumatorilor într-un timp incredibil de scurt (…). Nu spun că tot ceea ce fac este perfect (…), dar colaborează cu industria și cu piața pentru a se adapta pe parcurs, sunt flexibili (…)
Nu există un răspuns simplu, trebuie să facem întregul cadru mai competitiv (…) Există soluții diferite care se pot aplica. Extinderea utilizării și a rolului tehnologiilor hibride sau hibride plug-in este, în mod evident, un pas important“, a declarat, într-o întâlnire cu presa, Sigrid de Vries, directoarea generală a Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA).
Audi Concept C – Primul Audi TT electric e aproape
Constructorul german din Ingolstadt a atras atenția la IAA München 2025 cu Audi Concept C, un model 100% electric, cu un design ce face legătura între Auto Union Type C din 1936 și liniile viitoarelor modele ale mărcii. Iar cum Porsche a anunțat deja Boxter și
Cayman 100% electrice, prima încarnare a prototipului va fi TT-ul pe baterii.
Ghidat de o strategie clară în materie de produse și tehnologie, Audi și-a reînnoit în mod constant portofoliul în ultimii ani. Din 2024, marca a pus în aplicare cea mai cuprinzătoare inițiativă de „refresh“ din istoria sa și, până la sfârșitul anului 2025, marca celor patru inele va lansa peste 20 de modele noi, devenind astfel cea mai „tânără“ marcă din segmentul premium. În 2026, vehicule electrice eficiente și SUV-uri puternice vor extinde și mai mult gama de produse.
„Ne poziționăm în mod robust și flexibil într-un mediu competitiv, cu o gamă diversificată de modele de vehicule electrice, hibride și cu motor cu ardere internă. Cu acest portofoliu larg de produse, putem satisface în cel mai bun mod posibil nevoile individuale ale clienților noștri din toate regiunile“, a declarat Marco Schubert, directorul departamentului de vânzări și marketing al Audi.
BMW pariază pe „Neue Klasse“ 2.0. Primul model, noul iX3
„Neue Klasse“, BMW 1500, modelul lansat de bavarezi în 1961, la Salonul Auto IAA de la Frankfurt, a marcat renașterea mărcii după cel de-Al Doilea Război Mondial și a perioadei de criză care a urmat, perioadă în care BMW s-a salvat de la faliment producând oale și ustensile pentru gătit și „biluța de giugiuleală“ cu trei roți și motor de motocicletă. Adică, Isetta, autovehicul despre care BMW avea să spună că nu este nici automobil, nici motocicletă, ci „motocoupé“.
Acum, după 64 de ani, cum lumea s-a schimbat, ideea de mobilitate se află într-o tranziție costisitoare și periculoasă, producătorii auto fiind în criză profundă din cauza costurilor electrificării forțate de autorități, IAA s-a mutat de la Frankfurt la München și profilul șoferilor s-a modificat, pasionații de condus ajungând, ușor, ușor, pe cale de dispariție, BMW pariază la IAA München 2025 pe „Neue Klasse“ 2.0.
Primul model din noua „Neue Klasse“ este noua generaţie a SAV-ului (Sports Activity Vehicle), cum le place bavarezilor să numească SUV-urile lor, BMW iX3.
Pe înțelesul tuturor, e vorba despre primul X3 electric. De ce primul X3 electric? Pentru că, dacă până acum versiunea electrică a X3-ului împărțea platforma multi-energie cu versiunile termice, iX3 „Neue Klasse“ stă pe o platformă electrică dedicată, cu cifre și performanțe electrice magice.
Concret, prima versiune a lui iX3 „Neue Klasse“ ce va intra în producție în această toamnă, în noua fabrică BMW Group din Debrecen (Ungaria), va fi BMW iX3 50 xDrive: 469 CP (aproape cât „vechiul“ X3 M) şi tracţiune integrală electrică asigurată de un sistem cu două motoare, accelerație 0-100 km/h în 4,9 secunde, arhitectură pe 800 Volți, care permite încărcarea rapidă cu o putere de până la 400 kW, evident la stațiile DC cu o astfel de putere (încărcarea de la 10% la 80% durează astfel 21 minute), baterie de 108,7 kWh și autonomie de până la 805 km (WLTP).
Totodată, prin noua arhitectură electronică şi software, inclusiv patru superbrains - computere de înaltă performanţă, primul model „Neue Klasse“ 2.0 este mai inteligent şi mai bine pregătit pentru viitor. Tehnologia „Heart of Joy“ de management a dinamicii şi a sistemului de propulsie asigură o dinamică şi un control de neegalat, potrivit bavarezilor, în timp ce cele mai noi sisteme pentru condusul autonom asigură pentru prima dată o interacţiune simbiotică om-automobil.
„Neue Klasse este cel mai mare proiect de avangardă al nostru şi marchează un progres uriaş în ceea ce priveşte tehnologiile, experienţa de condus şi designul“, a declarat Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG, la IAA München 2025.
„Practic, totul este nou şi totuşi este mai BMW ca niciodată. Întreaga noastră gamă de produse va beneficia de inovaţiile aduse de Neue Klasse - indiferent de tehnologia sistemului de propulsie utilizată. Ceea ce a început ca o viziune îndrăzneaţă a devenit acum realitate: BMW iX3 este primul model Neue Klasse care intră în producţia de serie. Nu numai că aducem pe şosele următoarea generaţie a unuia dintre cele mai de succes automobile electrice ale noastre, dar lansăm o nouă eră pentru BMW“, a explicat acesta.
Interesant este și prețul lui BMW iX3 50 xDrive, de 65.461 euro, cu TVA, care este foarte apropiat de prețurile entry-level ale noului X3 pe benzină sau diesel (20 xDrive
– de la 58.746 euro, 20d xDrive – de la 60.500 euro).
Mercedes GLC with EQ Technology – Grilă iconică, cu 942 de „beculețe“, și display de 99 cm, cât televizorul din living
Și Mercedes a arătat la IAA München 2025 că intră într-o nouă eră cu GLC with EQ Technolgy, adică SUV-ul premium de clasă medie GLC electric, adversarul lui BMW iX3, Audi Q6 e-tron, Porsche Macan și Tesla Model Y.
GLC electric reinterpretează high-tech grila iconică Mercedes (standard sunt iluminate conturul și stema, iar opțional se aprinde toată grila. Are 942 de puncte luminate din policarbonat cu grafică animate) și dă tonul noii linii de design a viitoarei game electrice a mărcii.
Noul model are arhitectură electrică pe 800 Volți, iar gama GLC with EQ Technology debutează cu versiunea Mercedes GLC 400 4Matic: două motoare și 469 CP, baterie de 94 kWh, putere de încărcare de 400 kW și autonomie de 735 km (WLTP).
Opțional, GLC electric poate fi dotat cu o planșă de bord MBUX Hyperscreen ce integrează un display cu o diagonală de 99,3 cm… Cât televizorul din living.
A 6-a generație Renault Clio – Design „șoc“
Renault își asigură spatele în noua eră a mobilității cu a 6-a generație Clio, bestseller-ul său (aproape 17 milioane de unități vândute în 120 de țări de pe glob), țintind publicul care încă nu vrea să încarce bateria. I-a creionat un design „șocant“, agresiv și expresiv, complet diferit de orice alt model actual al său, adresat, într-un fel, clar, clienților „old-school“ care au apucat să conducă un Clio RS.
Iar, sub capotă, i-a pus doar motoare termice. Entry-level-ul este un motorul TCe 115 de 1.2 litri, în trei cilindri, de 115 CP (cutia manuală sau automata, EDC).
Urmează Eco-G 120, adică același motor pe benzină dar care merge și pe GPL și dezvoltă 120 CP, și E-Tech 160, un sistem hybrid bazat pe un motor pe benzină de 1.8 litri, două motoare electrice și o baterie de 1.4 kWh, care dezvoltă în total 160 CP. Și, cum speranța moare ultima, poate va fi loc și de un nou Clio RS, fie el și electrificat.
Skoda Vision 0 – Proiecția noilor linii ale bestseller-ului Octavia
Constructorul ceh a surprins la IAA München 2025 cu Vision O, un concept de break de familie 100% electric ce prefigurează noua generație a îndrăgitului model Octavia. Apoi, noul design futurist va ajunge și la Superb.
Noul limbaj de design al Skoda, denumit „Modern Solid“, pune accent pe sustenabilitate, tehnologie avansată și o abordare centrată pe client.
Dezvoltat „de la interior spre exterior“, Vision O combină un design minimalist cu funcționalitate maximă, oferind peste 650 de litri de spațiu pentru bagaje, tehnologii autonome de conducere și un asistent AI integrat.