Ungaria a inaugurat al doilea circuit de curse auto omologat internațional. România nu are niciunul

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 18.05.2023 - 16:52
Balaton Park Circuit - Foto: Facebook/Papaya Turn One
Balaton Park Circuit - Foto: Facebook/Papaya Turn One
Balaton Park Circuit - Foto: Facebook/Papaya Turn One

În timp ce în Ungaria a fost construit și deschis al 2-lea circuit de curse auto omologat FIA, Balaton Park, și sunt deja programate competiții internaționale, în România nu există niciunul. Avem Transilvania Ring de 5 ani și MotorPark de 10 ani degeaba. FRAS și ACR se ceartă.

SHARE

În Ungaria, la circa 300 de kilometri de granița cu țara noastră, a fost construit și deschis al 2-lea circuit de curse auto omologat FIA, Balaton Park. Primul a fost Hungaroring-ul (4,381 km, 14 viraje) de la Budapesta, deschis în 1986, unde anual se desfășoară și Marele Premiu de Formula 1 al Ungariei. 

Noul circuit din Ungaria, Balaton Park Circuit, are o lungime de 4,115 kilometri și 16 viraje (6 de dreapta și 10 de stânga) și este primul circuit omologat FIA construit în Europa în ultimii 15 ani. Tribunele pot primi 10.000 de spectatori, dar capacitatea poate fi crescută până la 120.000 de spectatori cu tribune temporare, tip schelă.

Citește și: VIDEO A fost inventată motocicleta care bea bere în loc de benzină. E mai ieftină, merge cu 240 km/h

Omologarea FIA Grade 2 a fost obținută din start, înainte de deschiderea oficială, prin urmare sunt deja programate competiții internaționale. Porsche Festival of Dreams, în iunie 2023, de exemplu, și apoi curse de Formula 4 din ACCR Czech Formula 4 series.

Mai mult, Balaton Park Circuit a fost proiectat să respecte normele FIA Grade 1, ceea ce îi va permite să adăpostească și curse de Formula 1, dacă se va dori acest lucru. 

„Un circuit nou-nouț inaugurat de vecinii noștri din Ungaria. Balaton Park Circuit deține deja omologare FIA Grade 2, o singură treaptă sub cea necesară pentru a putea găzdui F1.

Dar mai important decât F1 este că deja sunt programate competiții internaționale, cum ar fi ACCR F4, printre altele.

Nu cred că este loc de comparație cu pistele noastre, imaginile vorbesc de la sine.

Mai păcat este că se vor face 10 ani de la inaugurarea primului circuit de la noi din țară, iar atragerea participanților internaționali nu este prioritatea nimănui, ba din contră.

Continuăm să ne dăm "între noi" la același nivel care nu trage în sus pe nimeni.

Bucureștiul devine astfel o locație mai puțin favorabilă decât Clujul și Timișoara, care au acum ieșire rapidă spre un parcurs european, la doar 300 km distanță de la Nădlac”, a comentat pilotul român Alex Cascatău, pe pagina sa de Facebook. 

Citește și: VIDEO Cel mai rapid tomberon de gunoi din lume poate depăși 100 km/h. Are motor de motocicletă

FRAS și ACR se ceartă, Transilvania Ring și MotorPark nu sunt omologate FIA

Primul circuit de viteză din România, MotorPark (4,129 km), s-a deschis acum aproape 10 ani la Adâncata. Primul eveniment găzduit de MotorPark a avut loc la sfârșitul anului 2014, iar începând cu 2015, pe circuit se organizează competiții sportive (auto, moto, velo etc.), track day-uri (unde oricine poate veni cu masina sau motocicleta proprie pentru a se da pe circuit), team building-uri, teste, lansări de noi modele ale mărcilor auto și moto, workshop-uri, prezentări și evenimente private. De asemenea, MotorPark este „casa” unor școli pentru viitori piloți de mașini sau motociclete, precum și de conducere defensivă. 

Iar al doilea circuit de viteză din România, Transilvania Motor Ring (3,708 km), a fost inaugurat în noiembrie 2018, în urma unei investiții de 12,6 milioane de euro Consiliul Județean Mureș, bani din fonduri europene și fonduri publice. 

„În România este practic primul circuit adevărat, cu toate condiţiile de motor-sport adevărat. Mai există şi alte locaţii, amintesc Adâncata şi circuitul pe care îl am eu, dar circuitul pe care îl am eu este doar pentru a face şcoală.

Acesta este un circuit veritabil, un circuit care lipsea din peisajul automobilistic românesc şi cred că nu poate fi decât de bun augur că s-a făcut acest lucru. Eu am parcurs circuitul, este interesant, are şi diferenţe de nivel, lucru care îi dă o particularitate, este ceva special pentru România mai ales, este un circuit care, teoretic, ar trebui să facă multe lucruri bune în automobilismul sportiv”, a declarat pilotul Titi Aur, la inaugurarea Transilvania Motor Ring.

Despre omologarea Transilvania Motor Ring s-a vorbit din 2019, dar nu s-a înaintat.

”Dosarele de omologare au fost deschise și practic prin aceste documente se va atesta că circuitul îndeplinește cerințele de siguranță, cele legate de dotări și căi de acces, pentru organizarea de competiții. Am parcurs primele etape privind omolagarea la forurile de profil și, cu unele mici modificări, vom putea obține și omologarea internațională. Sperăm să avem primul certificat de omologare națională în următoarele 2-3 luni”, a declarat, în 2019, directorul Complexului Transilvania Motor Ring, Thomas Moldovan.

Iar încă de la deschidere Cristi Mureșan, președintele Federației Române de Motociclism, a apreciat că Transilvania Motor Ring nu poate fi folosit din motive de siguranță. 

„Din punctul nostru de vedere există o problemă legată de siguranță. Sunt două-trei viraje foarte periculoase: primul viraj la dreapta acul din vale”, a explicat, Cristi Mureșan. 

Parapetul a fost instalat prea aproape de pistă și nu există suficiente spații de degajare. În cazul unei căzături, pilotul ar putea ajunge direct în gard, a mai spus Mureșan.

Mai mult, cum forurile care ar trebui să se preocupe organizarea și dezvoltarea motorsportului autohton, Federația Română de Automobilism Sportiv și Automobil Clubul Român, se ceartă continuu pe organizarea curselor, nici dacă cele două circuite ar fi omologate FIA n-ar fi prea mare înghesuială. 

„Nu ai cum să aduci piloți străini la noi, căci sunt amenințați de ACR că rămân fără licențele internaționale emise de ASN-urile lor.

De asta sunt puțini care se riscă și la raliuri sau viteză în coastă, și majoritatea doar din țări precum Bulgaria, Serbia sau Turcia unde stau mai subțire cu competițiile.

Dacă FRAS ar cădea la pace, odată pentru totdeauna, cu ACR, ar fi calea potrivită, nu e musai să intre FRAS la FIA, ci să mențină diplomația cu ACR”, afirmă, de exemplu, pilotul Cristian Oltean, într-un comentariu la postarea lui Alex Cascatău despre Balaton Park. 

„Toate ASN-urile afiliate FIA se obligă să conlucreze și colaboreze în direcția aplicării regulamentelor.

Evident, există niște scăpări de regulament ce pot fi interpretabile, dar puțini se riscă, pentru că, dacă ASN-ul nostru solicită unui ASN din Cehia sau Austria revocarea licenței unui anumit sportiv care a participat la o competiție de sub tutela FRAS, respectivul ASN este obligat să acționeze, altminteri iese de sub afilierea cu FIA. Complicat (...)

De exemplu: în cazul Pirelli Gravel Cup care se compune din 2 raliuri din România, 1 din Austria și 3 din Ungaria. Eu, ca sportiv român pot face sezon complet, la noi cu licență FRAS și în Austria și Ungaria cu licență FIA emisă de ACR. În schimb, sportivii maghiari și austrieci intră sub incidența amenințărilor și sicanarilor cu revocarea licenței dacă vin la noi”, a mai explicat pilotul Cristian Oltean.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te