În Uniunea Europeană, toate mașinile produse începând din anul 2011 sunt dotate cu lumini diurne (DRL - Daytime Running Lights), care se aprind automat la pornirea motorului, pentru a face vehiculele mai vizibile ziua.
Dar, pe ceață sau ninsoare, DRL-urile nu sunt suficiente din două motive: cu foarte puține excepții, DRL-urile luminează doar fața mașinii, în spate nu se aprinde nimic, iar intensitatea DRL-urilor e mult mai slabă decât cea a farurilor.
Citește și: Pleci în vacanța de iarnă cu mașina? Ce le recomandă specialiștii șoferilor să verifice obligatoriu
„Greșeala” pe care șoferii o fac pe ceață și ninsoare. Uitați de AUTO! DRL-urile nu sunt suficiente
Pentru ca mașina sa să fie cât mai vizibilă în trafic în condiții de ceață, ploaie sau ninsoare, orice șofer ar trebui să meargă cu farurile și stopurile aprinse, atât în oraș, cât mai ales în afara localităților, pe șosele și autostrăzi.
Majoritatea autovehiculelor moderne dispun de DRL-uri (Daytime Runing Lights), de lumini de zi automate. Dar, acestea nu sunt suficiente pe vreme prostă, cu vizibilitate redusă.
Prin urmare, aprindeți farurile, luminile de întâlnire, chiar dacă Codul Rutier spune, din iunie 2023, că "În circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă (DRL)”.
Citește și: Nouă dilemă pentru șoferi: Lanțuri sau „șosete” de zăpadă pentru cauciucuri? Ce spun specialiștii
De asemenea, atenție! Multe dintre autovehiculele moderne au sistem de lumini cu funcția „AUTO”. Adică, sistemul aprinde automat farurile (luminile de drum/faza scurtă).
Dar, funcția „AUTO” se bazează pe un senzor care detectează luminozitatea din exteriorul vehiculului. Dacă afară este cât de cât lumină, sistemul nu aprinde farurile/stopurile.
Prin urmare, dacă e ceață, plouă sau ninge, uitați de modul „AUTO” și aprindeți manual farurile/stopurile, luminile de drum, de întâlnire sau cum doriți să le spuneți pentru a fi cât mai vizibili în trafic.
Citește și: E frig și pornești mașina lasând-o să se încălzească? E bine sau rău? Ce spun mecanicii
Amendă de 2 puncte, dacă rulați fără lumini
Potrivit articolului 44, alineatul 2, din Codul Rutier, "În circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă."
Ia articolul 108, alineatul (1) litera a), punctul 7, prevede sancțiuni pentru cei care nu respectă această obligație.
Astfel "nerespectarea obligației de a folosi și pe timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă, pe toate categoriile de drumuri publice;” atrage după sine sancțiunea unei amenzi și două puncte de penalizare.
Sistemul de iluminat al autovehiculului
Faruri
- Faza scurtă : Concentrat pe iluminarea drumului imediat, fără a-i orbi pe șoferii din sens opus.
- Fază lungă : Asigură iluminare maximă pentru condusul la drum lung sau zonele rurale, când din față nu vine niciun vehicul
Stopuri
- Lumini de frână: Avertizează alți șoferi când sunt aplicate frânele.
- Lumini marșarier: Iluminați zona din spatele vehiculului în timpul manevrelor de mers înapoi.
Semnalizatoare
Lumini de ceață
- Proiectoare de ceață față: Îmbunătățesc vizibilitatea pe ceață densă sau în condiții de ploaie torențială ori ninsoare.
- Proiectoare de ceață spate: Sporesc vizibilitatea vehiculului din spate în medii cețoase.
Lumini suplimentare
- Lumini diurne (DRL-uri): Cresc vizibilitatea vehiculului în timpul zilei.
- Lumini laterale: Iluminează lateralele vehiculului, adesea integrate în faruri sau stopuri.
- Lumini de avarii: Avertizează alți șoferi că staționați sau că vehiculul se mișcă lent.