La începutul anilor 1980, când a apărut, Aro 10 era un model vizionar. Se poate spune că a fost printre pionierii clasei SUV-urilor citadine de astăzi. Dar, degeaba a fost ideea bună.
Calitatea fabricației și motoarele și transmisiile proaste au limitat succesul mașinii, chiar dacă, la acea vreme, a fost promovată destul de susținut și pe piețe occidentale, precum Marea Britanie (vândut sub numele „Dacia Duster”) ori Italia (vândut sub numele ACM Enduro x4).
După Revoluție, Aro Câmpulung a încercat revitalizarea Aro 10 cu motoare și mecanică de import, de la Renault, Peugeot sau Daewoo. Însă, caroseria tot proastă era.
Citește și: Unde se vindeau, în comunism, mașini Dacia de la 5.000$ și ARO de la 6.250$? Românii așteptau 5 ani
Românii n-au gustat modelul Aro 10 Spartana, dar „buggy”-ul încă animă străzile din Paris
„Buggy”-ul Aro 10 Spartana, inspirat probabil de modelele Renault Rodeo și Citroen Mehari, a apărut la sfârșitul lui 1996. Era un SUV-uleț recreațional decapotabil, cu portiere scurt, fără geam, și parbriz rabatabil.
Foto: Renault Rodeo
Citește și: VIDEO Cum era elogiat în presa comunistă primul camion românesc făcut în „Orașul lui Stalin” în 1954
Foto: Citroen Mehari
Aro 10 Spartana a fost dotat inițial cu un motor de 1.2 litri și 54 de cai putere de la Renault Twingo, cuplat la o cutie de viteze cu 4 trepte și tracțiune doar pe puntea spate. În 1997, a apărut și varianta de Spartana cu tracțiune integrală, echipată cu motoarele Dacia de 1.4 și 1.6 litri.
Citește și: FOTO Apariție epocală: A fost găsit și recondiționat primul Aro 24 fabricat la Câmpulung în 1969
Începând cu anul 1997, încep să fie disponibile pentru Aro 10 și alte motoare „occidentale”, provenite de la Renault Mégane (diesel si benzină), Daewoo, cel de 1.6 16v de la Nubira, precum și de la Peugeot (1.9 diesel). De asemenea, sunt oferite și motoarele clasice Dacia, dar modernizate, cu injecție de benzină.