FOTO Legende pe roți: 15 concepte care au modificat ADN-ul Peugeot

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 29.04.2020 - 18:54

În viața oricărui constructor auto, conceptele joacă un rol special, permițându-le design-erilor și inginerilor să experimenteze pentru a contura viitorul. Întotdeauna se pleacă de la ADN-ul mărcii și se caută idei și soluții pentru adaptarea acestuia la noile repere ale pieții.

SHARE

Cu o istorie de peste 120 de ani în lumea auto, constructorul francez Peugeot nu a fost întotdeauna adeptul ”cecului în alb” pentru dezvoltarea de concepte. A început târziu, abia acum aproape 40 de ani. Dar odată deschisă ”Cutia Pandorei”, evoluția ADN-ului său a fost strâns legată de ideile lansate de prototipuri.

Compania Peugeot a fost fondată în 1810, în Franța, și se ocupa cu producția de râșnițe de cafea și biciclete. ”Leul” a devenit marcă înregistrată în 1858. Prima mașină Peugeot cu motor cu combustie internă a apărut în 1890 (motorul era de proveniență Panhard-Daimler). Iar Armand Peugeot a înscris ”Société des Automobiles Peugeot” în 1896, producția de autovehicule și cea de râșnițe și biciclete mergând în paralel și în ziua de astăzi.

Peugeot Quasar - 1984

Primul exercițiu de stil Peugeot asimilat unui concept car s-a născut în 1984: Peugeot Quasar. Fiind vorba de o adevărată vitrină tehnologică, a fost pentru prima dată când inginerilor și proiectanților li se oferea un “cec în alb” pentru a crea fără nicio constrângere industrială. Gérard Welter, care era designer la acea vreme, a proiectat caroseria pe baza unei schițe făcute de Eric Berthet. El a fost unul dintre creatorii stilului legendarului Peugeot 205 și a devenit directorul de design al mărcii din 1998 până în 2007. Interiorul futurist pentru acea vreme al lui Quasar a fost proiectat de Paul Bracq. Iar platforma tehnică a fost derivată din cea a Peugeot-ului 205 Turbo 16, la fel ca și motorul, dus cu această ocazie la 600 de cai putere.

Peugeot Proxima – 1986

Spectaculosul Peugeot Proxima era propulsat de un motor V6 bi-turbo de 680 CP și a apărut la doi ani de la debutul Peugeot-ului T16 în celebra cursă de la Pikes Peak. Multe dintre soluțiile sale tehnice avangardiste au fost introduse mai târziu pe mai multe modele de serie.

Peugeot Oxya – 1988

Motor V6 bi-turbo de 2.8 litri și 670 de cai putere dispus central, cutie de viteze manuală cu șase trepte, tracțiune integrală și o greutate de 1.360 kg. Conceptul botezat după o zonă de pe planeta Marte era la bază o mașină de curse și a atins 350 de km/h pe ovalul de viteză de la Nardo, în 1988.

Peugeot Touareg – 1996

Da, Peugeot a făcut primul Touareg, nu Volkswagen, cu mențiunea că francezii s-au oprit la botezarea unui concept. În 1996, Peugeot Touareg era un concept cu aspect de buggy, propulsat de un motor electric alimentat cu baterii, ceea ce îi conferea o autonomie de circa 4 ore. Un mic motor termic putea extinde autonomia acționând ca un generator. Așa s-a născut noțiunea de “range extender”.

Peugeot Moonster – 2001

Desenat de Marko Lukovic, un student la design industrial în vârstă de numai 23 de ani, Peugeot Moonster a fost primul concept nesemnat de un designer de casă construit de Peugeot la scara 1:1 și unul dintre cele mai futuriste și mai dramatice prototipuri prezentate în 2001. Liniile lui Moonster sunt actuale și astăzi, putând fi utilizate cu succes pentru o soluție de mobilitate urbană 100% eco și ieșită din comun.

Peugeot Sesame – 2002

Cu o arhitectură dezvoltată pe înălțime și uși glisante electrice, pentru o accesibilitate excepțională, Peugeot Sesame a fost prologul modelului de stradă Peugeot 1007.

Peugeot 4002 - 2003

Conceptul Peugeot 4002, prezentat în 2003 la Salonul Auto de la Geneva, este tot opera unui designer amator – Stefan Schulze (32 de ani, la vremea respectivă). Liniile sale par legate de Peugeot-ul 402 din 1936, iar o parte dintre ele, mai ales de le nivelul părții spate, au fost reinterpretate pentru modelul de stradă Peugeot RCZ, apărut în 2009.

Peugeot EX1 – 2010

Pentru anul aniversării celor 200 de ani de istorie a mărcii, Peugeot a realizat conceptul EX1, un roadster sportiv 100% electric, fără acoperiș și parbriz, care a bătut trei recorduri mondiale de accelerare și a înregistrat alte trei noi recorduri pe legendarul circuit din Montlhery (Franța), acolo unde modelul Peugeot 404 Diesel a depășit mai multe recorduri de anduranță în 1965.

Peugeot SR1 – 2010

Tot în 2010, prototipul Peugeot SR1 a marcat reînnoirea stilului de design al mărcii. În 2012, SR1 a inspirat lateralele primei generații  Peugeot 208, fiind totodată automobilul concept care a prezentat pentru prima dată Peugeot i-Cockpit.

Peugeot Onyx – 2012

Conceptul Onyx se evidenția printr-o caroserie care combina fibra de carbon și cuprul pur, cu suprafețe lăsate în mod deliberat brute, și un interior confecționat dintr-un material inovator și ecologic numit "Newspaper Wood". Acesta era fabricat din ziare folosite, unite și comprimate. Peugeot Onyx era propulsat de un V8 HDi Hybrid4 de 600 CP (+ un supliment electric de 80 CP) produs de Peugeot Sport și conceput pentru Peugeot 908.

Peugeot Exalt - 2014

Cu ajutorul conceptului Exalt, o continuare a ”poveștii” lansate de Onyx, Peugeot și-a prezentat în 2014 noua viziune asupra modelelor sale sedan. Silueta sa și planșa de bord i-au ghidat pe designeri în proiectarea noului 508, un sedan cu o silueta extrem de dinamica. Iar decorul din lemn pentru portbagaj a fost utilizat, de exemplu, pe ediția limitată 508 SW First Edition. Materialul scaunelor cu „dungi de tenis” a inspirat tapițeria utilizată de noul 3008.

Peugeot Quartz – 2014

Proiectat ca un crossover agil, Peugeot Quartz a anticipat explozia SUV-urilor și a SUV-ulețelor din ultimii ani exprimând sportivitate, robustete și rafinament. Planșa de bord a acestui concept car a fost folosită pe noul Peugeot 3008, iar instrumentarul de bord holografic este acum unul dintre atuurile noului 208.

Peugeot Fractal – 2015

Concept-ul Peugeot Fractal a prezentat viziunea brandului asupra unui viitor coupe urban electric. Aceasta a împins Peugeot i-cockpit chiar mai departe, folosind sunetul pentru a face şofatul mai intuitiv. 80% din componentele sale au fost printate 3D, iar împreună cu Focal a fost dezvoltată o nouă experiență de sunet în sistem 9.1.2.

Peugeot Instinct – 2017

Acum trei ani, Peugeot Instinct a propus o linie de design futurist şi un interior demn de o navetă spaţială pentru o compactă cu aptitudini autonome. Conceptul este propulsat de un motor de 300 de cai putere şi include un ecran de 9,7 inchi, scaune futuriste şi un volan retractabil.

Peugeot e-Legend – 2018

La 50 de ani de la apariția celui mai longeviv și, probabil, apreciat model cu leul pe capotă, Peugeot 504, constructorul francez a dat semne că ia în calcul reîncarnarea acestuia sub forma unui coupé electric, pregătit pentru condusul autonom. Desenat de Pininfarina, ca originalul, care, între 1968 și 1983, a fost produs în cinci versiuni de caroserie (sedan, break, coupé, cabrio și pick-up) și în peste trei milioane de exemplare, a obținut titlul ”Mașina Anului” în 1969 (ECOTY) și a ieșit definitiv din producție în Kenya și Nigeria abia în 2006, Peugeot e-Legend a fost conceptul pentru a marca intrarea cu fast a constructorului francez în era automobilelor stilate 100% electrice. Nu a fost să fie, însă. Realitatea din piață și, mai nou, criza declanșată de coronavirus au tăiat proiectul de pe listă.

 

 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te