miercuri 08 octombrie
EUR 5.0963 USD 4.3898
Abonează-te
Newsweek România

Cu ce se laudă noile versiuni „ieftine” Tesla Model Y și Model 3? Opțiuni și autonomie, reduse

Data publicării: 08.10.2025 • 10:20 Data actualizării: 08.10.2025 • 09:46
Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla
Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla
Tesla Model 3 Standard - Foto: Tesla
Tesla Model 3 Standard - Foto: Tesla
Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla
Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla
Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla
Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla

În încercarea de a se menține în vârful pieței de mașini electrice, Tesla a lansat două versiuni entry-level, „ieftine”, pentru Model Y și Model 3. Au mai puține opțiuni, culorile în afara celei de bază costă 1.000-1.500$ în plus iar autonomia oferită e mai mică.

Tesla a lansat pe piața americană două versiuni mai ieftine ale modelelor Model Y și Model 3, cu speranța de a atrage din nou cumpărători după luni de scădere a vânzărilor.

Cel puțin pe burse, însă, mișcarea lui Elon Musk se pare că nu a surprins. Cum noile versiuni Model Y și Model 3 nu au venit cu nimic „Wow!”, iar prețurile, de 41.000 $ și, respectiv, 38.000$, nu sunt cu mult mai mici decât cele de până acum, în contextul în care mașinile oferă mai puține opțiuni și autonomie mai mică, acțiunile Tesla au scăzut cu 4,5% marți, 7 octombrie 2025, până la 443,09 $, după ce urcaseră cu peste 5% în ziua anterioară pe fondul așteptărilor privind noile modele.

Citește și: IAA Munchen: Constructorii auto europeni răspund cu mașini electrice mai accesibile chinezilor

Cu ce se laudă noile versiuni „ieftine” Tesla Model Y și Model 3? Opțiuni și autonomie, reduse

Tesla Model Y Standard

Concret, noua versiune „ieftină” Tesla Model Y Standard este mult mai mult decât un simplu Model Y cu câteva gadgeturi în minus. Este o reelaborare completă a celui mai popular model de la Tesla.

Aproape nimic nu a fost lăsat neatins în încercarea de a reduce prețul, unele modificări fiind mai reușite decât altele. La 41.630 $, inclusiv transportul, versiunea Model Y Standard este cu 5.000 $ mai ieftină decât familiarul Model Y, care a fost redenumit „Premium”.

Prima și cea mai evidentă schimbare este la exterior. A dispărut banda luminoasă LED de pe botul Model Y, fiind înlocuită de lumini individuale dotate cu tehnologie LED mai puțin sofisticată.

Și bara luminoasă din spate a dispărut, iar roțile standard sunt mai mici, având doar 18 inch. 

Culoarea standard este Stealth Grey  și sunt disponibile doar două alte culori. Albul costă 1.000 $, iar negrul, 1.500$.

Interiorul a fost, de asemenea, puternic reproiectat, cu rezultate mixte. Consola centrală, o caracteristică a fiecărui Model Y de la lansare, a dispărut. Acum există un singur compartiment de depozitare, câteva suporturi pentru pahare și o tavă pe podea, care, spune Tesla, este inspirată de Cybertruck. 

De asemenea, versiunea „ieftină” Model Y a pierdut acoperișul panoramic din sticlă. Respectiv, acoperișul este încă din sticlă, dar în interior există acum capitonat cu material textil.

Citește și: Mașina electrică Tesla Cybertruck, interzisă în UE. Nu respectă normele de siguranță. E pericol

Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla

Foto: Tesla Model Y Standard

În loc de piele vegană integrală, scaunele au acum un finisaj din material textil. Iar compartimentele portierelor nu mai sunt capitonate.

Banda de iluminare ambientală din jurul habitaclului a dispărut, în timp ce sistemul audio cu 15 difuzoare a fost înlocuit de o configurație cu 7 difuzoare, fără subwoofer. 

Scaunele din spate se rabatează manual în loc de electric, lucru valabil și pentru oglinzile retrovizoare laterale.

Tesla Model Y Standard - Foto: Tesla

Foto: Tesla Model Y Standard

Bateria noului Model Y Standard este cu peste 10% mai mică decât cea a modelului „Premium”, iar motorul electric dispus pe puntea spate este diferit.

Conform cifrelor Tesla, timpul de accelerare de la 0 la 100 km/h crește de la 5,4 secunde la 6,8 secunde.

Cu mai puțină energie disponibilă, și valorile autonomiei Model Y Standard scad. Cu jantele standard de 18 inch, estimările EPA sunt de 569 km pentru modelul Premium și de 511 km pentru modelul Standard. Dacă optați pentru jantele de 19 inch, aceste valori scad la 555 km, respectiv, la 599 km.

Ratele de încărcare maxime au scăzut, de asemenea, de la 250 kW la 225 kW.

Tesla Model 3 Standard

Cu un preț de pornire de 38.630 $, inclusiv transportul (în SUA), noul Model 3 Standard este de departe cea mai ieftină mașină din gama Tesla și are sarcina de a seduce o nouă generație de clienți.

Deși Tesla Model Y Standard arată semnificativ diferit față de versiunile mai scumpe, modificările aduse sunt modeste. La prima vedere, singurul indiciu îl reprezintă noile capace aerodinamice ale roților, care fac aluzie la cele de pe Cybertruck. Jantele de 18 inch sunt standard, sau puteți alege jante opționale de 19 inch (1.500 $).

Vopseaua gri este standard pentru Standard, fiind disponibile doar alb (+1.000 $) și negru metalizat (+1.500 $) ca opțiuni.

Tesla Model 3 Standard - Foto: Tesla

Foto: Tesla Model 3 Standard

Schimbările din interior sunt, de asemenea, subtile. Suporturile pentru pahare din consola centrală sunt acum expuse, în loc să fie ascunse sub un capac. Scaunele sunt tapițate cu material textil alături de piele vegană, dar niciuna dintre aceste schimbări nu diminuează percepția calității.

Buzunarele ușilor - care sunt din plastic dur la noul Model Y Standard - sunt încă mochetate la Modelul 3, iar acoperișul panoramic din sticlă este neschimbat.

La fel ca la Model Y, coloana de direcție se reglează acum manual, nu electric, iar scaunele sunt acum controlate prin intermediul ecranului tactil, nu prin butoane fizice. Sistemul audio cu 7 difuzoare este același cu cel găsit la Modelul 3 Premium cu tracțiune spate, deci nu există nicio reducere a performanței.

Model 3 Standard are o baterie mai mică decât versiunea „Premium”, ceea ce influențează accelerația și autonomia. Dar diferențele nu sunt uriașe.

Tesla susține că Model 3 Premium accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde și că Model 3 Standard face același lucru în 5,8 secunde.

Bateria este mai mică și are, evident, impact asupra autonomiei. Potrivit EPA, versiunea „Premium” atinge 584 km cu o încărcare completă, față de 511 km pentru „Standard”. Aceste cifre scad la 555 km, respectiv, la 595 km, cu jantele opționale mai mari de 19 inch.

Cel mai important „downgrade” la Model 3 „ieftin” este la nivelul suspensiei. Sistemul sofisticat și, evident, scump de pe Model 3 „normal” a fost abandonat în favoarea unui sistem mai convențional și rămâne de văzut ce impact va avea acest lucru asupra ținutei de drum.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră