Cine a fost fiul de emigrant român ce a creat mașina din „Înapoi în viitor”? Filmele l-au salvat

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 22.03.2024 - 18:25
Cine a fost fiul de emigrant român ce a creat mașina din „Înapoi în viitor” - Foto: automarket.ro
dmc 12
marty si doc

Cine a fost fiul de emigrant român ce a creat mașina din „Înapoi în viitor”? Cele trei pelicule din celebra serie de filme au făcut faimos și automobilul cu care eroii principali călătorea în timp. Acesta fusese realizat de un inginer american cu sânge de ardelean în el.

SHARE

Cine a fost fiul de emigrant român ce a creat mașina din „Înapoi în viitor”? Probabil că nu e cinefil care să nu fi văzut cele trei pelicule din faimoasa serie „Back to the Future”.lansate în perioada 1985 - 1990. În ele s-a făcut reamarcat un automobil cu design futurist care îl adusese în pragul falimentului pe creatorul ei, John DeLorean.

Cine a fost fiul de emigrant român ce a creat mașina din „Înapoi în viitor”? Filmele l-au salvat

În cele trei filme „Back to th Future” („Înapoi în viitor”), tânărul Marty McFly, intepretat de Michael J. Fox  trece prin aventuri incredibile împreună cu „Doc”, adică Dr. Emmett Brown, jucat de Christopher Lloyd.

Cei doi pot călători în viitor, dar și în trecut la bordul unei mașini care fusese „aranjată” special pentru așa ceva de către aiuritul, dar genialul „Doc”.

Mașina respectivă a devenit ea însăși o vedetă, după succesul enorm al producțiilor. Lucru care l-a salvat de la faliment pe creatorul ei, John DeLorean.

Acesta era fiul unui emigrant român, Zaharia Deloreanu, originar din comuna Şugag, judeţul Alba și care a emigrat în Statele Unite la vârsta de 20 de ani.

Citește și: Ce loc ocupă Țiriac Collection în topul mondial al galeriilor auto? Cine conduce clasamentul?

Nu avea şcoală şi nici nu vorbea prea bine limba engleză. A locuit un timp în Montana şi Indiana pentru a se stabili într-un final în Detroit, Michigan.

Când John s-a născut, pe 6 ianuarie 1925, Zaharia Delorean lucra la o uzină Ford din Highland Park, iar în timpul liber mai câştiga un ban ca tâmplar.

Mama lui John era Kathtryn Pribak, o unguroaică ajunsă prin Ardeal. A lucrat şi ea în industria auto, la General Motors, încercând să suplimenteze veniturile familiei.

Dar cum capul familiei a devenit, treptat, bețiv și violent, femeia și-a luat fiul și s-a mutat a plecat la sora ei din Los Angeles, California, unde au locuit timp de un an.

A ajuns vicepreședinte la General Motors

Părinţii lui John au divorţat în 1942 şi acesta, ajus la 17 ani, s-a îndepărtat de tatăl său. Căzut în patima alcoolului, ardeleanul Zaharia a fost internat într-un cămin, unde și-a sfârșit zilele uitat de toată lumea.

N-a bănuit că fiul său va deveni milionar și o vedetă mondială în domeniul auto și nu numai.

DMC-12, „mașina timpului” cu care călătoreau eroii seriei de filme „Înapoi în viitor” - Foto: wtop.com

John - care și-a modificat numele în DeLorean - a fost pasionat de tehnică din adolescență, astfel că a absolvit o școală de profil, apoi a fost .acceptat la Lawrence Institute of Technology, o universitate din Detroit specializată în pregătirea inginerilor auto.

A făcut o pauză de trei ani, între 1943  -1946, când a fost recrutat și a servit în Armata Americană pe durata celui de-Al Doilea Rîzboi Mondial.

Întors acasă și-a terminat facultatea, apoi s-a angajat la Pontiac, parte din General Motors.

Extrem de inteligent și creativ, s-a făcut repede remacat datorită inovaţiilor sale precum ştergătoarele ascunse sau spoilerul Endura.

Citește și: Două românce scriu istorie în auto. Au botezat 3 Lamborghini, acum numesc viitoarele Nissan-uri

Însă cea mai mare contribuţie a fost modelul GTO, un automobil care a triplat vânzările Pontiac.

Pe lângă GTO, DeLorean a fost „creierul” din spatele modelelor Pontiac Firebird şi Grand Prix. Aceste modele de succes i-au adus lui DeLorean promovarea la conducerea mărcii Chevrolet, în 1969, conform automarket.ro.

Modelul DMC-12 l-a băgat în faliment

Dup ce Chevrolet a înrgistrat vânzări record, în 1971, John DeLorean a fost promovat vicepreşedinte pentru producţia de automobile şi camioane în cadrul General Motors.

Acest post îi aducea un salariu de 650.000 dolari anual, dar nu a rezistat prea mult în această poziţie.

Cum banii curgeau, a devenit prieten cu mari vedete ale vremii ca Sammy Davis Jr sau Johnny Carson. Deţinea acţiuni la echipe importante de baseball, ca New York Yankees, sau de fotbal american, ca San Diego Chargers.

A divorţat de prima soţie și a avut relații cu celebrități feminine ale filmului, precum Raquel Welch şi Ursula Andress. Într-un final, s-a recăsătorit cu o starletă de 20 de ani.

Stilul său extravagant și noncoformist de viață a atras atenţia conducerii, așa că DeLorean a demisionat după mai puţin de un an.

Dar n-a plecat cu mâna goală: drept cadou de despărţire, General Motors i-a acordat o franciză Cadillac în Florida. 

Citește și: Modificări pentru examenul de permis auto. Ce trebuie să știe viitorii șoferi?

A diivorţat din nou şi s-a recăsătorit cu supermodelul Christina Ferrare. DeLorean nu împlinise încă 50 de ani.

Rămas fără „umbrela”, dar și presiune unei mari firme, DeLorean îşi pune în aplicare visul pe care îl avea de ceva vreme.

Doc, Marty și DMC-12 mașina creată de John DeLorean au fost vedetele filmelor din seria „Back to the Future” - Foto: americancollectors.com

Acela de a construi primul automobil sport „etic", aşa cum îl numea el. Adică, maşină cu look sportiv, dar sigură şi cu un consum de carburant decent.

Un prototip fusese deja dezvoltat la jumătatea anilor '70, DeLorean Safety Vehicle (DSV). Caroseria era opera studioului de design Italdesign, condus de renumitul Giorgetto Giugiaro.

Prototipul avea să intre în producţie sub numele de DMC-12, dar maşina avea să fie cunoscută şi intra în cultura pop sub numele simplu DeLorean. O trăsătură aparte a caroseriei cu portiere tip „fluture” era faptul că nu era vopsită.

Oţelul inoxidabil folosit pentru elementele caroseriei era lăsat la vedere, fără a fi vopsit. Pentru putere, DeLorean a folosit un propulsor V6 Douvrin, motor dezvoltat de către Peugeot, Renault şi Volvo. Avea 2.8 litri şi dezvolta 140 cai putere, potrrivit sursei citate.

„Back to the Future” l-a salvat de datorii

DeLorean și-a început producția modelului tocmai în Irlanda de Nord, la Dunmury. De ce? Pentru că guvernul britanic oferea sume importante celor care deschideau afaceri în regiunea respctivă, în scopul de a o dezvolta.

Citește și: Atenție de unde luați piese pentru reparația mașinii. Componente auto contrafăcute, aduse din China

Astfel că numai DeLorean a primit 100 de milioane de lire sterline, construid o fabrică în care a angajat 2.000 de muncitori.

Primele exemplare DMC-12 au ieșit pe poarta fabricii în 1981, dar au fost un eșec răsunător. Au fost desfiinţate de presa auto.

Deși mașina întorcea capete pe stradă datorită imaginii futuriste şi portierelor „fluture”, motorul franţuzesc nu-i oferea prea multă putere, iar ţinuta de drum era mediocră.

În plus, avea un preț foarte piperat de 25.000 dolari, mai mare chiar faţă de cel al unui Corvette sau Porsche 924 Turbo.

Așa se face că de unde DeLorean spera să vândă 12.000 de exemplare pe an, doar 3.000 şi-au găsit proprietar în primul an de producţie.

Dar insuccesul modelului nu l-a oprit să-și continue stiul de viață luxos. Avea un apartament închiriat pe Fifth Avenue în New York şi proprietăţi vaste în California şi New Jersey.

A fost acuzat chiar și de de trafic de droguri după ce FBI-ul îl filmase într-un hotel de lângă aeroportul din Los Angeles cu o servietă în care erau 22 kilograme de cocaină.

A fost arestat, s-a apărat singur, iar procurorii n-au putut demonstra vinovăția sa dincolo de orice îndoială. Dar procesul a făcut înconjorul lumii, iar guvernul britanic nu a fost încântat de publicitatea negativă făcută de americanul cu origini românești.

Așa că a oprit finanțarea, ceea ce a însemnat sfârșitul pentru DeLorean Motor Company și modelul DMC-12.

În plus, DeLorean era înglodat în datorii. Avea nevoie de un fel de minune. Iar aceasta a apărut sub forma filmului „Înapoi în viitor”.

Producătorii peliculei au ales modelul lui DeLorean, DMC-12, să fie „mașina timpului” cu care cei doi eroi, Marty și Doc, sfidau legile fizicii și călătoreau în timp.

Filmul, lansat în 1985, a fost un succes uriaș de public, devenind rapid o legendă a cinematografiei. Astfel, au mai fost făcute două continuări, apărute în 1989 și 1990.

Drepturile de autor din difuzarea celor trei filme i-au permis lui John DeLorean să îşi plătească o parte din datorii.

În 1985 a divorţat din nou şi s-a recăsătorit pentru a patra oară, dar a dus o viaţă mult mai liniştită în anii '90. 

Citește și: FOTO SUV-ul Duster III, prima Dacie care, „Full de Full”, ajunge 30.000 €. Nu e 4x4. Ce dotări are

A încercat să pornească diverse afaceri, ba chiar să reînvie vechea companie auto, virbind în interviuri de un nou model, DMC 2. Pentru asta, s-a străduit să strângă bani vânzând ceasuri de lux pe internet sub numele DeLorean Time.

Dar și de această dată a dat greș, ceasul având un preț prea ridicat, 3.495 de dolari. Până la moartea lui DeLorean, în 2005, nu se vânduse nici măcar un singur exemplar.

John DeLorean, fiul românului Zaharia Deloreanu, a decedat pe 19 martie 2005 în urma unui atac cerebral. Avea 80 de ani.

Mormântul său se află în cimitirul White Chapel din Troy, Michigan şi pe plachetă este desenat un DMC-12 cu portiere deschise.

Neabdicând de la stilul nonconformist ce l-a caracterizat toată viața, a vrut să fie înmormântat în geacă de piele, jeanşi şi cămaşă denim. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te