Unele cârpite și șurubărite, altele recondișionate total, tractoarele U-650 continuă să se achite de sarcini și în 2023, chiar dacă unele au și peste 50 de ani vechime, având în vedere că producția la UTB a utilajului sub licență Fiat a început în 1967.
Iarna, tractoarele U-650 aflate încă în dotarea multor autorități locale sunt scose la deszăpezire, iar vara fermierii încă se bazează pe ele la muncile câmpului.
Mai mult, tractoarele U-650 care au arat toată România sub Ceaușescu sunt extrem de căutate, secțiunile de vânzări de vehicule ale site-urilor de specialitate fiind pline de astfel de utilaje și accesoriile aferente, în general, cu prețuri între 3.000 și 4.500 de euro pentru un U-650 „ca nou”. Doar pe un singur astfel de site sunt listate 100 de anunțuri active.
De exemplu, un doljean care vrea să vândă cu 4.000 de euro un tractor U-650 a postat umătorul anunț: „Tractor Universal 650 in stare perfecta de funcționare , recondiționat TOTAL! Instalație noua, Motor refacut cap coadă nou, Cauciucuri noi”.
Citește și: VIDEO Gloriile agriculturii „Epocii de Aur”, C12 și C14, concurează încă cele mai moderne combine
Proprietarul unui U-650 din județul Dâmbovița cere 15.000 de lei, adică 3.000 de euro, pe un tractor „în perfectă stare de funcționare”. Cine are nevoie și de plugul aferent, trebuie să mai scoată 300 de euro din buzunar.
„Vând tractor Universal 650 în perfecta stare de funcționare, cauciucuri spate Danubiana 90% noi, arată și merge foarte bine. Se vinde cu probă de lucru, prețul fiind 16.500 cu plug pp4 sau 15.000 ron fără plug”, scrie dâmbovițeanul.
Iar proprietarul unui U-650 „mai nou”, fabricat în 1992, de exemplu, cere pe utilaj 4.250 de euro.
„Vand tractor U650 in perfecta stare de functionare. Fabricat in1992, anvelope spate 15,5/R38 uzura 10%”, a scris acesta în anunț.
De ce sunt încă extrem de căutate tractoarele care au arat toată România sub Ceaușescu? Un tractoraș nou costă peste 20.000 de euro
Dacă un tractor U-650 second hand în stare bună de funcționare sau chiar recondiționat total poate fi achiziționat cu 3.000 - 4.500 de euro, eventual și cu ceva accesorii incluse, precum un plug, un tractoraș nou costă peste 20.000 de euro.
De exemplu, un tractor românesc TAG 50C, făcut de Irum Reghin, are un preț de pornire de 22.500 euro, plus TVA.
Conform producătorului, „dotat cu motor diesel de 48 CP, este tractorul ideal pentru lucrările ușoare din zootehnie, cultură mare.
De asemenea, este recomandat pentru lucrul în sere, solarii și în activitățile din legumicultură. Având posibilitatea de a i se monta un încărcător frontal, avantajele sunt net superioare.
Cabina panoramică, dotată cu aer condiționat (AC) face ca timpul petrecut în tractor să fie o adevărată plăcere. Este un tractor care se încadrează într-un raport calitate-preț excelent”.
Tractorul Universal 650, făcut la Brașov, a scris istorie. Se făcea unul la 9 minute
Tractorul Universal 650, făcut la Uzina Tractorul Brașov (UTB), sub licență Fiat, a fost unul dintre cele mai apreciate și vândute utilaje produse în Europa de Est. În Zambia i-a fost dedicat și un filmuleț documentar.
Inițial, uzina de la Brașov a fost proiectată să facă avioane. În 1925, la Brașov, s-a deschids Uzina de Avioane IAR – Industria Aeronautică Română. După încheierea celui de-al doilea Război Mondial, însă, utilajele și secretele de fabricație ale aparatelor de vânătoare au ajung pe mâinile rușilor, ca pradă de război.
Astfel, Brașovul a devenit producător de tractoare. În 1946, de pe porțile fabricii de avioane a ieșit primul utilaj agricol – IAR 22, produs sub licență germană. Iar doi ani mai târziu, IAR Brașov a devenit Uzina Tractorul Brașov. Aici munceau 15.000 dintre cei 82.000 de locuitori ai orașului de la acea vreme, respectiv jumătate din populația aptă de muncă, potrivit utilaje.tv.
Partidul Comunist a decis, în anii următori, extinderea uzinei, iar pe o suprafață de 10 hectare din jurul fabricii casele au fost dărâmate și ridicate hale.
Prima comandă a venit de la statul român care a cerut 5.000 de tractoare, 5.000 de pluguri și 2.000 de semănători. Ulterior, fabrica a început să producă pentru export, iar tractoarele de la Brașov au ajuns până în țări îndepărtate precum China, India, Egipt, Zambia, Rusia, Congo și Brazilia.
În anii 1970, autoritățile au decis achiziționarea unei licențe Fiat și UTB a început să producă tractorul „premium” Universal 650. Cererea era atât de mare încât pe poarta fabricii ieșea câte un tractor la fiecare 9 minute, conform brasov.net.
Tractorul Universal 650 se mai produce și astăzi, dar nu la UTB, uzina ne mai existând în urma tentativelor de privatizare, ci de către o firmă privată care îl exportă în Egipt.