BMW, autobuzele și transportul în comun

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 14.01.2020 - 15:07

Legătura dintre BMW și transportul în comun nu se rezumă la incidentele din trafic, precum viralul în care un vatman justițiar a lovit intenționat cu tramvaiul o bavareză oprită pe șine de un șofer necivilizat. În 1920, de exemplu, Astra Arad a produs primul autobuz cu motor BMW.

SHARE

Cu o istorie de peste 100 de ani, BMW este o marcă complexă, cu multe faţete definite de inovaţie şi soluţii inteligente, care depăşesc imaginea simplă de automobil sportiv premium. După ce în primii ani de existenţă s-a consacrat ca producător de motoare de avion, după Primul Război Mondial, urmează o aventură de un secol în care BMW a produs pe rând motoare pentru diverse destinaţii - motociclete, automobile, avioane -, alături de o serie largă de soluţii tehnologice inedite. BMW a experimentat şi a inovat permanent, iar în ultimele decenii a fost un adevărat pionier al conectivităţii şi soluţiilor inteligente de transport. De pildă, BMW i3 este primul automobil care recomandă trasee care folosesc şi mijloace de transport în comun (adică, navigația, în funcție de trafic, poate afișa cât durează ruta cu mașina si cât cu mijloacele de transport. Din păcate, soft-ul nu funcționează în România).

Autobuz cu motor BMW, produs în urmă cu un secol la Astra Arad

Unul dintre primele autovehicule propulsate de un motor BMW se pare că a fost unul românesc. Este vorba despre un model de autobuz produs la începutul anilor 1920 la Astra Arad. Referinţe sunt puţine şi fotografii nu există. Revista Oldtimer Mark (octombrie 2017), însă, vorbește despre o legătură foarte puternică confirmată între Astra Arad şi BMW.

Camillio Casteglioni a fost un investitor austriac, de origini italiene, care a reorganizat marca BMW ca producător de motoare pentru diferite destinaţii (de la motociclete până la autovehicule speciale). În acelaşi timp, mai multe surse îl plasează pe Casteglioni ca unul din principalii investitori la Astra Arad (Capitalul italian în economia românească între anii 1919-1939, Anca Stângaciu, ed. EFES 2004, Anuarul Institutului de Istorie şi Arheologie "A.D. Xenopol." Editura Academiei Republicii Socialiste România 1986, Contribuții la istoria capitalului străin în Romînia, de la sfîrșitul Primului Război Mondial pînă la ieșirea din criza economică din 1929-1933, Editura Academiei Republicii Populare Romîne 1960).

Toate acestea sunt argumentele ipotezei că autobuzele produse de Astra Arad cu un secol în urmă au fost echipate cu motoare BMW, Camillio Casteglioni fiind implicat în ambele companii şi preocupat de găsirea de clienţi pentru performantele motoare BMW la începutul anilor 1920.

Motorul BMW i3, inima electrică a autobuzului Karsan Jest

În 2018, sistemul de propulsie al hot-hatch-ului 100% electric BMW i3 a fost instalat pe autobuzele electrice Jest construite de producătorul Karsan. Sistemul de propulsie BMW i3 şi-a demonstrat deja fiabilitatea, aşa cum o arată experienţa utilizării din ultimii şapte ani. Până în prezent, nici o baterie nu a trebuit înlocuită din cauza degradării premature, deşi sunt utilizatori care au trecut de mult de borna de 200.000 km. Întrucât potenţialul bateriei este departe de a fi epuizat atunci când a atins pragul de 100.000 de kilometri, BMW Group a anunţat de curând extinderea garanţiei europeane pentru bateria de la noile BMW i3. Kilometrajul maxim pe o perioadă de garanţie de opt ani a fost extins la 160.000 de kilometri.

Cazul autobuzului care utilizează tehnologia BMW i nu este singular. Bateriile de înaltă tensiune dezvoltate pentru BMW i3 furnizează energie şi pentru mobilitate sustenabilă pe apă, un proiect care a început în 2017. Compania Torqeedo - lider global în producţia de propulsoare pentru bărci - utilizează bateriile ca surse de energie pentru motoarele sale. În plus, bateriile de înaltă tensiune BMW i sunt dezvoltate ca unităţi staţionare de stocare pentru energia generată din surse regenerabile, pentru centralele eoliene şi solare.

Car-sharing cu automobile electrice

Soluţiile de car-sharing s-au afirmat ca o completare a ecosistemului automobil - transport în comun. BMW este unul dintre pionierii acestor programe, cu DriveNow inaugurat în 2011. Din 13 ianuarie, DriveNow fuzionează cu serviciul Daimler Car2Go într-o companie şi serviciu comun - ShareNow.

Cu DriveNow, BMW a acumulat o experienţă importantă în servicii inteligente de mobilitate şi a adus experienţa de a conduce electric în multe oraşe din Europa şi Statele Unite, cu aproximativ 30% din flota de automobile reprezentată de BMW i3. În timp, serviciul de car sharing s-a dovedit că poate să fie o variantă la automobilul personal, un procent important de utilizatori renunţând la automobilul propriu pentru o soluţie combinată – car-sharing – transport în comun.

Mai mult, în Copenhaga serviciul de car-sharing BMW lansat în 2015 foloseşte o flotă de 400 de automobile electrice, operată împreună cu operatorul de transport în comun al oraşului, subsidiara daneză a British Arriva PLC. Serviciul îşi propune să ofere, printre altele, o soluţie de conectare facilă şi rapidă între principalele noduri de transport în comun din oraş, asigurând o completare multimodală pentru cei care folosesc transportul în comun.

În România, BMW i3 a marcat mai multe premiere importante pentru folosirea automobilelor electrice în oraşe pentru servicii de mobilitate. A fost primul automobil electric folosit într-o flotă de car-sharing (Pony Car Sharing la Cluj), primul automobil într-o flotă de shuttle (CityLimo la Timişoara) şi reprezintă cea mai mare flotă de car-sharing de automobile electrice din ţară (60 de automobile, Flow, Bucureşti).

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.