Ai mașină hybrid sau vrei una? Specialiștii spun care sunt indiciile că bateria e pe moarte


De peste 25 de ani, de la lansarea primei generații Toyota Prius în 1998, mai exact, mașinile hybrid au câștigat continuu în popularitate, iar, acum, în „era electrificării”, sunt cele mai căutate. Principala lor „slăbiciune” e bateria de tracțiune, făr de care nu funcționează.
Mașinile hybrid și-au dovedit eficiența de durabilitatea, fiind principala alternativă la termicele clasice și mai ales la diesel, sistemul electrificat de propulsie permițându-le să obțină consumuri de carburant apropiate de cele au autovehiculelor pe motorină.
Dacă la termice mai pică turbina ori injectoarele, de exemplu, principalul punct nevralgic al hibridelor e bateria de înaltă tensiune. Este concepută să reziste, dar nu este nemuritoare. Și când se apropie de epuizare, te anunță...
Iată simptomele la care trebuie să fii atent pentru a evita moartea bateriei de tracțiune la o mașină hybrid și factura consistentă care vine odată cu ea. Ca idee, o baterie de tracțiune de Prius costă în jur de 4.000 euro (fără manoperă).
Citește și: Akio Toyoda, șeful Toyota: O mașină electrică poluează cât 3 mașini hybrid
Ai mașină hybrid sau vrei una? Specialiștii spun care sunt indiciile că bateria e pe moarte
Primul indiciu că sănătatea bateriei de tracțiune începe să fie șubredă e autonomia redusă a mașinii în modul electric.
La un vehicul hibrid complet (HEV) sau plug-in hybrid (PHEV), sistemul comută în mod normal între modul electric și cel cu ardere internă pentru a optimiza consumul de combustibil. Când bateria se descarcă, aceasta nu mai poate furniza la fel de multă energie, forțând motorul cu ardere internă să intervină mai devreme și mai des. Rezultatul? Un consum crescut de combustibil și o liniște la volan mai puțin frecventă.
Apoi, dacă se aprinde martorul luminos „Check Engine” sau apare o pictograma specifică „Hybrid System Warning” în bord, nu este niciodată un semn bun. Aceste avertismente sunt adesea însoțite de coduri de eroare stocate în computerul sistemului de propulsie hybrid. Cele mai frecvente? P0A80 (necesită înlocuirea bateriei) sau P0A7F (deteriorarea capacității bateriei).
Citește și: Mașinile hybrid, plug-in hybrid și mild-hybrid, în mare vogă după 125 de ani
Foto: Bateriile hibridelor sunt alcătuite din zeci de celule în serie, iar defectarea unui singur modul poate perturba echilibrul sistemului
Un alt indiciu tehnic este fluctuația anormală a indicatorului de încărcare a bateriei de tracțiune. În câteva minute, acesta trece de la aproape gol la plin, apoi scade la fel de repede. Aceste variații indică adesea o pierdere de capacitate în anumite module de baterie. Bateriile hibridelor sunt alcătuite din zeci de celule în serie, iar defectarea unui singur modul poate perturba echilibrul sistemului.
De asemenea, mașinile hybrid de nouă generație încorporează un sistem dedicat de răcire a bateriei de tracțiune. Dacă acest ventilator începe să funcționeze mai frecvent - sau chiar devine zgomotos - este adesea un semn că bateria se supraîncălzește. Temperatura excesivă este inamicul numărul unu al celulelor.
Bateria hibridă oferă, de asemenea, putere suplimentară în timpul accelerării. Când ajunge la sfârșitul duratei sale de viață, șoferii vor observa o accelerație mai lentă, porniri lente și o scădere a răspunsului general al accelerației. La unele modele, computerul de bord chiar limitează puterea pentru a conserva energia utilizabilă rămasă.
O baterie hibridă defectă nu înseamnă întotdeauna o cheltuială foarte mare. Mulți specialiști oferă acum reparații specifice, precum înlocuirea modulelor defecte ale bateriei, echilibrarea celulelor sau chiar recondiționarea completă a acestora, operațiuni mult mai ieftine decât o baterie nouă.