7 mașini electrice, la ora adevărului. Cât merg cu un „plin” de curent în trafic real, în România

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 21.05.2023 - 10:53
Foto: Newsweek Romania/ Răzvan Scăeșteanu
Juriul Best Electric Car 2023
Audi Q8 e-tron
BMW i7
Kia e-Niro
Cupra Born
Toyota bZ4X
Nissan Ariya
Volkswagen ID. Buzz

Mașinile pe care le-am testat au fost: Audi Q8 e-tron, BMW i7, CUPRA Born, KIA Niro EV, Nissan Ariya, Toyota bZ4X și Volkswagen ID. Buzz.

SHARE

Am testat șapte mașini electrice, finalistele competiției Best Electric Car in Romania 2023, în aceleași condiții de temperatură, viteză și trafic real, pe ruta București – Iași și retur, circa 900 de kilometri, pentru a vedea în ce condiții poți parcurge la ora actuală o astfel de distanță în România cu o mașină electrică și ce se întâmplă la stațiile de încărcare.

Poți ajunge de la București la Iași sau viceversa cu un singur plin de baterie în trafic real? Da. Și nu prea.

Din cele șapte mașini electrice testate, doar una ar fi ajuns, teoretic, fără emoții, la destinație și trei la limită. De ce „teoretic“?

Pentru că s-a mers liniștit, în coloană, fără depășiri în forță și așteptându-ne unii pe alții. Prin urmare, datele de consum și autonomie au fost obținute în contextul unei viteze medii de deplasare de 50-53 km/h. 

La dus, timpul efectiv de condus, fără pauza de încărcare, a fost de puțin peste opt ore, iar, la întoarcere, de circa șapte ore și jumătate. Ca idee, Waze estimează București – Iași, via A3 – Mizil, Focșani, între șase și 6,5 ore, în funcție de trafic. 

Pe autostradă, electricele consumă și cu 20% mai mult decât la mers liniștit pe șosea

Am plecat din parcarea Mega Mall București spre Iași cu cele șapte mașini electrice în timpul săptămânii, la ora 7.00 dimineața. Era frig și ploua. Temperatura a variat între 6 și 9 grade Celsius toată ziua, așa că bateriile a trebuit să alimenteze continuu și sistemele de climatizare/dezaburire, și ștergătoarele.

Pentru a evita „Drumul morții“, E85 – București – Slobozia - Urziceni, am luat-o pe autostrada A3 București – Ploiești și am ieșit la Gherghița, spre Mizil, Buzău. Același „artificiu“ l-am făcut, apoi, și pe drumul de întoarcere de la Iași.

În cei câțiva kilometri rulați pe A3 cu viteza maximă legală, de 130 km/h, computerele mașinilor au afișat consumuri și cu 20% mai mari decât la mers liniștit pe șosea.  Așadar, din punct vedere eco, unii ar putea spune că lipsa unei autostrăzi București – Iași este un avantaj. Nu!

„Suprize“ la încărcare

Revenind la drum, după ce ne-am luptat cu traficul de prin Buzău și Râmnicu Sărat în lipsa unor centuri normale, am oprit la Focșani, după 200 de kilometri, pentru alimentare.

Cum în România nu prea găsești hub-uri de încărcare unde să poți alimenta șapte mașini electrice în paralel, mașinile au fost alimentate la un supercharger de 150 kWh, cu două „pompe“ de 75 kWh, două câte două. Prețul kW-ului: 2,59 lei.

București – Iași, temperatură exterioară 6-9 grade Celsius:

Consum* și autonomie** reală estimată

Iași – București, temperatură exterioră 11-13 grade Celsius:

Consum* și autonomie** reală estimată

(*) + (**) La plecare, sosire și la punctul intermediar de încărcare, la fiecare mașină, s-a notat gradul de încărcare al bateriei, consumul mediu afișat de computer, autonomia estimată de computer și numărul de kilometri parcurși. Valorile de consum și autonomie din tabelele alăturate au fost calculate pe baza procentajelor bateriilor și a numărului de kilometri parcurși, pentru a fi cât mai precise. Interesant, consumurile calculate au fost aproape identice cu cele afișate de mașini.

Unele mașini au fost încărcate mai mult, altele mai puțin, astfel încât toate să ajungă fără emoții la Iași sau viceversa, la București. Atât la dus, cât și la întors, pauza pentru încărcarea celor șapte mașini electrice la Focșani a durat circa 2,5 ore. 

Sigur, ne puteam împărți și căuta să încărcăm aproape în paralel la mai multe stații din oraș, dar am ales să nu ne complicăm și să vedem exact ce se întâmplă când se întâlnesc mai multe mașini electrice pe același drum.

În aplicația PlugShare, pe pseudo-varianta ocolitoare a Focșaniului apar șase stații de încărcare, dar toate cu puteri inferioare supercharger-ului ales.

„Surprizele“ la încărcare nu s-au lăsat așteptate. Lăsând la o parte faptul că cel puțin trei șoferi de electrice nu s-au uitat în aplicație că e coadă la stație și au plecat iritați în căutarea altui loc de încărcare, la dus spre Iași, de exemplu, una dintre mașini a stat mult mai mult la priză, refuzând să tragă mai mult de 40 kWh, deși stația putea da 75 kWh. Una dintre explicații ar fi că bateria nu era suficient de caldă.

Apoi, la întoarcere, altă mașină a refuzat să se încarce în paralel cu alta și nu i-a plăcut niciuna dintre „pompe“. Abia când i-a fost pusă cealaltă „pompă“ și a rămas singură la stație a început să se încarce. 

Pauză electrizantă la Castelul Sturdza din Miclăușeni

Dacă la dus am ajuns la Iași via Bârlad, la întoarcere am schimbat drumul pe DN2, pentru a face o pauză electrizantă la
Castelul Sturdza din Miclăușeni.

Monument istoric de artă gotică, Castelul Sturdza din Miclăușeni a fost ridicat între anii 1880 – 1904 de către George A. Sturza şi soţia sa Maria (născută Ghica) pe locul unui vechi conac din 1755 (din care au mai păstrat câteva odăiţe şi inscripţia de atestare).

Majoritatea decoraţiilor exterioare ale castelului reiau detalii din stema sturzeştilor, la care se adaugă emblema castelanului George A. Sturza, inspirată de icoana Sfântului Gheorghe (aceeaşi emblemă apare şi pe placa de marmură a mormântului castelanului).

În perioada celui de-Al Doilea Război Mondial castelul a fost abandonat, deoarece frontul era foarte aproape de el. În această situaţie castelul a fost devastat, fiind furate, pe lângă cărţile şi colecţiile menţionate, toată mobila şi bunurile de valoare.

Cine dorește se poate și caza sau servi masa, în curtea castelului, Casa Macrina, o clădire istorică din curtea castelului fiind amenajată în anul 2009 ca locație de cazare care răspunde necesităților de confort actuale.

Nissan Ariya a obținut titlul Best Electric Car in Romania 2023. ID. Buzz a luat premiul cititorilor

În urma testului de aproximativ 900 de kilometri pe ruta București - Iași – București cu cele 7 mașini electrice care au intrat în finala competiției Best Electric Car in Romania 2023, SUV-ul Nissan Ariya a primit titlul cel mare în acest an din partea juriului format din 14 jurnaliști auto cu experiență, inclusiv subsemnatul, cu 132 puncte, urmat de BMW i7, la o diferență consistentă – modelul bavarez fiind cotat cu 77 puncte.

Ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de VW ID. Buzz, care a strâns 63 puncte, model primind și premiul de popularitate din partea cititorilor.

Au urmat apoi, în ordinea punctajului, Kia e-Niro (59 puncte), Cupra Born (58 puncte), Audi Q8 e-tron (44 puncte) și Toyota bZ4X (15 puncte).

Personal, am acordat cele mai mari trei punctaje modelelor Nissan Ariya, BMW i7 și VW ID. Buzz. De ce?

Dacă la primele două ediții Best Electric Car in Romania, în 2021 și 2022, alegerea mașinii câștigătoare a fost ceva mai facilă, duelurile finale dându-se între modele destul de apropiate la mai multe capitole, în 2023, am fost nevoit să fac departajarea pe baza unui calcul strict rațional.

Pe baza ecuației „Câtă mașină electrică cumperi de <<X>> bani“, punctajul maxim l-am acordat SUV-ului Nissan Ariya, chiar dacă versiunea testată a fost 4x2, ceea ce face ca mașina să fie practic un crossover. Mixul de tehnologie, confort, design, ținută de drum, consum în trafic real și preț de achiziție face ca principalele două neajunsuri, volumul limitat al portbagajului și șezutul scurt al scaunelor față, să fie ușor trecute cu vederea.

Altfel, fără a ține cont de bani, aș fi acordat punctajul maxim BMW-ului i7, nava amiral electrică a bavarezilor demonstrând că și în era cu prelungitor „Premium“ se va referi în continuare la tehnologie și rafinament. Este, probabil, singura mașină electrică din prezent care, dacă nu știi, te poate păcăli că are sub capotă un V8 sau, chiar, un V12, prin setări, sunete și feeling. Și, în ciuda celor 2,7 tone, a consumat real 19-21 kWh/100, un consum propriu mașinilor electrice compacte.

Iar, dacă aș fi votat pur emoțional, aș fi acordat punctajul maxim Volkswagen-ului ID. Buzz. Duba este senzațională, atât din punct de vedere conceptual, cât și al ținutei de drum, dar are un mare neajuns, din punctul meu de vedere, pentru un astfel de vehicul recreațional, destinat în principal vacanțelor ieșite din tipare și libertății totale de mișcare: autonomia reală de maximum 350 km pe șosele și de circa 300 km la viteză de autostradă. De asemenea, viteza maximă este plafonată la 145 km/h.

În cadrul evenimentului Best Electric Car in Romania 2023 au mai fost acordate următoarele distincţii:

▶︎ Premiul „Best Electric Range“ – BMW i7

▶︎ Premiul „Best Electric Consumption“ – Kia e-Niro

 ▶︎ Premiul „Best Electric Tech“ – BMW i7

De asemenea, în cadrul competiției Best Electric Car in Romania 2023, primăria oraşului Galaţi a obţinut premiul pentru cea mai bună infrastructură electrică verde din ţară, cu 45 de stații de încărcare deja operaționale. 

Cele 7 mașini electrice testate în trafic real pe ruta București – Iași – București. Date tehnice


Juriul Best Electric Car 2023

Audi Q8 e-tron

BMW i7 


Kia e-Niro 


Cupra Born

Toyota bZ4X

Nissan Ariya 

Volkswagen ID. Buzz

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te