Sentimentul a fost reciproc și ne-am despărțit cu greu. Primii 1.800 de kilometri au fost parcurși în proporție de circa 70% în mediu urban, cu un consum de 7,4 litri/100 km. Apoi, au urmat câteva ieșiri extraurbane, care, teoretic, ar fi trebuit să scadă și mai mult consumul. Dar a venit frigul. Așa că, la final, după 2.450 de kilometri fără menajamente sau economie la căldură, consumul mediu a fost de 8,3 litri/100 km. Ceea ce sună bine pentru un SUV de aproape 4,5 metri lungime și 1,5 tone, care se conduce foarte ușor și nu prea simte gropile.
În familia Opel X, fără „X“
Povestea familiei Opel X a început cu lansarea lui Mokka, în 2012, mini-SUV disponibil inclusiv cu tracțiune integrală pentru care, în șase ani, au fost primite aproape 900 de mii de comenzi. În 2017, micuțul crossover Crossland X a marcat, într-un fel, trecerea constructorului german sub umbrela grupului PSA Peugeot-Citroen și dezvoltarea de modele pe platforme comune, fiind „frate“ cu Peugeot 2008 și Citroen C3 Aircross. Iar, mai târziu, familia Opel X a primit și cel de-al treilea membru - Grandland X, un SUV compact „full-size“ făcut pe aceeași platformă cu Peugeot 3008.
Din păcate, însă, până la apariția unor eventuale versiuni hibride, singurul „X“ (model cu tracțiune 4x4) din familia Opel X rămâne Mokka. De ce „din păcate“? Pentru că există situații, precum zăpada sau drumurile desfundate pline de noroi, în care integrala face diferența între un SUV 100% și o mașină „cocoțată“ și la modă. Opel a găsit o cale de mijloc propunând sistemul adaptiv de tracțiune IntelliGrip, care modulează distribuția cuplului și folosește ESP-ul pentru a conferi mașinii maximum de aderență indiferent de suprafața de rulare. Dar nu a fost cazul.
Fiind o echipare mai „entry-level“, Grandland X-ul nostru nu a avut IntelliGrip. Panică? Nu! Bine, nu ne-a prins zăpada, dar în rest am avut de toate – ploaie, mâzgă, noroi. Iar SUV-ul nu a făcut niciun naz. Sigur, pe viraje cu denivelări sau în cazul unui stil de condus mai sportiv, beculețul ESP-ului mai clipește frenetic în bord, spunându-ți că nu te afli într-o mașină de curse. Dar, ce să-i faci, cu jante de 17 inch, pneuri cu talon de 65, gardă la sol de 20 de centimetri și suspensie orientată către confort nu poți să le ai pe toate.
Confort urban maxim
Poziția înaltă la volan, specifică unui SUV, te face să privești altfel traficul. Vezi peste alte mașini, le poți anticipa mai ușor mișcările. Iar statura SUV-ului îi face pe ceilalți șoferi mai respectuoși. Poate fi doar o impresie, dar, parcă, nu se mai bagă mulți să-ți taie fața. Direcția asistată electric gradual te lasă să te joci fără efort cu Grandland X-ul la manevrele de parcare, de exemplu, dar, odată cu creșterea vitezei de deplasare, volanul se întărește conferind un sentiment de siguranță. Iar interiorul CUV-ului (Crossover Utility Vehicule) Opel de segment „C“ care, într-un an de la lansare, a sedus peste 100.000 de clienți, este primitor, ergonomic și suficient de spațios pentru patru adulți. Și cum la -10 grade Celsius diminețile au devenit destul de reci, ne-am putut răsfăța și cu volanul și scaunele încălzite.
Verdict Newsweek România
+ Confort, manevrabilitate, ținută de drum, portbagaj generos, consum care ține cu buzunarul.
- Timonerie destul de greoaie, senzori de parcare enervant de sensibili, motor subdimensionat.